כחלק מהמלחמה בהתפשטות הנגיף אזרחים רבים ברחבי בעולם ובישראל, התבקשו להישאר בבתים ולא לצאת. הערכה גסה מדברת על עשרות מיליוני איש שכרגע נאלצים להישאר בבית. כתוצאה מכך נפח השימוש ברשת האינטרנט גדל בצורה חריגה ולכן במקומות מסוימים מורגשת האטה בגלישה ולעיתים אף תקלות.
בזק מדווחת על קפיצה של 64% בחיבור לקוחות חדשים לשירות האינטרנט של החברה. ההסבר לעלייה החדה נובע ככל הנראה מהשבתת מערכת החינוך ובמקביל מעבר של עובדים רבים לעבוד מהבית. כמו כן, ניתן לראות מנתוני החברה כי קיים גם גידול משמעותי של כ- 30% בממוצע ליום בנפח הגלישה, ככל הנראה מצריכה מוגברת של תלמידים שנמצאים בבית ולומדים מרחוק או צורכים תכני וידאו וגיימינג מספר שעות גדול מבדר”כ וכן מעובדים שהסיתו את עבודתם לבתים.
האיחוד האירופאי קרא לחברות גוגל (YouTube) ונטפליקס להוריד את קצב הזרמת הווידאו בשירותים שלהם על מנת להוריד את תעבורת המידע ברשת. גם בישראל קורה תהליך דומה. תכני וידאו המוזרמים ברשת כגון נטפליקס ויוטיוב צורכים רוחב פס גדול מאד ומסתבר שכיום זה נהפך למצרך מבוקש. לא רק צפייה בתכנים אלא גם הורדת משחקים ועבודה מרחוק גוזלים רוחב פס גדול. חברות רבות עברו לעבוד מהבית וזקוקות לשיחות ועידה בווידאו דבר שגם מוסיף לתעבורת רשת גדולה. לכן האיחוד האירופאי ביקש והחברות נענו לבקשה והורידו את איכות השידורים שלהם ל״רק״ 1080p ולא 4K.
תחילה הודיעה נטפליקס על ביצוע הבקשה והתחייבה ל- 30 יום בתור התחלה. נטפליקס הצהירה שהמהלך הזה יביא כנראה להורדה של כ- 25% בתעבורת הרשת שלה. לאחר נטפליקס גם גוגל הצטרפה לבקשה של האיחוד והורידה את הקצב ב- YouTube. ספקיות האינטרנט באירופה דיווחו כי באמצע השבוע תעבורת הרשת גדלה בין 35 ל- 60 אחוזים אבל הן הרגיעו שאין מה לדאוג והמערכות שלהם בנויות לגידול בדרישה ואין חשש שהרשת תקרוס.
מה בישראל?
בעקבות העומס בתעבורת הנתונים עליו מדווחים ספקי שירותי האינטרנט בישראל בצל משבר נגיף הקורונה (גידול של כ-20%- 30% בממוצע מהשגרה), פנה משרד התקשורת לחברת Netflix העולמית בבקשה להוריד את קצב הסיביות של שידורי החברה כפי שעשתה החברה במדינות האיחוד האירופי.
Netflix נעתרה לבקשת משרד התקשורת ותוריד את קצב שידור הסיביות למשך 30 יום. שינוי זה ייושם כבר במהלך השבוע בהדרגה בכדי להימנע מעומס נוסף על הרשתות.