ביקורת סרט: קוז’י יאקושו מגלם דמות מרתקת, כפושע בגיל העמידה המחפש את מקומו בחברה היפנית, בסרט מלא תשוקה, אהדה ואירוניה של מיואה נישיקאוואה
הקשיים שעומדים בפני אסירים לשעבר בגיל העמידה המנסים להשתלב מחדש בחברה מתוארים באהדה מדבקת בסרט “מתחת לשמיים הפתוחים“. זהו סרט הקולנוע השמיני של התסריטאית-במאית היפנית מיואה נישיקאוואה, והראשון שלה מאז “ההתנצלות” משנת 2016. הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל טורונטו בספטמבר 2020, ויציאתו לאקרנים ביפן מתוכננת לפברואר 2021.
עיבוד זה של רומן מאת ריוזו סאקי מעוגן על ידי הופעה מהפנטת של קוז’י יאקושו בתפקיד הראשי, ומציע דיוקן מחמם לב, ונוקב לסירוגין, של גנגסטר יאקוזה לשעבר, מסאו מיקאמי, שבדיוק השתחרר לאחר 13 שנים בכלא – באשמת רצח. בהנחיית הבימוי המרגש של נישיקאוואה, אפילו עובדי המדינה בתפקידים מינוריים העוסקים במקרה חסר התקווה של הגיבור – הם מקור לחמלה.
מיקאמי, כך אנו למדים, ננטש על ידי אמו – הגיישה, כשהיה בן ארבע וגדל בבית יתומים עד שהשתלב בפשע המאורגן כנער. בסופו של דבר, הוא התפרסם כ’לוחם’ עבור הסינדיקט שלו, ונכלא בגלל שהרג באכזריות עבריין שעשה צרות למארחת בבר, שהפכה לאחר מכן לאשתו, קומיקו (נרומי יסודה).
אפילו בסיוע עורך דינו (איסאו האשיזומה) ועובד שירותי הרווחה (יוקיאה קיטמורה), מיקאמי חמום הראש מתאמץ למצוא עבודה רגילה ולפרנס את עצמו, על אף עברו העשיר בכלא. גופו חולה ומכוסה בצלקות וקעקועים, רישיון הנהיגה שלו פג – וכישוריו מאחורי ההגה דועכים בבירור – הוא אינו מתאים לעבודת נהיגה, ובסיכון לחזור לדרכיו הישנות.
כאשר פונה אליו התסריטאי הצעיר ובמאי הטלוויזיה צונודה (טייגה נקאנו) – ומלווה אותו מפיקה (מסאמי נגאסאווה) המחפשת צהוב ורייטינג – מיקאמי חש תקווה קלושה שהוא יכול למצוא את אמו האבודה. אך נכונותו של מיקאמי לנקוט באלימות, ולו בשביל לעזור לאחרים במצוקה, ממשיכה לרדוף אותו.
סרטיה של נישיקאווה עשירים בנושאים של שקרים, כזבים ואכזבות באופן עקבי. כאן היא מחליפה הילוך עם העיבוד הראשון שלה לסיפור של תסריטאי אחר, בסרט שמתמקד בדמות שלעולם לא תבגוד במה שהיא מרגישה. מיקאמי רק רוצה להרגיש שימושי שוב – אחרי הכל, עסקי היאקוזה חלפו מהעולם, כפי שמזכירים לו כמה דמויות – אולם מתייחסים אליו כמנודה חברתית.
“תחת שמיים פתוחים” הוא סרט אירוני, לעיתים אופטימי וברגעים אחרים מבליט את מצוקות החיים. עבור פושע לשעבר, שתמיד חי לפי קוד של כבוד, חיים בהכחשה – הם כנראה כאלה שלא תמיד כדאי לחיות. אולם כדי להבין את הניואנסים הקטנים של החיים ביפן, ושל אסירים לשעבר בכלל – אסור להחמיץ את הסרט.
הסרט “תחת שמיים פתוחים” | “Under the Open Sky” יוקרן בפסטיבל הסרטים בערבה 2020. לפרטים כאן.