תחנות טעינה לרכבים חשמליים הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד משוק הרכב בישראל. עוד ועוד מהן מוקמות בתחנות ייעודיות ברחבי הארץ, ולמען האמת בעולם המערבי כולו. למי מכם שיש לו רכב חשמלי, ולא הזדמן לו להכיר את חוויית הטעינה המהירה בתחנות כאלה, חשוב להבין – במה בדיוק מדובר, כמה זמן הטעינה הזאת לוקחת, ומה אפשר לעשות בזמן הזה. למי שכבר מכיר את החוויה היטב – כדאי לדעת מה צופן העתיד.
תחנות טעינה – מה זה בדיוק אומר?
טעינת רכב חשמלי היא צורך בסיסי ויום יומי עבור בעלי רכבים חשמליים, וכיום יש יותר ויותר רכבים כאלה על הכביש בישראל ובעולם כולו. במקרים רבים, טעינת הרכב תהיה מבוססת על עמדות טעינה ביתיות. עמדת טעינה לרכב חשמלי יכולה להיות מותקנת באופן יחסית פשוט בבית, וכך לספק פתרון טעינה בסיסי ויומיומי לכל רכב. עם זאת, במקביל לכך מתפתחות גם תחנות טעינה לרכבים חשמליים, שטוענות טעינה מהירה ויעילה יותר חשמלית בזרם ישיר (DC) במקום עקיף (AC), ומאפשרות לטעון את הרכב החשמלי גם בנסיעה ארוכה כשהסוללה מתרוקנת. תחנות אלה מותקנות כיום באופן כמעט בלעדי בתחנות דלק שעברו הסבה ייעודית לכך, ומספקות מענה מהיר לנהגי רכבים חשמליים ברחבי הארץ. עכשיו חשוב להבין איך המענה הזה נראה מבחינת חוויית המשתמש.
כיצד נראית חוויית המשתמש בתחנות טעינה כיום?
חוויית המשתמש בהקשר של תחנות טעינה לרכב חשמלי כיום מתחלקת בעיקר לשני מרכיבים – זמן הטעינה וקלות השימוש בעמדת הטעינה. טעינה באמצעות תחנת טעינה מהירה כיום אורכת בין חצי שעה ל-45 דקות בממוצע לרכב בעל סוללה חשמלית נטענת בנפח ממוצע, כשהסוללה נמצאת בפחות מ-25% הנפח שלה בעת התחלת הטעינה. כמובן שככל שנפח הסוללה המקסימלי גדול יותר והסוללה עצמה ריקה יותר – זמן הטעינה יכול להיות ארוך יותר, וגם המצב ההפוך אפשרי. בזמן הזה, “חוויית המשתמש” כוללת בעיקר שתיית קפה בחנות הנוחות, נשנוש קל או השלמה של זמן מול הטלפון. מבחינת חוויית המשתמש של הטעינה עצמה, במרבית המקרים התחלת הטעינה היא יחסית נוחה, ומתבצעת או בעמדה עצמה באמצעות כרטיס אשראי וחיבור הרכב, או באמצעות אפליקציות ייעודיות של שירותי הטעינה.
היתרונות הקיימים בחוויית המשתמש כיום
היתרונות של חוויית המשתמש בעמדות הטעינה כיום הם לא מבוטלים, וקשורים בעיקר לנוחות של התחלת הטעינה ושל השימוש בשירותי הטעינה. עם אפליקציות ייעודיות שמאפשרות לשלם על הטעינה באופן מהיר ופשוט, לתכנן את זמני הטעינה ולהגביל את הטעינה במידת הצורך – השליטה המלאה של הנהג בתהליך הטעינה היא אפקטיבית ביותר. בנוסף, על אף שהטעינה כרוכה בלא מעט זמן שאנו נדרשים לשהות בתחנת הטעינה (חצי שעה עד שעה סה”כ), עדיין מדובר בזמן קצר באופן משמעותי לעומת הטעינה הביתית – ויש בכך לא מעט יתרונות גם ברמת ניהול משק החשמל.
כיצד התחום צפוי להתקדם בעתיד?
בעתיד, עיקר הצפוי לנו הוא פריסה רחבה יותר של תחנות טעינה בתצורות שונות, בשילוב של הפיכת חוויית הטעינה לנוחה ופשוטה יותר, וכזאת הנמצאת בשליטה מלאה עוד יותר של הנהג והמשתמש. לא מן הנמנע שבעתיד נשתמש באפליקציות, שמרכזות את כל השימוש ברכב החשמלי והטעינה שלו – ביתית או חיצונית. שליטה שכזו תאפשר לנו לדעת בדיוק כמה סוללה יש לנו, איך אנחנו צריכים לתכנן את היום שלנו, ואיך נוכל לתכנן את הטעינה בצורה המדויקת והמשתלמת ביותר כלכלית. כך, חוויית המשתמש המשתפרת של עמדות הטעינה החשמליות צפויה להציע לנו לא רק נוחות, אלא גם ובעיקר שליטה טובה יותר ושימוש משתלם יותר ברכב החשמלי שלנו.