השבוע החליטה מחלבת יטבתה מקבוצת שטראוס להשיק, במהדורה מיוחדת, שוקו מקופלת – משקה חלב בטעם מקופלת שמצטרף לקטגוריית משקאות החלב המתוקים.
המקופלת הראשונה נולדה בשנת 1935 על ידי מפעל הממתקים והקפה ליבר (שנרכש על ידי עלית בשנת 1970, וגם חברת עלית היא כיום חלק משטראוס גרופ). מאז ועד היום, המקופלת היא אחד מחטיפי השוקולד האהובים בישראל. המתכון המדויק המשמש להכנת מקופלת הוא סוד מסחרי של חברת עלית, הטוענת כי מעטים האנשים היודעים אותו…
מחלבת יטבתה הוקמה בשנת 1962 על ידי חברי קיבוץ יטבתה שבערבה. בשנת 1997, נרכשה כ-50 אחוז מהבעלות על המחלבה על ידי מחלבות שטראוס, שהשקיעו בהמשך פיתוחה, כמחלבה שמשלימה את קו המוצרים של שטראוס.
כדאי לדעת
נתח שוק השוקו נמצא מאוד בירידה בשנים האחרונות, ולמעשה כבר אבדה התקופה שבו היו מבלים בקייטנות שחילקו לילדים שוקו בשקית עם לחמניה. טרנד הבריאות גובר בשל הסוכרים הרבים הנמצאים במשקה, לצד טרנד הטבעונות וכן הרגישות לסובלים מלקטוז – שמקטינים אט-אט את רכישות מוצרי השוקו. כך למשל, אם שוק השוקו בישראל בשנת 2015 עמד על כ-299 מיליון שקלים, נכון להשנה, הוא עומד על כ-100 מיליון שקלים בלבד.
החברות המייצרות את השוקו בארץ היו צריכות להמציא את עצמן מחדש, כדי להגיע לקהלים חדשים – ולכן אפשר לראות היום על המדפים שוקו בטעם בננה, שוקו בטעם תות, דל לקטוז ועוד.
מבחינת נתח השוק, שלושת החברות העיקריות המייצרות שוקו הן תנובה (20% מנתח השוק), טרה (11%), 1% מותגים פרטיים, ואילו לחברת יטבתה שטראוס יש לכאורה מונופול על השוק, עת היא מחזיקה בכ-68% משוק השוקו בישראל.
גם שטראוס החליטה להמציא את עצמה מחדש בתחום, ולפני כארבע שנים – בשנת 2019, חיברה בין שני המותגים: מחלבת יטבתה והמקופלת כדי ליצור לראשונה “שוקו מקופלת”. לאחר תקופה קצרה, כנראה בשל התחזקות הקורונה באותה עת, המוצר נעלם מן המדפים. עם זאת, למעשה ממש השבוע – המשקה חוזר לתקופה של כחודשיים בלבד, ועכשיו ישווק גם בבקבוקי פלסטיק בגדלים שונים וגם בשקית אישית.
לטענת חברת שטראוס, המוצר חזר “לבקשת הקהל”, ועוד הוסיפה, כי “השילוב בין שני המותגים (יטבתה ומקופלת) מציע מהדורה מיוחדת של משקה מפנק, טעים ועשיר, בדיוק כמו חטיף המקופלת האהוב”.
תמורה למחיר
הבקבוקים משווקים היום בנפח של ליטר משפחתי, בקבוק אישי 350 מ”ל או מארז של 6 שקיות אישיות 225 מיליליטר.
אם ניקח מקרה מבחן, נראה שהבקבוק ליטר משפחתי נמכר לאורך השנים במחיר מינימום של 4.62 שקלים ברשת קו אופ, והאמיר (כמעט שילש את עצמו) עד מחיר גבוה במיוחד של 14.90 שקלים ברשת סופר אלונית וכן ברשת AM:PM. כיום, המחיר הממוצע עומד על כ-12.90 שקלים בממוצע, וניתן להשיג אותו בכל רשתות שיווק המזון.
מבחן הטעם
המהדורה החדשה של השוקו נבחנה על ידי החתום מעלה וכן על ידי ארבעה ילדים שונים, ולאורך כשלושה ימים בזמנים שונים. השוקו אכן טעים, מתוק במיוחד, אולם הילדים טוענים כי “לא ממש מרגישים את המקופלת בתוך השוקו”. גם החתום מעלה מוסיף, כי אכן צריך להתאמץ להבחין בטעמי המקופלת שנבלעים ברקע טעם משקה השוקו המוכר.
הטיפה האחרונה
המוצר הוא גימיק חמוד, שבהחלט מתאים לעמוד על המדף כמותג נוסטלגי לאוהבי המשקה והחולמים על המקופלת. מבחינת מחיר, עדיף כבר לרכוש חלב רגיל ולהמיס לתוכו מקופלת רגילה – כדי לקבל את אותו אפקט, ועם טעם מקופלת עוצמתי יותר. במידה שתצא מהדורה נוספת בעתיד מטעם החברה, עדיף להגביר את עוצמת המקופלת ביחס לשוקו, אחרת אין את היתרון היחסי לעומת משקה שוקו יטבתה רגיל.