אם כבר סיימתם את מבחני הבגרות שלכם והפאב הקרוב לביתכם מאפשר לכם להזמין בירה – כנראה לא שמעתם על האפליקציה הבאה. אפליקציית Yellow, שיצאה לפני כחודשיים לחנויות האפליקציות ופועלת בסגנון מאוד מוכר, הסגנון של אפליקציית הדייטינג “טינדר” (Tinder). על המסך מופיעות תמונות של אנשים בקרבת מקום, והחלקת המסך ימינה (בהנחה וגם הם החליקו את המסך על התמונה שלכם) תאפשר לכם ליצור קשר עם האדם שעל גבי המסך. שיחת חולין, שיחת וידאו אירוטית או סקס מזדמן – זו כבר החלטה שלכם. אז מה ההבדל היחיד בין טינדר ל-Yellow? פשוט מאוד, Yellow מיועדת לקהל יעד בגילאי 13-17.
האפליקציה פועלת בצורה פשוטה מאוד. כמו שציינתי, החלקה על המסך ימינה, תאפשר לכם ליצור קשר עם האדם שהופיע על המסך. החלקה על המסך שמאלה, תגרום לכך שלא תראו את הפרופיל של האדם הזה לעולם. כל פרופיל מכיל גיל, מיקום ותמונות או סרטונים של האדם. האפליקציה מאפשרת לכם לחבר את חשבון הסנאפצ’אט והאינסטגרם שלכם על מנת להקל על יצירת קשר עם משתמשים אחרים, ומציגה לכם את האנשים הקרובים אליכם על מנת לאפשר מפגש פיזי למעוניינים בכך. הקהל הישראלי ישמח לראות אנשים מתל אביב, חיפה ושאר הערים הגדולות – כמו גם אנשים מירדן, מצרים או “פלסטין הכבושה” כפי שהיא מכונה באפליקציה.
יתרונות האפליקציה ברורים. היא מאפשרת יצירת קשר מהיר וקל עם אנשים אחרים מהאזור, בלי השקעת זמן ועם החלקה פשוטה של האצבע על גבי מאות פרופילים מרצדים. אבל עם שישה מיליון משתמשים, כמו שעמוד האפליקציה מדווח, מגיעות גם הסכנות. כמו בכל רשת חברתית, גם כאן משתמשים לא יכולים לדעת האם הפרופיל שמוצג להם אכן מייצג אדם אמיתי ואמין. לא ניתן לדעת האם התמונות אמיתיות, האם הגיל אמיתי והאם הבן אדם באמת נמצא במיקום שדיווח עליו. הביקורת והפחד מובעים בצורה ברורה בעמוד האפליקציה בחנות, שם מופיעות מעל 5,000 ביקורות שליליות מסך כולל של 30,000 ביקורות שונות.
חשש דומה של משתמשים, הורים בעיקר, קיים לגבי משחקים אלימים או כאלה המכילים תוכן מיני או לא חינוכי. את החשש הזה ניסתה חברת גוגל (Google) לפתור לפני כשנתיים, אז הודיעה כי תעבור למסגרת של דירוג תכנים בחנות האפליקציות שלה. החברה החליטה כי תפעל בשיתוף עם ארגון PEGI, שמטרתו לדרג ולקטלג משחקים לפי גילאים שונים, מגיל 3 ועד 18. בנוסף, החברה החליטה כי אפליקציות אחרות, שאינן נכללות בקטגוריית משחקים, ידורגו על ידי המפתחים על פי שיקול דעתם האישי (והלא בהכרח מקצועי).
עד שחברת גוגל וחנויות האפליקציות האחרות יחליטו למצוא פתרון ראוי לסיווג תכנים, ואף יאפשרו להורים למנוע מילדיהם להוריד תכנים שלא מתאימים להם – שמרו על עצמכם והפעילו שיקול דעת. בתוך האינטרנט, ומחוצה לו.