להטיס רחפנים במהירות גבוהה אל הלא נודע באמצעות בינה מלאכותית: חוקרים מאוניברסיטת ציריך הצליחו לפתוח גישה חדשה שתאפשר להטיס רחפנים בצורה אוטונומיים במרחב לא נודע ומורכב – וזאת באמצעות בינה מלאכותית. בכל מה שקשור להטסת רחפנים במרחב מורכב או לא נודע כמו יערות או בניינים, מדובר במשימה מורכבת לרחפנים. הם מהירים וקטנים במיוחד. עם זאת, רחפנים אוטונומיים עדיין מתקשים לטוס בסביבה שהיא לא ממופת, למרות כל החיישנים שעל גביהם. ״כדי לשלוט בזריזות בטיסה אוטונומית, אתה צריך להבין את הסביבה בשבריר שנייה, כדי שהוא לא יתנגש״, אמר דוד סקארמוזה, שעומד בראש קבוצת הרובוטיקה והתפיסה באוניברסיטת ציריך. ״זה קשה מאוד גם לבני אדם וגם למכונות. טייסים אנושיים מומחים יכולים להגיע לרמה הזו לאחר שנים של הצמדה והכשרה, אבל המכונות עדיין מתקשות״.
במחקר חדש, סקראמוזה וצוותו, הכשירו רחפן בעל 4 להבים, לטוס בסביבות שלא נראו בעבר כמו יערות בניינים, חורבות ורכבות, תוך שמירה על מהירות קבועה של עד 40 קמ״ש וללא התנגשות בעצים, קירות או מכשולים אחרים. כל זה הושג בהסתמך רק על המצלמות והחישוב של הרחפנים. הרשת העצבית של הרחפן למדה לעוף על ידי צפיה במעין ״מומחה מדומה״, אלגוריתם שהטיס רחפן ממוחשב דרך סביבה מדומה מלאה במכשולים מורכבים. בעל עת, לאלגוריתם היה מידע מלא על מצב הרחפן וקריאות מהחיישנים שלו, כך שהוא יכול היה להסתמך על מספיק זמן וכוח חישוב כדי למצוא תמיד את המסלול הטוב ביותר.
היישומים אינם מוגבלים לרחפנים, והחוקרים מסבירים שגישה דומה יכולה להיות שימושית כדי לשפר את הביצועים של מכוניות אוטונמיות או אפילו לפתוח את הדלת לדרך חדשה לאימון מערכות בינה מלאכותיות לפעולות בתחומים שבהם איסוף נתונים היה קשה ובלתי אפשרי, למשל על כוכבי לכת אחרים. לדברי החוקרים, הצעדים הבאים יהיו לגרום לרחפן להשתפר מניסיון, כמו גם לפתח חיישנים מהירים יותר שיכולים לספק מידע רב יותר על הסביבה בפרק זמן קטן יותר – ובכך לאפשר לרחפנים לטוס בבטחה גם במהירות של מעל 40 קמ״ש.
מקור: University of Zurich