בסוף שנת 2022 כלמוביל השיקה בישראל את משאיות המימן הראשונות בישראל וכעת מושקת תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל. התחנה מוקמה בסונול יגור סמוך למפרץ חיפה. תחנת המימן הוקמה עבור שותפות של סונול ובזן על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי.
עם פתיחת התחנה, מצטרפת ישראל לרשימת המדינות המתקדמות בעולם, ובראשן: גרמניה, שוויץ, ארה”ב, יפן, דרום קוריאה וקנדה, העוברות לאנרגיה מתחדשת לתחבורה ומבקשות להעביר את מנועי הבעירה לטכנולוגיית תאי-דלק מבוססי מימן, לתחבורה נקייה ללא פליטות מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.
קבוצת סונול שהקימה ומתפעלת את התחנה, חקרה את תחום המימן ב- 6 השנים האחרונות, תוך שהיא משתפת פעולה עם שתי החברות המובילות בתחומן בעולם – Linde ו- H2Mobility, שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה. סונול תמנף את הניסיון והמומחיות שצברה, כדי לפתוח תחנות נוספות בפריסה ארצית על פני השנים הקרובות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות משק כלי הרכב מבוססי המימן בישראל. ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ- 5 מיליון שקל.
קבוצת בזן, שאחראית על ייצור המימן, הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה. בנוסף היא הקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.
כלמוביל מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו. ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק”מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.
תחנת המימן בצומת יגור תוכננה על בסיס ניסיון בינלאומי רחב ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר, תוך עמידה בתקינה בינלאומית מחמירה שאושרה בישראל. המנפקה החדשה שהותקנה בתחנה מאפשרת ללקוח תדלוק מימן בדומה לתדלוק בנזין וסולר. זמן התדלוק קצר משמעותית מטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.
עובדות מעניינות על מימן לתחבורה
- מימן ירוק לתחבורה הוא הדלק הזמין ביותר בעולם – מימן ירוק מיוצר ממים – המולקולה הכי שכיחה ביקום. ייצור עתידי של אנרגיה ממים יוריד את התלות במדינות מפיקות נפט ושינויי מחיר אגרסיביים.
- מימן לתחבורה הוא הדלק היעיל בעולם – המימן הוא בעל צפיפות אנרגטית גבוהה יותר מכל דלק אחר לתחבורה וטכנולוגיית תא הדלק המימני היא פי 5 יותר אנרגטית מסוללות רכב חשמלי, מה שמבטיח טווח נסיעה ארוך משמעותית. מימן מתאים גם לאגירת אנרגיה לזמנים ארוכים וללא תופעת פריקה עצמית כמו של רכבי סוללות חשמל שפורקות חשמל ללא שימוש.
- מימן לתחבורה הוא הדלק הנקי בעולם – לא מייצר מזהמים בהמרה שלו לאנרגיה (מייצר חשמל ומים טהורים) ובשנים הקרובות יהיה ניתן להפקה בתהליך ירוק לחלוטין בהיקף מסחרי.
- מימן לתחבורה הוא הדלק הזול בתחנות התדלוק כיום – זול יותר מכל דלק אחר בתחנת תדלוק (לפי חישוב של ק”מ לק”ג או ליטר של דלקים אחרים).
- מימן לתחבורה הוא הדלק הבטוח ביותר לתחבורה – הוא אינו רעיל, נדיף, ובטוח לשימוש. מיכלי אחסון המימן עומדים בתקינה המחמירה ביותר.
- שינוע מימן לתחבורה זול יותר מהקמת תשתית חשמל לתחבורה – הוא אינו מצריך פיתוח מסיבי של תשתית מתח גבוה ועמודי טעינה שלא ניתן להתקין בכל מקום והתקנתם יקרה משמעותית (בערך פי 10 בהשוואה לתשתית הולכת מימן).