השבוע מציינים ברחבי העולם יובל לנחיתה הראשונה על הירח. למה אנחנו ציינים את זה? כי רק אם הגעתם משם, כנראה שלא שמעתם על אפליקציית FaceApp שכובשת כל מקום אפשרי ברשתות החברתיות.
האפליקציה, מבית חברת Wireless Lab הרוסית, הגיעה לראש מצעד האפליקציות עם למעלה מ-150 מיליון הורדות, ולמי שעדיין לא מכיר, היא מנסה לדמות איך אנחנו או כל דמות אחרת שנעלה ממאגר התמונות שלנו ייראו בעתיד. נכון, זה משעשע ויכול להעביר שעות של בילוי עם חברות או בני משפחה, אבל חשבתם לרגע מה הסיכון בשימוש בה?
FaceApp אינו יישומים חדש והוא נמצא איתנו כבר למעלה משנתיים. עוד ב-2017 ניסתה האפליקציה להתמקד בפנים שלנו, הוספת חיוך או קוסמטיקה כזו או אחרת, אבל גרמה למהומה רבה ומפתחיה נאלצו להסירה לחלוטין. היום חוזרת אלינו אותה אפליקציה, עם מדיניות פרטיות מוטלת בספק, המאפשרת למעשה למפתחים גישה כמעט מלאה לכל הפרטים שלכם.
איך זה קורה? בתור התחלה, תווי הפנים שלכם מאוחסנים בשרתי החברה. כל עיבוד התמונה שמחליף את פניכם הנוכחיים באלה שתיראו בעוד 30-40 שנה, נעשה בשרתי החברה ולא במכשירם. תנסו לתאר מה אפשר לעשות עם למעלה מ-150 מיליון פרצופים המביטים ישר למצלמה.
אתם גם מעניקים ל-FaceApp את הזכות לעשות כמעט כל מה שהיא רוצה בסמארטפון שלכם. אם תציצו במדיניות החברה, תגלו שאתם למעשה מעניקים לה רישיון להשתמש בכל הפרטים שלכם, לרבות תווי הפנים, לכל מטרה. אמנם החברה מבטיחה כי לא תעשה בהם שימוש ולא תעביר אותם לצד שלישי – נו, אז היא מבטיחה.
התנאים וההגבלות של FaceApp מבהירים מעל לכל ספק כי פרסום ממוקד הוא אחד המטרות העיקריות. אמרתם פרסום, אמרתם גוגל. חוקרים מעריכים כי לא ירחק היום בו תעשה Wireless Lab שימוש בכל הנתונים, תעביר אותם לגוגל, והדרך משם ועד קבלת פרסומות הקשורות לקוסמטיקה, השתלת שיער או משחות לקמטים המביטות שתישארו צעירים לנצח, קצרה מאוד.
השימוש בנתונים שלנו אינו חדש, ולצערנו אם אתם רוצים לשמור על פרטיות מלאה כדאי שתנתקו את עצמכם מהאינטרנט, אבל לפעמים כדאי לחשוב פעמיים לפני שמורידים אפליקציה שיכולה לגרום לכם לנזק. אם לא עכשיו, כנראה בעתיד הקרוב.