בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת בצריכת כלי רכב שאינם מבוססים על הנעת בנזין. רבים בוחרים במכוניות שמבוססות על אנרגיה מתחדשת, וניתנות להטענה תוך כדי הנסיעה או באמצעות כבל המתחבר למקור חשמל חיצוני. הסיבות לשינוי במגמת הצריכה בתחום זה מגוונות, החל מ: רצון לשמור על איכות הסביבה, חיסכון כספי בהפחתת עלויות הדלק עד 0% ואפשרות לנסיעה שקטה ואיכותית בכלי־רכב המבוססים על טכנולוגיה זו. במאמר זה נדון בהבדל בין שני סוגי הנעה: היברידי וחשמלי.
ההבדל בין צורת הטעינה של כלי רכב היברידיים בהשוואה לחשמליים
ההבדל המהותי הראשון בין רכב חשמלי להיברידי הוא צורת הטעינה של כל אחד מהם. הרכב החשמלי מבוסס על מנועים (יותר מאחד) שמופעלים על בסיס אנרגיה חשמלית בלבד, כאשר האנרגיה מתקבלת מסוללה שנטענת באמצעות מקור חשמל חיצוני. הטענה זו יכולה להתבצע באמצעות מטען ביתי במשך לילה שלם או באמצעות מטען מתקדם ומהיר יותר הטוען את הרכב במספר שעות מצומצם.
בניגוד לרכב החשמלי, רכב היברידי מבוסס על הנעה של שני מנועים: מנוע בנזין ומנוע חשמלי נטען. ברכב זה הסוללה אינה נטענת ממקור חשמל חיצוני, אלא נטענת במנגנון המבוסס על הפיכת תנועה לאנרגיה חשמלית. הדבר מזכיר מעט את הדרך שבה פנס על אופניים מתחבר לגלגל ומקבל את האנרגיה ממנו. כמובן שמדובר במערכת הרבה יותר עוצמתית שמסוגלת להעניק לרכב את היכולת לנסוע קילומטרים רבים. ברכב היבירידי קיים גם מנוע בנזין שמשמש הן להתחלת הנסיעה (כדי לתת לרכב תאוצה התחלתית) והן לזמן שבו הסוללה מתרוקנת. בנוסף, ברמזור אדום המתחלף לירוק כאשר הרכב מתחיל בנסיעה, שני המנועים יעבדו במקביל ויעניקו את יכולת התאוצה לרכב.
איזו אפשרות זולה יותר מבחינת עלויות תדלוק הרכב?
שאלה נפוצה בנושא בוחנת את הסוגייה מהו הרכב הזול יותר מבחינת העלויות המושקעות על תדלוק הרכב. האם העלות של בנזין ברכב ההיברידי עולה על העלויות של החשמל בהטענה ביתית? בפועל, שתי האפשרויות משתלמות. ברכב היברידי אין צורך למלא את הרכב בבנזין שוב ושוב ולכן מדובר בעלויות זניחות יחסית. מרבית השימוש בכלי־רכב זה הוא בסוללה הנטענת במהלך הנסיעה. מבחינת הרכב החשמלי עלויות ההטענה אף הן זניחות בהשוואה לעלויות הגבוהות של כל ליטר דלק.
מה טווח הקילומטרים שניתן לנסוע בכל רכב?
כלי־רכב היברידיים מעניקים לנהג יתרון מבחינת כמות הקילומטרים שניתן לנסוע ברכב ללא הפסקה. היות והסוללה נטענת לבד בזמן הנסיעה, אין צורך לעצור ולהטעין אותה במהלך הדרך. כך שכל עוד יש דלק ברכב אין צורך לעצור. לגבי ההנעה החשמלית, בעבר היה מדובר במגבלה משמעותית של נסיעה לאורך מאה עד מאתיים קילוטרים. אך כיום, כלי רכב חשמליים חדשים מאפשרים נסיעה רציפה של 400 ק”מ ואף יותר, ללא הטענה.
איזה רכב שקט יותר?
חוויית הנסיעה בשני כלי הרכב היא שקטה יותר מזו של נסיעה ברכב בנזין. עם זאת, היות ולרכב ההיברידי קיים גם מנוע המבוסס על בערה, הוא רועש יותר מעט יותר מהרכב החשמלי. אנקדוטה מעניינת בנושא: הרכב החשמלי כה שקט שנוסף לו מנגנון מיוחד להשמעת רעש קל כדי שהולכי רגל ישמעו אותו בעת חציית הכביש.
איזה רכב תורם יותר לאיכות הסביבה?
גם בתחום פליטת המזהמים לכלי־רכב חשמליים יש יתרון בהשוואה להיברידיים. פליטת המזהמים שלהם עומדת על אפס משום שלא מתרחשת כלל בערה של דלקים במהלך הנסיעה. עם זאת, גם הרכב ההיברידי מעניק יתרונות סביבתיים רבים, במיוחד בהשוואה להנעת הבנזין הסטנדרטית בכלי־רכב מהדור הישן.