הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים ה-25 חושף את שורת אורחי הכבוד שיגיעו לפסטיבל בתל אביב, סרטי הפתיחה, התוכנית האמנותית ואירועי הפסטיבל • 25 ביוני, 2023 עד 01 ביולי, 2023, בסינמטק תל אביב וברחבי העיר
במהדורתו ה-25 ממשיך הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים לשמור על ייחודו כאירוע תרבותי קולנועי צעיר ובועט. השנה הפסטיבל יארח שורה של יוצרים מוערכים מהעולם כאורחי כבוד, יערוך כיתות אמן ויקרין את סרטיהם, חלק לראשונה מול קהל ישראלי.
בתפקיד נשיא הפסטיבל ה-25 יכהן המפיק ההוליוודי לורנס קסנוף השותף להקמת חברת Lightstorm Entertainment של ג’יימס קמרון והפקת הסרט “שקרים אמיתיים”, והאמון על סדרת סרטי מורטל קומבט. בין אורחי הפסטיבל: הבמאי הגרמני כריסטיאן פצולד שקטף השנה את פרס דב הכסף בפסטיבל בברלין (“פניקס”, “טרנזיט”). הבמאית ג’סיקה האוזנר (“ג׳ו הקטן”) שפרצה לתודעה במהדורתו השישית של הפסטיבל ומאז הספיקה להיות אורחת קבועה בקאן, כולל השנה עם סרט חדש בתחרות הרשמית. בנוסף, יגיעו הבמאית אגניישקה שמוצ׳ינסקה (״פיתיון״, התאומות האילמות״) והצלם דייגו גרסיה, שבין יצירותיו ניתן למצוא את הסדרה ״מבוגר מדי כדי למות צעיר״ והסרט המועמד לאוסקר ״Causeway״.
בתחרויות הפסטיבל ישתתפו השנה כ-100 סרטים קצרים מ-25 מדינות ביניהן אוקראינה, קולומביה ופולין. כמו כן, ישתתפו בתחרות הבינלאומית הסרט ״סוחרי הקרח״ המועמד לאוסקר בקטגוריית ״סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר״ ו״איש קונספירציה״ הזוכה בסרט הסטודנטים הטוב ביותר בפסטיבל קאן 2022. בין הכוכבים הגדולים ניתן למצוא בסרטי התחרות הישראלית את מנשה נוי, ענת וקסמן, אריק ברמן, אדם גבאי, אלונה סער ועוד רבים..
במסגרת האירועים המיוחדים תיערך הקרנת בכורה ישראלית לסרט מאת עמית אולמן “העיר הזאת”, אופרת ראפ בלשית הראשונה מסוגה בעברית. הסרט מהווה עיבוד קולנועי באורך מלא להצגת הקאלט המדוברת שרצה כעשור בארץ ובעולם.
סרטי הפתיחה
הפסטיבל יפתח ב-25 ביוני בגן הפסגה ביפו עם הקרנת טרום בכורה של שלושה סרטים קצרים שזכו בתחרויות הפיצ’ינג במהדורה הקודמת. שלושת הסרטים בעלי מכנה משותף של חוויית זרות, הגירה ומפגש תרבויות, כל אחד עם סגנון ופרספקטיבה ייחודיים. השנה ינחה את טקס הפתיחה החגיגי השחקן שי אביבי.
“בצילו של ההר” – In the Mountain’s Shade
סרטה הקצר של התסריטאית והבמאית מאיה קסל. פותח במסגרת פרויקט קצר על הדרך 2022, בשיתוף עם קרן גשר. תקציר: בעיצומו של יום עבודה, מינג נשלף מאתר הבנייה של הרכבת הקלה למקום שמזכיר לו את הבית שעזב. יוצרת הסרט מאיה קסל היא לא רק במאית אלא גם מלהקת מוכרת ומצליחה אשר ליהקה לפרויקט נון-אקטורים סינים אותם חיפשה בכל רחבי הארץ.
“נובי גוד” – Novi God
סרטה הקצר של התסריטאית והבמאית ענת איזנברג. פותח במסגרת פרויקט קצר על הדרך 2022, בשיתוף עם קרן גשר. תקציר: גלינה (47) ממולדובה, מטפלת בנוצי כבר שלוש שנים בהתמסרות מוחלטת. בכל הזמן הזה היא לא פגשה אף גבר. כשגלינה מקבלת הזמנה לדייט, היא מתכוננת למפגש מיני ששכחה את תחושתו, בל נוצי נתקפת קנאה ומסכנת הזדמנות לחוות ערב אחד של עונג. בסרט מככבת בתפקיד הקאמבק שלה, הזמרת והשחקנית, מירי אלוני אשר חזרה להופיע ולשחק לאחר הניתוח שעברה וכך מביאה אמת וכאב אל תוך התפקיד.
“הבר של מוריס” – Maurice’s Bar
סרט האנימציה הקצר של תום פרזמן וצור אדרי. פותח במסגרת קצר אנימציה, בשיתוף עם קרן מקור. תקציר: בעיצומה של מלחמת העולם השניה, על רכבת המועדת לשום מקום, מלכת דראג לשעבר נזכרת בלילה מעברה באחד הברים הגאים הראשונים בפריז. היא רואה כיצד הכל מתחבר יחדיו. הסרט הוא קופרודוקציה צרפתית-ישראלית עם חברת “סקרבלו הפקות” ומציג לראשונה את סיפורו של מואיז מוריס זקרי, מהגר אלג’ירי-יהודי שחי בצרפת בתחילת המאה ה-20 והיה הבעלים של אחד מברי הגייז הראשונים בפריז.
אסיפת התנגדות – פאנל של קולנוע ואקטיביזם + מקבץ סרטים מיוחד
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים גאה להציג השנה את אסיפת התנגדות. האירוע יציג אסיפה של יוצרים.ות המשתמשים.ות במדיום ככלי של מאבק. במקבץ יוקרנו סרטים קצרים דוקומנטריים ועלילתיים, לצד סרטונים מהאינסטגרם ומדיומים חדשים שנולדו דרך הרשתות החברתיות. ביניהם יצירת האינסטגרם של הצלמת אלכס פרפורי העוסקת במחאת 2023 וסרטונים שנעשו ע”י האקטיביסטים יובל אברהם ורחל שור המתעדים את המציאות בגדה המערבית. המקבץ לא מתמקד רק במאבק ישיר במציאות שמזמינה אותו – אלא גם באקט עצמו של יצירה כמאבק עם התמודדות של עבר המלחמה או מציאות של הגירה. לאחר ההקרנה, פאנל עם היוצרים.ות בנושא קולנוע ואקטיביזם.
השנה יתקיימו חמש תחרויות: תחרות ישראלית, תחרות בינלאומית, תחרות הסרט העצמאי הקצר, התחרות למדיה דיגיטלית והתחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני אשר השנה בפעם הראשונה תציג יצירות מכל העולם. במסגרתן יוענקו פרסים בשווי של 130 אלף שקלים.
בתחרויות ישפטו אנשי קולנוע במאים ומפיקים מהארץ ומהעולם לצד בכירים בעולם הפסטיבלים והאמנות, ביניהם: ג׳ודית לו לוי (מפיקת עטורת שבחים מצרפת שהפיקה את ״הברך״ של נדב לפיד ויצירות של מאטי דיופי וברטרן בונלו), יונה רוזנקיאר ( התסריטאי והבמאי המוערך וזוכה הפרסים של ״הצלילה״ ו״הדרך לאילת״), הדר מורג (זוכת תחרות הסרט העצמאי הקצר לשנת 2022 ותסריטאית ובמאית של של סרטים עלילתיים ודוקמנטרים באורך מלא), כריסטוף לפארק (מזכ״ל מסגרת ה-״Directors’ Fortnight״ בפסטיבל קאן משנת 2008 ומנהל פסטיבל הסרטים הים תיכוניים של מונפלייה), אסיה קרסמנוביץ׳ (מנהלת תחרות הסרטים הקצרים בפסטיבל סרייבו), אלעד קידן (התסריטאי והבמאי של ״המנון״ זוכה פסטיבל קאן ושל ״היורד למעלה״ עטור הפרסים), טל אלפרשטיין (אמנית רב-תחומית יוצרת פרפורמנס וידאו וקולאז׳), רוזה בוש (מפיקה ומשווקת של סרטים רבים כולל הסרט האירי ״The Quiet Girl״ המועמד לאוסקר), אלון סרנגה (אומן חזותי העוסק בתלת מימד וקומפוזיטינג, מועמד ל4 פרסי אקדמיה) ועוד.
התחרות הישראלית לסרטי סטודנטים
סלקום נותנת החסות הראשית לתחרות הישראלית, וזאת כחלק מתמיכת החברה בסטודנטים ובדור ההמשך של היצירה הישראלית. התחרות הישראלית היא חגיגה של יצירה מקומית חיה ובועטת המאגדת בתוכה את פרי יצירתם של 22 יוצרות ויוצרים משבעה בתי ספר שונים לקולנוע מכל רחבי הארץ.
השנה הוגשו כ־200 הגשות ממגוון בתי הספר לקולנוע בארץ. הסרטים שהתקבלו לתחרות מביאים אל המסך את הכוכבים הגדולים בארץ. השנה התקבלו לתחרות 22 סרטים מ-7 בתי ספר שונים: בצלאל, מעלה, מכללת מנשר לאמנות, המכללה האקדמית ספיר, בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש – אוניברסיטת תל אביב, בית הספר לתאטרון חזותי. השנה נשברו שני שיאים בתחרות: שיא אחד בכמות סרטי הדוקו, 7 מתוך 22 סרטים, אשר מעניקים טון ייחודי, רענן וכנה לתחרות. השיא השני הוא בנוכחות הקולנוע הנשי, מתוך 22 הסרטים שבתחרות 15 בוימו ע״י נשים! בנוסף, לא ניתן להתעלם מתמה החוזרת בהרבה מסרטי השנה והיא פוסט-טראומה מסוגים שונים, אשר הדהדה בלב היוצרים והתפרצה על המסך.
הזוכה במקום הראשון יזכה בפרס כספי על סך 24 אלף ש”ח (פרס ראש עיריית תל אביב – יפו) , כל הסרטים הזוכים בקטגוריות השונות בתחרות הישראלית יוקרנו ב־VOD של סלקום TV ויזכו לחשיפה משמעותית.
הסרטים המתמודדים בתחרות הישראלית: ״צנחן״ (דניאל אמביה), ״אנחנו צריכים לדבר״ (טל קומאי), ״סיבא״ (דונה חוה), ״מכתב אהבה לגן״ (יהלי מעוז), ״שמעי קלמי״ (זהר אוריין כהן), ״דודה דינה״ (בני אסתיקנגי), ״אני טובה״ (מאיה שיף), ״הצילו אני רוצה למות״ (דנה וויל), ״האקדח״ (שעיה צ’סנר), ״נול״ (מאי גרוסמן), ״מירה״ (אלמה בן זאב), ״גרד לי פה״ (יניב לביא), ״ניפגש בסוף הבלוק״ (דניאל גת), ״א”ש לילה״ (אביב נחשון), ״תקופה משונה להיות בן אדם״ (מיה אלה), ״הילד״ (יהב וינר), ״הבשורה על פי אלן״ (ירדן מלכה בונה), ״ביומולדת שלך״ (הלה פז), ״צהלה״ (יסמין שפט), ״קוורטט״ (תמרה דגן), ״לזכר ימים עברו״ (מאיה זלצמן), ״כולם יודעים״ (ליה דקל).
התחרות הבינלאומית לסרטי סטודנטים
בתחרות הבינלאומית ישתתפו 35 סרטים מ-21 מדינות שונות. הסרטים שנבחרו מביאים מגוון של קולנוע ייחודי וחדשני ועוסקים בסוגיות של פוליטיקה וחברה, משפחה, מיניות וגוף, רפלקסיביות של המדיום, אמונה ואובדן… הסרטים מייצגים את התרבויות השונות בהן הם נוצרו ויחד עם זאת מדברים בשפה בינלאומית לקהל הרחב. הם מפתיעים, בועטים, אסתטיים, מקוריים ומעוררי מחשבה והשראה. מבין סרטי התחרות ניתן למצוא סרטים קצרים מאוקראינה אשר יוקרנו במעמד היוצרים שעושים דרך קשה וארוכה על מנת להשתתף בפסטיבל. הסרטים אינם מביאים באופן ישיר את עוולות המלחמה ולכן מצליחים להעביר תחושה אנושית של המחשבות והתחושות שמתקיימות לצד אירועים קשים כאלה. פרס לסרט הטוב ביותר בתחרות הבינלאומית בשווי של 30 אלף שקלים יינתן השנה בחסות חברת Canon
הסרטים הישראלים המתמודדים בתחרות הבינלאומית: ״מנאר״ (רחל אלברט), ״שמלת הכלה״ (ראמא מוסא), ״רגעים לפני השינה״ (פבריציו זילברמן יוכנו), ״מותו של לויתן״ (עידו ויסמן), ״אור פנס יחיד״ (שי-לי עטרי).
תחרות הסרט העצמאי הקצר
תחרות הסרט העצמאי הקצר מציגה 12 סרטים של יוצרות ויוצרים עצמאיים צעירים וותיקים אשר יתמודדו בפרסים על סך 12 אלף ש”ח.. השנה התחרות שברה שיא ומציגה כארבע סרטי אנימציה וכך מציגה את הצד הבא והפנים החדשות של הקולנוע הישראלי.
הסרטים המתמודדים בתחרות הסרט העצמאי הקצר: ״מחצבה״ (הילה אלנה רויזמן), ״בני החמה״ (אלכס קלקסבר), ״אשת לוט״ (אורי בירגר), ״נורית״ (סוהיני טל), ״מים קרים״ (איתמר אלקלעי), ״בריס״ (תמר קיי ונחמן פיקובסקי), ״אוקיינוס״ (אוריה הרץ), ״דמעות גיל שלושים״ (דניאל שני), ״עלה לה״ (יעל ארד צפריר), ״מכתב לחזיר״ (טל קנטור), ״שדרות טטיאנה״ (עירד בן גל), ״עקוד״ (יותם ניסים שש).
התערוכה והתחרות למדיה דיגיטלית
התערוכה והתחרות מציגה 8 עבודות נבחרות בפלטפורמות הדיגיטליות המתקדמות ביותר של סטודנטים מרחבי העולם. התערוכה והתחרות למדיה דיגיטלית היא היחידה מסוגה בארץ והיא מוקדשת כולה לסיפורים נרטיביים המיוצגים במדיה החדשה. השנה, התערוכה למדיה דיגיטלית מכילה יצירות מגוונות ופרויקטים שאפתניים במציאות מדומה, אנימציה ממוחשבת, סרטים אינטראקטיביים, משחקי מחשב ומייצגים אינטראקטיביים מכל העולם. לצד החדשנות והשאיפה קדימה, פרויקטים מסוימים השתמשו במדיום על מנת להסתכל אחורה אל העבר בצורה יצירתית כמו במשחק המחשב “אמיל: מסעו של גיבור” המאפשר לחוות את סיפורו של ניצול שואה בצורה ייחודית וסוחפת. זו התחרות הראשונה מסוגה בעולם לסטודנטים והעבודות יתחרו ביניהן על פרס על סך 5,000 שקלים.
העבודות שישתתפו: “The Me in Me” (Meijie Hu, Emilia Hamburg, Yilin Zhang), חלוצים (סער בן חורין), Shared Square”” (שי דיין), “אמיל: מסעו של גיבור” (אוהד תדמור), “דרכה של החרב” (שחר נודמנוב), “Inpermanance” (Yilin Zhang, Derek Chan), “סימביוזה” (רז מרחב), ” Why do I Look at the Sky??” (Rocío Milagros Collazo).
התחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני
השנה בפעם הראשונה, התחרות תפתח לסטודנטים ויוצרים מכל העולם וכך תהפוך לתחרות הניסיונית הבינלאומית הראשונה בארץ! כל הסרטים שייכים לעולם הקולנוע הניסיוני/אקספרימנטלי ורובם מתמקדים בסיפורים אישיים הבוחנים את חווית הזיכרון והאופן בו אנו תופשים אותו מחד, ובחוויה של הפרט בעולם המודרני מאידך.
הפרויקטים המתמודדים בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע נסיוני: “PRESS(ED)” (Senne Driesen), “I Once Saw a Time Traveler” ( Ryan Wang), “Honey Bunny Duracell” (Nelisa Alcalde), “אקח את צילך” (אילה שושנה גיא), “בוודאי שכן” (יעל מוינסטר), “אין עוד ממתקים בשבילך” (שיר הנדלסמן), “חמלת המלח” (לי אן ברקה), “The Seventh Shift” (Nataliya Ilchuk),”Dog, Ball, Park ” (רננה פלמור), “Night Journey” (Fanny Cerdan-Roy), “La bride – The dog’s leash ” (Nicolas Piret), “A Pigeon’s Song ” (Eneos Carka)
גלובלי/לוקלי – אירוע מיוחד על יצירת תוכן בינלאומי
כמדי שנה הפסטיבל מקיים מספר אירועים בהם מתארחים אנשי תעשייה ויוצרים ישראלים. השנה לראשונה יתקיים אירוע בשיתוף אנשי תעשייה בינלאומיים בשפה האנגלית. האירוע מכוון הן לסטודנטים והן ליוצרים ואנשי תעשייה מנוסים.
מה הופך יצירה להצלחה בינלאומית? איך מגשרים בכתיבה ובעשייה על פערי התרבויות, מה יגרום ליצירה שלי לבלוט בחו״ל? איך ניתן להיעזר בגורמים בינלאומיים כדי ליצור יצירה מקומית? איפה מקומן של היוצרות והיוצרים הצעירים בתוך התהליכים האלה? עולם הקולנוע והטלוויזיה עבר שינוי דרסטי בשנים האחרונות ואינו עובד יותר רק בזירה המקומית. יצירות רבות פונות החוצה מבחינת מימון וקהל על מנת ליצור תוכן בעל דנ״א ישראלי ומצד שני יוצרים רבים פורצים בכתיבתם את האופי האזורי וכותבים על נושאים גלובליים המתרחשים בכל רחבי הגלובוס.
בשיחה פתוחה, מעמיקה ומרתקת התתקיים בשפה האנגלית ומיועדת לכל יוצרת ויוצרי מרחבי העולם, יתארחו המפיקה המובילה של ענני סטודיוז אסנת סרנגה, מנהלת חברת ההפקות DW ויוזמת The Factory בפסטיבל קאן דומיניק וילנסקי, התסריטאי ויוצר הטלוויזיה נח סטולמן (אדם בן כלב, מלאך משחית) והתסריטאית והיוצרת מיכל אבירם (המטרה: מינכן, פאודה). יחד עם המנחה יריב מוזר (אייכמן – ההקלטות האבודות) הם ידונו בנקודת מבטם לגבי היצירה המקומית והבינלאומית, על השיטות השונות לגיוס כספים והפצה ועל איך כל אחד מהם מתחיל ליצור, ואיפה הוא מדמיין שיצירותיו יפגשו קהל.
אורחי כבוד
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים 2023 מתכבד לארח יוצרות ויוצרים מוערכים של הקולנוע העולמי, שיגיעו להציג מבחר מסרטיהם המוערכים מכל הזמנים ויעבירו כיתות אמן בפסטיבל.
(גרמניה)Christian Petzold כריסטיאן פצולד
הבמאי הגרמני העכשווי הכי מצליח ואהוב. החל ליצור בשנות ה-90, כחלק מזרם הקולנוע הברלינאי, המתמקד בסגנון קולנועי מאופק והתייחסות לאיחוד גרמניה של אותן השנים. מאז החל לעבוד בז’אנרים ובהומאז’ים לקולנוע אמריקאי קלאסי איתו הוא מייצר דיאלוג עם המצב הנוכחי בגרמניה. סרטו האחרון, A Fire, זכה בפרס דב הכסף בפסטיבל ברלין האחרון. בין סרטיו: “המצב שלי” (The State I Am In, 2000), “רוחות” (Gespenster, 2005), “ברברה” (Barbara, 2012), “פניקס (Phoenix, 2014), “טרנזיט” (Transit, 2018), “A Fire” (2023).
(אוסטריה)Jessica Hausner ג’סיקה האוזנר
הבמאית האוסטרית חביבת הפסטיבלים. מאז סרט הגמר הקצר שלה “פלורה” שהוקרן במהדורה השישית של הפסטיבל, כל אחד מסרטיה הוקרן בפסטיבל קאן (למעט לורד שהוקרן וזכה בפרסים בונציה של אותה השנה). סרטיה מציגים דמויות נשיות הנמצאות בעולמות משונים המעמידים אותן במבחן. סרטיה משתמשים בז’אנרים שונים כדי לייצר את העולמות הייחודים והזכורים שלה. סרטה החדש, “Club Zero”, נבחר להשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן הקרוב 2023. בין סרטיה: “ריטה הנפלאה” (Lovely Rita, 2001) ו”הוטל” (Hotel, 2004) שהוקרנו במסגרת מבט מסויים בקאן, “לורד” (Lourdes, 2009) שזכה בפרס המבקרים בונציה, ו”ג’ו הקטן” (Little Joe, 2019) שזכה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן.
(ארה”ב)Lawrence Kasanoff לורנס קסנוף
לאור תרומתו הרבה להתפתחות הקולנוע האמריקאי, יכהן השנה מר קסנוף כנשיא הפסטיבל ה-25. הוא מפיק אמריקאי, שהקים את חברת ההפקות Lightstorm Entertainment עם ג’יימס קמרון, והפיק את סרטיו “פלדה כחולה” (Blue Steel, 1989), “ימים משונים” (Strange Days, 1995) ו”שקרים אמיתיים” (True Lies, 1994). מאז הקים את החברה Threshold Entertainment, והפיק את סדרת הסרטים של “מורטל קומבט” (Mortal Kombat).
(פולין)Agnieszka Smoczynska אגניישקה שמוצ’ינסקה
במאית פולניה שפרצה לתודעה עם סרטה הראשון והמצליח “פיתיון” (The Lure, 2015), מיוזיקל על שתי בנות ים, שמשלב את פולין של שנות ה-80 ביחד עם מעשיות ואגדות. מאז המשיכה ליצור, והשנה יצא סרטה השלישי, “התאומות האילמות” (The Silent Twins, 2022) שהשתתף במסגרת מבט מסוים בפסטיבל קאן 2022, על סיפורן האמיתי של תאומות שלא דיברו עם אף אחד חוץ מבניהן, ולהן חלום להפוך לסופרות מפורסמות.
(מקסיקו)Diego Garciaדייגו גרסיה
הצלם המקסיקני שעבד עם אינספור במאים מהשורה הראשונה. עובר בין קולנוע אומנותי עולמי לבין סרטי אינדי אמריקאיים מבלי להניד עפעף. היכולת שלו להתאים את עצמו אל הפרוייקט עליו הוא עובד, ועדיין להביא מגע עדין וייחודי הפך אותו לאחד הצלמים המרתקים והמיוחדים של היום. בין סרטיו: “בית קברות מפואר” של אפיצ’טפונג ויראסתקול (Cemetery of Splendor), “תמונה משפחתית” של פול דנו (Wildlife, 2018), “יום הניצחון” של סרגיי לוזניצה (Victory Day, 2018), “מבוגר מדי כדי למות צעיר” של ניקולס ווינדינג רפן (Too Old to Die Young, 2019), “נימיץ'” של יורגוס לנתימוס (Nimic, 2019), “טוקיו וויס” של מייקל מאן (Tokyo Vice, 2022), ו-“Causeway” המועמד לאוסקר.
אירועי תעשייה הפתוחים לסטודנטים, יוצרים ולקהל הרחב
לא טוב היות האדם לבדו
הפסטיבל ואיגוד התסריטאים מציגים מפגש פסגה בנושא יצירה משותפת במיוחד בשביל יוצרות ויוצרים צעירים שעדיין כותבים לבד אבל חולמים על ביחד. שניים מהזוגות החמים ביותר של הקולנוע והטלוויזיה הישראליים יספרו את הסיפורים האישיים מאחורי הסדרות והסרטים שכולנו מכירים, ויענו על כל השאלות הבוערות והחשובות: איפה ואיך מוצאים את הפרטנר/ית הנכונים לכתיבה? איך מייצרים מסגרת עבודה משותפת? ועוד. בפאנל ישתתפו חנן סביון וגיא עמיר (היוצרים והכוכבים של “עספור”, “פצועים בראש”, “מכתוב” ו”באש ובמים” שתעלה בקרוב בנטפליקס!) ביחד עם נטלי מרכוס ואסף בייזר (היוצרים של “היהודים באים”, “צפוף” ו”הנחלה”). בהנחיית רונית ויס-ברקוביץ (יוצרת, תסריטאית, במאית ומרצה לתסריטאות).
משחק ילדים
ילדים ונוער הם חלק בלתי נפרד מהיצירה הקולנועית והטלוויזיונית בישראל ובעולם כולו. בפאנל יוצגו כלים פרקטיים ועצות מאנשי תעשייה מובילים ומנוסים בעבודה עם ילדים ונוער ויתעסקו בשאלות כמו: איך בכלל מביימים ילדים? ואפילו לפני זה, איך מלהקים ילדים? מה ההבדלים בין הגילאים השונים? ועוד. בפאנל ישתתפו לימור שמילה (במאית הסרטים “מונטנה” ו”ככה את אוהבת” והמלהקת של “איסט סייד”, “העיר הטובה” “סופת חול” ועוד רבים), אלירן אליה (היוצר והבמאי של “העיר הטובה” ו”מוטלים בספק”) ושירילי דשא (היוצרת והבמאית של “ילדי בית העץ”, “כארמל” ו”כאן גרים בכיף”). את הפאנל ינחה השחקן יון תומרקין (“הילדים מגבעת נפוליאון” “האי” ובקרוב גם “המנצחים”).
הקירות הלבנים
הקולנוע והטלוויזיה בישראל סובלים מסטריאוטיפ של ‘קירות לבנים’, ולמרות שהם כבר מזמן הוכיחו שהם לא – התפיסה הזו עדיין נשמרת בשל התעלמות משיתוף הפעולה החשוב שבין הצלם/ת למעצב/ת האומנותי. בפאנל יתארחו ארבעה מאנשי המקצוע המובילים בתעשייה כדי לדבר על המעבר מתסריט כתוב לעולם מעוצב ומצולם, במטרה לתת לכם כלים טובים יותר לתקשר את החזון האומנותי שלכן ולהפוך את היצירות שלכן לצבעוניות ועשירות.
בפאנל ישתתפו צלמי הקולנוע והטלוויזיה זוכי הפרסים – דניאלה נוביץ’ (“קרתגו”, “אסיה” ו”נורמלי”) ושי גולדמן (“ריקוד האש”, “ויהי בוקר”, ו”מילים נרדפות”) והמעצבים האומנותיים זוכי הפרסים – יהודה אקו (“באבא ג’ון”, “נחמה” ו”פול גז”) ותמר גדיש (“ריקוד האש”, “אסיה” ו”העיר הטובה”). את הפאנל ינחה בוגר אוניברסיטת תל אביב – הצלם מתן אברמוביץ’ (“ג’וק”).
שיחת מפיקים
רם ברגמן, המפיק שמאחורי הלהיטים “רצח כתוב היטב”, “רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית”, “פוקר פייס”, “בריק”, “מלחמת הכוכבים – פרק 8: אחרוני הג’דיי”, “סיפור על אהבה וחושך” ועוד – יתארח בשיחה אישית ואינטימית על עבודת המפיק היצירתי עם מאיה פישר, מפיקה ומנהלת מחלקת הטלוויזיה והקולנוע בחברת ההפקות גרין פרודקשנס (“סינמה סבאיא”, “להציל את שולי” ו”עולה לראש”). בשיחה נשאל איך בוחרים פרויקטים ויוצרים לעבוד איתם? לאן מועדות פניהם של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בעידן הסטרימינג והצפת התכנים? ומה המשאב הכי חשוב שיש למפיק? (רמז: זה לא כסף). הפאנל יתקיים בשפה האנגלית.
מאוצרות הפסטיבל
השנה, לכבוד המהדורה ה25 של הפסטיבל, הוצאנו מהארכיונים את סרטי הסטודנטים של במאים ובמאיות מצליחים שהקרינו את סרטי הגמר שלהם במהדורות הקודמות של הפסטיבל. הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים הוקם במקור, בעידן שקדם לאינטרנט, כדי להוות מקום ואפשרות לצפות בסרטי סטודנטים מכל העולם. כאמור, מטרתם של כל סטודנט וסטודנטית היא להשתמש בסרט הקצר ככרטיס ביקור עבור סרט באורך מלא וקריירת בימוי. מבט על כל הסרטים הקצרים שהוקרנו בפסטיבל מאז היווסדותו ב1986 יוכל להראות שבין כל השמות יהיה ניתן למצוא שמות מוכרים – במאים ובמאיות שאכן הצליחו להפוך לשמות מוכרים ואהובים.
הסרטים שיוקרנו בתוכנית: “פלורה” (ג’סיקה האוזנר), “לשון כחולה” (ג’סטין קרוזל), “החופשות שלי” (חואן אנטוניו ביונה), “טוב מכל הבחינות” (מריה דה ואן), “טיול אל העיר” (קורנליו פורומביו).
הקצרים הכי טובים בעולם
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים מציג בבכורה ישראלית: הסרטים הקצרים העצמאיים הטובים ביותר של השנה האחרונה. במקבץ יוקרנו הסרטים הקצרים שזכו בפסטיבלים המובילים בעולם: קאן, ונציה, טורונטו וקלרמון-פראן. המבחר האיכותי והמגוון חושף את זירת הקולנוע הקצר כמקום המאפשר בחינה של סיפורים חד פעמיים בתוך מסגרות שונות – ריאליזם ופואטיות, קולנוע עלילתי אל מול דוקומנטרי.
מהו מעמדו של פורמט הסרט הקצר בעולם הקולנוע, ואילו אפשרויות קולנועיות הוא מעניק ליוצרים שאף פורמט קולנועי אחר אינו מעניק? צפייה בהכי טובים בעולם נועדה לעורר השראה בעבור סטודנטים שיוצרים סרטים קצרים באופן קבוע, אך גם לאתגר ולהפתיע את יוצרי וצופי הקולנוע בכלל. הכי טובים בעולם מציפה את השאלות הללו ומספקת הזדמנות נדירה לצפות בסרטים הקצרים המסקרנים של השנה החולפת.
הסרטים שיוקרנו בתוכנית: “מלמולי המים” (The Water Murmurs)זוכה דקל הזהב לסרט הקצר הטוב ביותר לשנת 2022, “שלג בספטמבר (Snow In September) זוכה פרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבלים ונציה וטורונטו לשנת 2022, “המאבק הוא הסוף” (The Struggle Is the End) זוכה הפרס הראשון בפסטיבל קלרמון-פראן לשנת 2023.
המעבדה לפיתוח סרטים קצרים של נשים
שנה רביעית למעבדה לפיתוח סרטים קצרים של נשים. פרויקט משותף לפסטיבל ולקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ע”ר. מטרת המעבדה היא לתמוך ביוצרות קולנוע ולסייע להן לפתח סרטים עלילתיים קצרים עוצמתיים ויצירתיים הנעשים מתוך נקודת מבט נשית. במהלך ימי המעבדה, זוכות 6 יוצרות לליווי ותמיכה ממנטורים ואנשי תעשייה מקצועיים מהארץ ומחו”ל. את יוצרות המעבדה ילוו באופן צמוד התסריטאיות והבמאיות אורית פוקס (“סינמה סאבאיא”) ומיכל קופר קרן (“אולי הפעם”(. השנה בפעם הראשונה, אחת מהיוצרות תזכה במענק הפקה מהקרן ובנוסף מענק ציוד מאוטופיה שירותי מצלמה בע”מ על מנת לצלם את סרטה ולהקרינו בפסטיבל בשנה הבאה.
אוטובוס הסרטים
פרויקט אוטובוס הסרטים של הפסטיבל ייצא לדרך גם השנה כמיטב המסורת. השנה יפעל בחלקה הדרומי של הארץ, ביישובים ערד, אופקים, אשלים, ירוחם ומצפה רמון. לאורך השבוע שקודם לפסטיבל 25 סטודנטים לקולנוע ישראליים ובינלאומיים יקיימו הקרנות חגיגיות של סרטים מהתחרויות הרשמיות בפסטיבל. אלו הקרנות תחת כיפת השמיים הפתוחות לקהל הרחב ללא עלות. השנה האוטובוס יתמקד במוזיקה וקולנוע במטרה לייצר שיתופי פעולה עם יוצרים מוזיקליים בתחילת דרכם ולאפשר חיבורים חברתיים, מקצועיים ומלמדים עם סטודנטים לקולנוע. בכל יישוב, יוצג קליפ עבור להקה מקומית אותו צילמו וערכו הסטודנטים בחודשים שלפני כן עם השיר “הארץ השטוחה” של להקת “הזאבות”. זהו מיזם חברתי מקורי של הפסטיבל, אשר הציב לעצמו למטרה להביא את הקולנוע הסטודנטיאלי לקהלים מגוונים ברחבי הארץ וליצור עמם מפגש ייחודי ומשמעותי.
הקרנת בכורה ישראלית של הסרט “העיר הזאת” (That City)
במהלך שבוע הפסטיבל תתקיים הקרנה בכורה ישראלית של אופרת הראפ הבלשית “העיר הזאת”, סרט מאת עמית אולמן, עיבוד קולנועי באורך מלא המבוסס על ההצגה המצליחה. הסרט הוא חגיגה של יצירתיות, ז’אנריות ויצירה עצמאית בישראל. הסרט משקף יוצרים צעירים מקומיים שגייסו והרימו בכוחות עצמם הפקה יוצאת דופן. לאחר ההקרנה תתקיים הופעה של שירים שלא נכנסו בעריכה + שיחה עם יוצר הסרט ושותפיו על תהליך היצירה העצמאית בארץ וטיפים לקהל הצעיר.
תקציר: בעולם דמיוני, בזמן לא ידוע, בלילה סוער במיוחד שרה בנט מגיעה למשרד החקירות של הבלש ג’ו. היא מבקשת ממנו למצוא את אחותה שנעלמה. בידיעה ששום דבר טוב לא יצא מזה, ג׳ו מסכים לפתוח בחקירה. מהר מאוד החקירה מסתבכת וג׳ו מוצא את עצמו לבד מול הפושע הכי מסוכן של ״העיר הזאת״.
מחווה לסינמטק ת”א
לכבוד 50 שנות פעילות סינמטק ת”א ו-25 מהדורות של פסטיבל הסטודנטים, תתקיים הקרנת הסרט “הקרקס”, הסרט הראשון שהוקרן בסינמטק ת”א בשנת 1973 והסרט “קולות” שהוקרן וניצח במהדורה ה-1 של הפסטיבל. הפסטיבל מתארח בסינמטק ת”א מידי שנה מאז המהדורה ה-5 של הפסטיבל.
הפסטיבל מופק ומנוהל על ידי סטודנטיות וסטודנטים לקולנוע של בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב אשר מתנדבים מתוך תשוקה לעשייה קולנועית. הפסטיבל נחשב לאחד משלושת הפסטיבלים המרכזיים והחשובים בעולם לסרטי סטודנטים וקולנוע קצר.