אפילו אם אתם ותיקים בשיווק דיגיטלי וכבר פועלים במרחב האינטרנטי כמה שנים, בהחלט יכול להיות שהמושג מפות חום חדש לכם. אתם אולי שואלים את עצמכם מה כבר יכול להיות “חם” באתר שלי? אנחנו מבטיחים שאחרי שתקראו את המאמר הזה, תבינו הרבה יותר ותבינו למה השם מפת חום בהחלט מתאים ליישום מתקדם וחשוב זה, כמו גם איך ניתוח מפות חום יכול להעלות את הנוכחות הדיגיטלית שלכם לרמה הבאה ולשפר את המכירות באתר.
מה זה בכלל מפת חום?
מפות חום הם כלי מתקדם בניתוח התנהגות משתמשים באתרי אינטרנט, חלק ממהפכה דיגיטלית אמיתית השמה דגש הולך וגדל על חוויית משתמש ועל יצירת ממשקי UI/UX מעולים ומתקדמים, כאלו ששמים את מסע הגולש במרכז ומספקים חוויה איכותית, יעילה, נוחה ובעלת ערך.
מפת חום של אתר היא למעשה כלי להמחשה ויזואלית אשר מתרגם את התנהגות הגולשים באתר שלכם לייצוג גרפי ברור ואינטואיטיבי, למפה הדומה להדמיה תרמית של אלמנט או מערכת. כך אתם יכולים לראות, די בקלות, אילו אזורים באתר שלכם חמים וזוכים ליותר עניין ותשומת לב מהגולשים ואילו אזורים הם אזורים קרים שלא עובדים טוב ולא גורמים לגולשים לשהות בהם או להשתמש בהם.
במפת חום של דף אינטרנט, האזורים החמים (אדומים-צהובים) הם אלו הזוכים להכי הרבה מעורבות מצד הגולשים. האזורים הקרים (כחולים) הם אלו הזוכים למעט מעורבות מצד הגולשים. הנתונים של מפות חום זמינים, בצורות אחרות, גם בסטטיסטיקות ונתונים אחרים של אנליטיקס וניתוחים של ביצועי האתר שלכם, אך כאן אתם מקבלים, פשוטו כמשמעו, תמונת מצב ברורה ונוחה לעבודה שממנה אפשר להסיק מסקנות ולבצע אופטימיזציות רלוונטיות.
למה אתם צריכים להשתמש במפת חום ואיך זה יתרום לאתר שלכם?
מפות חום של אתרי אינטרנט יכולות להראות לכם איזה כפתורים באתר שלכם עובדים ואיזה ממש לא, באיזה עמודים או חלקים באתר הגולשים יותר מבקרים ואיפה בעמודים אלו הם משתהים ומייצרים אינטראקציה עם התוכן שלכם לעומת חלקים שפחות “מדברים” אליהם. בעזרת מפות חום אתם יכולים לקבל המון תובנות לגבי האופן בו גולשים ומשתמשים מתקשרים ומבצעים אינטראקציות עם האתר שלכם – זהו מידע רב ערך וחשוב מאוד!
התרומה לאתר היא שמפת החום מספקת נתונים סופר חשובים לגבי כפתורים, תוכן וחלקים בעמודים שעובדים טוב יותר מאחרים, מה שמאפשר לבצע אופטימיזציה המתבססת ממש על הפעולות הפיזיות של הגולשים. לפעמים מספיק להזיז מיקום של כפתור או של תמונת מוצר כדי לשפר מכירות והמרות – מפת החום תגלה לכם את זה בצורה ויזואלית ויעילה מאוד.
בנוסף, מפות חום יתרמו לאתר שלכם וישפרו את ההמרות והמכירות שלו דרך איסוף מידע חשוב על המשתמשים, שיפור חוויית המשתמש, איתור תקלות ותכנים קשים להגעה באופן חוצה מכשירים וזיהוי כשלי ובעיות ניווט באתר.
סוגי מפות חום
מפות חום הוא בפועל “מונח מטריה” המתאר כמה סוגים של כלים ויזואליים להמחשת מעורבות משתמשים באתרים ויישומים. אלו הסוגים העיקריים של מפות החום הקיימות:
מפות גלילה – Scroll Maps
מפות חום המראות את האחוז המדויק של אנשים שגללו למטה בעמוד, עד לנקודה מסוימת בו. ככל שהאזור בעמוד אדום יותר, יותר אנשים ראו אותו.
מפות קליקים – Click Maps
מפת קליקים מראה סיכום של מיקומים בהם גולשים הקליקו בעמוד – עם העכבר בדסקטופ או עם האצבע במובייל. מפות אלו כוללות קידוד צבע המראה את האלמנטים שנלחצו הכי הרבה פעמים באותו עמוד ספציפי, אדום הכי הרבה, אז כתום, צהוב וכן הלאה עד לכחול הקר שלא זוכה להרבה הקלקות.
מפות תזוזה / מפות תנועת עכבר
מפות חום אשר בודקות לאיפה משתמשים הזיזו את העכבר שלהם ברחבי עמוד אינטרנט והיכן העכבר “ריחף”. הסמנים החמים במפות אלו מסמלים את האזורים בעמוד שאליהם המשתמשים הזיזו את העכבר שלהם – קרי, אזורים שבהם הם השתהו, כנראה לצורך קריאת התוכן או ביצוע אינטראקציה אחרת עם האתר. במקרה של משתמשי מובייל, מפות תזוזה אלו ימדדו את מיקומי האצבע של המשתמשים על המסך.
מפות חום לדסקטופ ולמובייל
השוואה בין מפות חום לדסקטופ לבין אלו של מובייל מאפשרות להשוות ביצועים של האתר שלכם בגרסאות השונות שלו, ממובייל או ממחשב. תוכן שעובד מעולה על מחשב לא תמיד יספק את אותם הביצועים במובייל, מפות החום יאפשרו לכם לגלות בדיוק את זה ולבצע שינויים בהתאם.
*בנוסף לסוגים אלו של מפות חום, הטכנולוגיה כיום – בהקשר לגלישה ממובייל – מתפתחת מאוד וכבר ניתן לראות ניצנים של מפות חום של תנועת העיניים והמבט של משתמשים באתר, מפות שממש מראות לאיפה משתמשים מסתכלים באתר ומזהות דפוסי הסתכלות באתר. קצת “קריפי” אבל בהחלט יכול להיות שימושי. יש עוד כמה סוגים, איזוטריים יותר, של מפות חום שניתן לייצר ולקבל דרך הכלים השונים הזמינים ברשת.
סקירה של מפות חום פופולאריות
CRAZY EGG
תוסף מפות חום מעולה ומומלץ לאתרי וורדפרס, CRAZY EGG הוא כלי מפות חום שגם כולל כלים נוספים לאופטימיזציה של אתרים מבוססי WP. הכלי של CRAZY EGG מציע מפות חום, צילומי מסך והקלטות של ביקורי גולשים לאתר וכמו כן מספק עוד שלל נתונים סטטיסטיים יעילים ורלוונטיים. בהחלט כלי אופטימיזציה רב עוצמה ואפקטיבי מאוד! התכנית הבסיסית מתחילה בעלות של 24$ לחודש בחיוב שנתי ויש תכניות יקרות יותר, בהתאם לצרכים שלכם.
LUCKY ORANGE
כלי מפות חום טוב לאופטימיזציית המרות ומכירות, ממשיך את השמות המצחיקים בהמשך לביצה המשוגעת מהסעיף הקודם.. הכלי של LUCKY ORANGE לא מיועד רק למפות חום אלא מגדיר את עצמו ככלי מקיף ושלם לאופטימיזציית המרות, כך שהוא מציע גם יכולות נוספות כגון צ’אט עם לקוחות, הקלטת ביקורים באתר, מעקב משפכי המרה ועוד. המחירים מתחים ב-10$ לחודש ויש תקופת ניסיון חינמית לכל המסלולים.
Hotjar
בהחלט אחד הכלים הפופולאריים ביותר למפות חום. הכלי של Hotjar הוא היחיד המתמקד בלעדית רק במפות חום, כך שבעלי אתרים ומשווקים דיגיטליים רבים בוחרים בו לצורך זה. המערכת של Hotjar מאפשרת ליצור מגוון מפות חום, מאפשרת לפצל מפות חום לפי סוגי מכשירים, להוריד את מפות החום ולקבל תובנות חשובות לגבי חוויית המשתמש באתר. ל- Hotjar יש תכנית חינמית בסיסית ודי קטנה, התכנית הסטנדרטית מוצעת בעלות של 39$ לחודש וכוללת גם אפשרות להקלטת 100 ביקורי גולשים ביום.
Mouseflow
כלי מפות חום מעולה ופופולארי, Mouseflow מתמקד בהצגת נתונים המיועדים לעזור לכם להבין למה משתמשים לא קונים או מגיעים להמרה וכיצד לשפר המרות של האתר ולהגדיל מכירות. הכלי מאפשר ליצור מגוון סוגי מפות חום והוא מציע גם יכולת לשחזר סשנים של ביקורי גולשים באתר שלכם, ממש כמו מצלמות מעקב על האתר שלכם! העלות של Mouseflow מתחילה ב- 29 דולרים לחודש.
yandex.metrica
כלי מפות חום שבניגוד לרוב האחרים שסקרנו לעיל הוא חינמי, כיום הוא משמש בעיקר למפות חום לאתרים המפרסמים בשוק הרוסי, שם יאנדקס הוא מנוע חיפוש ושירות דיגיטלי מוביל. אך הכלי של yandex.metrica מאפשר לנתח מגוון אתרים ולא רק אתרים ברוסיה והוא בהחלט אפשרות שראוי לציין ולבחון, גם כי הוא חינמי וגם כי הוא טוב ומספק נתונים חשובים ויכולות יעילות. לצד הפקת כמה סוגים של מפות חום, דרך הממשק של yandex.metrica ניתן לצפות בביקורי גולשים באתר, לקבל נתוני אנליטיקס מטפסים באתר ועוד כמה יכולות אנליטיקס בסיסיות.
לסיכום
למרות שזהו כלי שלא מוכר לכל המשווקים הדיגיטליים, למעשה מפות חום הן הכלי האולטימטיבי לניתוח והבנת התנהגות משתמשים באתרים, כך שזהו כלי חשוב ואפקטיבי מאוד לאנשי SEO, בוני אתרים, בעלי אתרים וכן הלאה. מפת חום טובה מספקת בקלות ובמהירות מידע שבעזרתו ניתן לבצע אופטימיזציות חכמות ויעילות שבאמת בנויות על מה שהמשתמשים עושים באתר שלכם – זה בתורו ישפר את ביצועי האתר, את חוויית המשתמש וגם את המכירות ואת דירוג האתר.
על הכותב
אור פיאלקוב, בן 38, מייסד ומנכ”ל חברת פיאלקוב דיגיטל, חברה המתמחה בפרסום בפייסבוק ומגוון ערוצים נוספים. מומחה בשיווק דיגיטלי, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים.
הבעלים של EasyCloud – חברת אחסון אתרים וורדפרס. חברה שמנגישה את עולם אחסון אתרים בענן בעזרת Cloudways לכל אחד. דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה.