בשבועות האחרונות אני מקבל לא מעט פניות עם השאלה: “אז מה עדיף? גוגל Home או אמאזון Echo“? לאחר כחצי שנה של שימוש עם שני המוצרים, החלטתי לשפוך את התובנות שלי ואולי לעזור לכם להחליט מה עדיף – הגוגל או האמאזון.
רוצים להעשיר את הידע בתחום או לקבל ייעוץ לפני רכישה? הצטרפו לקהילת עוזרות אישיות וירטואליות Virtual Personal assistant בפייסבוק. ג’ירפה ממליצה בחום.
שתי עובדות חשובות לקחת בחשבון:
הראשונה, אני משתמש ישראלי. יש לא מעט תכונות (פיצ’רים) ודברים שלא זמינים לנו כאן בארץ הקודש ויש דברים המצריכים קצת יותר מאמץ או ידע טכני בסיס. בנוסף, לצערנו בשלב זה שני הסייענים תומכים בפקודות קוליות באנגלית וגרמנית בלבד.
העובדה השנייה – כל העובדות והתיאורים בכתבה רלוונטיים לתחילת מאי 2017. יכול להיות שחלק מהדברים לא יהיו כפי שתקראו אותם כי המוצר ישתפר, באגים יטופלו ואולי אפילו חלק מהפיצ’רים כבר לא יהיו זמינים.
ניסיתי להקיף כמה שיותר את הסקירה, תוך פירוט בנושאים הבאים:
1. חומרה
2. התקנת המוצר
3. אפליקציה (לניהול ושליטה)
4. סקילס (Skills) לעומת אקשיינס (Actions)
5. שימושיות (דברים שבשוטף, מולטימדיה ובית חכם)
6. פיצ’רים מיוחדים (זיהוי קולי של 6 משתמשים / לחישות וטונאציות)
7. סיכום
אז יאללה, בואו נצלול 🙂
חומרה:
גוגל הום (Google Home)
מדובר על מוצר אחד (בשלב הזה) המשלב 4 רמקולים איכותיים בגדול 2 אינץ’ (2 מהם פסיביים) בעיצוב אלגנטי (הכי יפה לטעמי). גוף לבן, עם בסיס הניתן להחלפה במגוון צבעים (נמכר בנפרד). למפרט המלא. המוצר נמכר ב-129 דולרים.
אמאזון אקו (Amazon Echo)
אמאזון השיקה 3 מוצרים שונים:
אמאזון אקו (Echo) – הדגם הראשון והמקורי, הכולל יחידה עם הרמקול החזק והאיכותי ביותר במשפחה (2.5″ וופר + 2″ טוויטר). נמכר ב-179 דולרים
אמאזון טאפ (Tap) – היחיד שהוא רמקול אלקסה נייד (לא מחייב חיבור קבוע לחשמל) ובעל עוצמת רמקול קטנה יותר (2 רמקולים 1.5″ ועוד 2 רמקולים פסיביים 1.5″) . נמכר ב-129 דולרים.
אמאזון דוט (Dot) – האח הקטן, המשלב רמקול קטן אבל מאפשר לחבר לרמקול חיצוני עם חיבור 3.5″. נמכר ב-49 דולרים.
כל דגמי ה-Echo משלבים את טכנולוגיית Far Field הכוללים 7 מיקרופונים למיקסום האזנה ופיענוח הדיבור. בנוסף את כולם אפשר לחבר לרמקול חיצוני באמצעות Bluetooth.
אני באופן אישי עובד עם הדוט (הקטן), ולכן במבחן הסאונד הגוגל הום לוקח בגדול – צליל איכותי ומספיק חזק לחדר / סלון גדול מאוד. בשני המוצרים איכות עוצמת ה-WIFI היתה די זהה והמכשירים זרמו בצורה טובה ללא תקיעות או בעיות מיוחדות.
היתרון העיקרי שהרגשתי באלקסה לעומת הגוגל הום הוא היכולת לזהות קריאה (היי גוגל / Alexa). אני לא בטוח שהמיקרופון של אלקסה רגיש יותר (שכן את המשפטים לאחר מכן שניהם זיהו בצורה די זהה). טיפ שקיבלתי זה הרגישות הפונאטית לשילוב X במילה (ALEXA) שיותר קלה לפענוח ולכן נראה כי אלקסה מתעוררת טוב יותר. אבל זה לא היה משמעותי מאוד בשימוש היום-יומי.
התקנת המוצר
שני המכשירים פשוטים להתקנה – חיבור אחד לחשמל, התקנת אפליקציה (מאחר ואנו בישראל הם לא זמינים לנו בחנות הרגילה, אז יש צורך להפעיל VPN או לחפש את ה-APK ברשת – לא כזה מסובך אבל מוסיף 2 דקות של עבודה) – והגדרת פרטים אישיים. זהו, אנחנו מוכנים לעבודה.
אפליקציה (לניהול ושליטה)
פה אמאזון לוקחת.
האפליקציה היא בעצם היכולת הוויזואלית היחידה שלנו לנסות ולהבין מה עובר במוחה של העוזרת האישית. מעבר להגדרות של המכשיר (שדי זהים בשניהם) יש לאפליקציה של אמאזון שני יתרונות לעומת האפליקציה של גוגל הום:
1. אתם יכולים לראות את ההיסטוריה של מה שאמרתם (יותר נכון, איך האלקסה הבינה ופיענחה). אני הייתי משתמש לא מעט, כי לעתים היא לא הייתה יודעת לתת לי תשובה ואז הייתי רואה איך היא הבינה אותי ומנסה לתקן את המילה או לבטא אותה יותר טוב.
2. יש שם ממש חנות ל-Skills בממשק דומה לחנות אפליקציות שאנו מכירים (חיפוש, קטגוריות וכו’), ועוזר להיחשף ליותר תכנים ויישומים.
סקילס (Skills) לעומת אקשיינס (Actions)
הסקילס והאקשיינס הן בעצם ה”אפליקציות” בעולם ה-Voice Personal Assitant. כל שיתוף פעולה / פיצ’ר / שירות של צד שלישי הוא בעצם סקיל (באמאזון) או אקשיין (בגוגל) – האינטגרציה והאינטרקציה עם השירות באמצעות דיבור.
לדוגמא – אם רוצים להזמין מלון דרך KAYAK (שירות חיפוש מלונות), אז חברת KAYAK צריכה לפתח את ה-SKILL הנדרש ולהעלות לחנות של אמאזון / גוגל כדי שתוכלו להגיד ” Hi Google, Find my an hotel in Miami via Kayak”.
מאחר ואמאזון יותר וותיקה בשוק, כמות הסקילס בה גדול יותר (חצו את רף ה 10,000 לפני כ-3 חודשים). בגוגל המספר קטן הרבה יותר (כ-230 נכון להיום) אבל, וזה אבל גדול – מנוע החיפוש של גוגל הוא אדיר והוא משלב את זה בצורה מדהימה. לא מעט פעמים הוא נתן לי פשוט תשובה על סמך גוגל שהייתה מספקת (ללא צורך באינטגרציה ייעודית). תוסיפו לכך את העובדה שגוגל עובדת בטורבו לתמוך בהמון שירותים צד שלישי, אז בקרוב מאוד אני מאמין שהפער ייסגר.
שהכמות לא תבלבל אתכם… מחקרים רבים מוכיחים שאנשים משתמשים ב-3 אחוזים מהם בלבד, ואלו דברים קבועים וחוזרים (להוסיף משימות, לנווט, להוסיף תזכורת להדליק אור וכו’). אז במקרה הזה לא הייתי מייחס לפרמטר הזה יותר מידי חשיבות בבחירה של המכשיר. אני באופן אישי לא הרגשתי חסך באף אחד מהם, ובאמת לא השתמשתי ביותר מהדברים הבסיסים (שעליהם אכתוב בהמשך). עם כל ההתלהבות, שיחקתי בדיוק פעם אחת במשחק “איך חיה עושה?” 🙂
שימושיות:
- דברים שבשוטף – 2 המוצרים תומכים ברוב הדברים הטרוויאלים: להוסיף משימות, תזכורות, טיימרים, לקבוע פגישה, לבדוק מזג אוויר וכו’. נקודה לזכות האמאזון היא האינטגרציה שלה ל Any.do (שהיא האפליקציה שאני משתמש לניהול משימות). הגוגל הום לעומת זאת תומך תמיכה מלאה במיקום שלי בארץ (אמאזון לא מאפשרת לקבוע כתובת שלא בארה”ב / אנגליה / גרמניה) ולכן עם הגוגל אני יכול לקבל תשובות מדויקות של מזג אוויר וכן של מרחק מדויק ממקום מסוים כולל פקקים (“היי גוגל, כמה זמן ייקח לי להגיע לעבודה?”)
- מולטימדיה (שירים, סרטים וכו’) – 2 המכשירים מאפשרים הזרמה של מוזיקה, הן בחינם והן בתשלום:
a. גוגל הום – מאפשר חיבור ל GOOGLE MUSIC (בין אם בשירות החינמי שכולל רק תחנות רדיו ובין אם במנוי בתשלום. יש צורך בהגדרה ראשונית באמצעות VPN), ספוטיפי, פנדורה, יוטיוב RED ועוד שירותי Streaming רבים.
עוד 2 תכונות שגורמות לגוגל הום לנצח בקטגוריה הזו: היכולת שלו לשמש רמקול BT כמעט לכל נגן מוזיקה שיש לי בסמארטפון אנדרואיד (כולל פודקאסטים) והגוגל כרומקאסט. אמנם זה מוצר נוסף (שעולה 35$) אבל מבחינתי השובר שיוון לחלוטין, שמאפשר לי בפקודה אחת לנגן כל סרטון מהיוטיוב ישירות לטלוויזיה מבלי לגעת באף מכשיר ( Hi Google, Play U2 top hits on TV).
b. אמאזון Echo – תומך בשירותי המוזיקה של אמאזון, ספוטיפי וכו’ ורדיו של TuneIn הכולל מגוון רחב של תחנות רדיו מהארץ והמעולם (Alexa, Play 103FM עובד מצוין). - בית חכם – שני המוצרים תומכים במגוון רחב של מוצרים לבית חכם (ניתן לראות רשימה מתעדכנת כאן). מגוון רחב של מנורות, שקעים חכמים, טרמוסטטים, רכבים ועוד. מידי יום יצרנים נוספים מוסיפים תמיכה בעוזרות החכמות ובקרוב מאוד זה יהיה סטנדרט לגמרי לכל מוצר חומרה. זה באמת הופך את החיים לקלים יותר, ומאפשר ליצור מגוון תרחישים (תומך גם ב-IFTTT) כמו “Alexa, turn on night mode” יכבה את התאורה, יסגור את הוילונות ויפעיל את המזגן על טמפרטורה 25 מעלות.
- קניות – שני המכשירים הללו נועדו בראש ובראשונה לעזור לנו בקניות בצורה קולית ומהירה. בחו”ל (ארה”ב בעיקר) זה עובד מדהים, כולל מחירים מוזלים עבור הזמנה דרך ה-Amazon Echo. לצערנו השירות הזה לא זמין בארץ לשני המוצרים.
פיצ’רים מיוחדים (זיהוי קולי של 6 משתמשים / לחישות וטונאציות)
אנחנו רק בתחילת הדרך.
שתי החברות עומלות קשה על מנת לבדל את עצמה מין המתחרות ולהיות מגניבה, טובה, שימושית ויעילה יותר מהאחרת. גוגל לדוגמא שיחררה לאחורה פיצ’ר המאפשר זיהוי של הדובר, מה שמאפשר לתמוך ב-6 משתמשים שונים (לדוגמה אם אישתי תשאל אותו מה הפגישה הבאה שלה הוא יענה תשובה מהיומן שלה, ואם אני אשאל – אקבל תשובה רלוונטית לי). אמאזון מנגד שיחררה את היכולת לתמוך בטונאציות ולחישות – מה שיאפשר למפתחים לתת פתרונות של תשובות יותר אמיתיות, כאלו שממש נרגיש אם היא כועסת, צוחקת או רוצה לדבר אל הלב שלנו.
סיכום
אין מנצח חד משמעי. שתי המוצרים טובים, ולכל אחד יתרונות רבים ומעט חסרונות. תוסיפו לכך את העובדה שאנחנו חיים בישראל, מה שמצריך קצת יותר להתאמץ ולעשות “האקים” – כבר מאתגר את התשובה. אבל הלב שלי נוטה לכיוון Google Home מחמש סיבות עיקריות:
- היתרון הכי חזק והאדיר של אמאזון זה היכולות eCommerce שלו והפשטות להזמין הכל (והם אפילו השיקו תוכנית של מוצרים זולים יותר להזמנה דרך אלקסה), אבל לצערנו זה לא זמין לנו בארץ הקודש.
- אמאזון עובדים אסטרטגית ע”מ לחזק את הקטגוריות שלהם (כמו קמעונאות) ולכן ה “פתיחות” שלהם מוגבלת – רואים את זה בחלוקה לטריטוריות (הם חוסמים מדינות שאין להם שם יכולות לוגיסטיות של AMAZON מקומי לדוג’) וגם לדוג’ המלצות על קניות – מציע קודם את המוצרים אותם הם רוצים לקדם (למרות שלאו דווקא הכי מתאימים / זולים) ויש עוד דוגמאות.
- גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול והנפוץ בעולם. היכולות שלו לתת תשובות מדוייקות ונכונות גדול יותר.
- אנחנו כבר All In בגוגל – החל מהגימייל, דרייב, תמונות ומה לא. זה הרבה יותר אינטואיטיבי וטריוויטלי מהאלקסה שהרגיש לי שצריך לדבר ולבקש ממש כמו אמריקאי.
- הסיכוי לתמיכה בעברית (שכבר קיים בחיפוש הקולי לדוגמא) אמור להיות זמין ומהיר יותר בגוגל הום.
בשורה התחתונה, Google Home המנצח שלי, אבל ממש בנקודות בודדות ובזכות העובדה שאני לא גר בארה”ב (שם חווית הקנייה של Amazon תשנה לגמרי את המשוואה).