מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשבוע ניסויים נוסף, שמתקיים במספר מוקדים ברחבי הארץ בו זמנית. המיזם הוא שותפות של גופי ממשלה אותו מובילים משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית. מטרת המיזם היא לתמוך ולקדם אקוסיסטם באמצעות טכנולוגיה, רגולציה ותשתיות לשימוש בכלי טיס מתקדמים ולהכשיר את המרחב האווירי לטיסות של כלים טיס אלו מתוך כוונה להקל על העומסים בכבישי ישראל, ליעל שירותים מסחריים וציבוריים ולייצר יתרון תחרותי לחברות היי-טק ישראליות בתחום הרחפנים לפרוץ לשוק הגלובלי.
במהלך השבוע החולף התקיימו במסגרת המיזם, לראשונה, טיסות הדגמה של eVTOL עם יכולות לנשיאת מטען כבד ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. מדובר בכלים חשמליים הטסים בצורה אוטונומית ובעלי טווח טיסה ארוך במרחב עירוני אווירי מנוהל.
חברת Dronery מבית Cando Drones המריאה לראשונה עם כלי הטיס EH-216 של חברת EHANG שמסוגל לשאת עד 220 ק״ג ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. חברת AIR הטיסה את AIR ZERO המיוצר בישראל ויוכל לשאת עד 2 נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק”ג, למרחק של עד 160 קילומטרים. המיזם פועל מאז 2019 וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, מושקעים למעלה מ- 60 מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, במהלכן יתקיימו טיסות ניסוי של מספר גדול של כלים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות.
במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית:
- חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ- 29 ק”מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי”ח הלל יפה – רמב”ם.
- בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף.
- חברת Cando Drones ביצעה טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי, טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה.
- חברת Sentrycs ביצעה ניסוי להבטחת סביבת טיסה עבור רחפנים מורשים, בשיתוף החברות Flytech ו- Cando.
- חברת ATI בוחנת באמצעות מסוקים של TA Helicopters אפשרויות נחיתה של eVTOL במרכזי ערים, וביצעה נתיב טיסה מכפר טרומן למרכז ת”א, עם נחיתה ברידינג.
במיזם הרחפנים שהחל בשנת 2019 לוקחות חלק מספר חברות, אירוויז דרונז בע”מ, אף. טי. פתרונות אוויריים בע”מ, אלסייט ((Elsight , AGL , ,AIR TAXI ISRAEL (ATI) ,DOWN WIND ברוק, היילנדר תעופה, Cando Drones ורובוטיכאן.
השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. השלב הנוכחי מטרתו להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. כמו כן, במסגרת ההדגמות נסללת “מערכת כבישים בשמיים” שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ כך שיוכלו לטוס במקביל מספר רחפנים וכלי טיס שונים למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד.
מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, למעלה מ- 19,000 גיחות. בשנתיים הקרובות, החברות המשתתפות במיזם ימשיכו לבצע טיסות ברחבי הארץ למשך שבוע בכל חודש. הטיסות תבוצענה במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, בכללם כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של בני אדם.
המיזם עובד בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים וציבוריים נוספים – חיל אוויר, רשות שדות התעופה, רשויות מקומיות וגופים רלוונטיים נוספים. חברת נתיבי איילון תמשיך לשמש כאתר הרצה לביצוע ההדגמות ותעמיד לרשות החברות שטח במרכז השליטה והבקרה המטרופוליני שלה.