אולפן ג’יבלי ידוע כמגן בחריפות על הסרטים המונפשים שלו, ובעבר אף שלח חרב סמוראי עם המילים “אין חיתוכים” למפיק הארווי וויינשטיין, שביקש לבצע עריכה (חיתוכים) בסרט “הנסיכה מונונוקי” לקראת הפצתו בארצות הברית.
המייסד-שותף של אולפן ההנפשה והבמאי האגדי, הייאו מיאזאקי, מפורסם גם בתגובותיו החריפות נגד טכנולוגיה וחובבי אנימה, ועל כן כאשר אולפן ג’יבלי הודיע לפתע שיאפשר לנטפליקס להזרים כמעט את כל הסרטים שלהם, זה היה מהלך בלתי צפוי שהפתיע אנשים רבים.
אז מדוע הרצון הפתאומי לשתף את הסרטים של ג’יבלי בנטפליקס?
ובכן, על פי חברו הוותיק של מיאזאקי והמייסד ומפיק-שותף של ג’יבלי, טושיו סוזוקי, הכל מסתכם בכסף. סוזוקי דיבר באירוע ששודר בשידור חי שהתקיים ב-07 במרץ, 2020, וסיפר על עסקת ההפצה הדיגיטלית עם נטפליקס: “תיאטראות ו-די.וי.די. הם חשובים, אבל אני חושב שההפצה חשובה גם היא”.
הוא המשיך ואמר כי ברגע שבוטל האיסור על הפצה דיגיטלית של סרטים, הוא הצליח לשכנע את הייאו מיאזאקי להפיץ את הסרטים בנטפליקס, באומרו “הכסף שזה יכניס יכול לכסות את עלויות ההפקה של הסרט שלך”. סוזוקי חשף את הגילויים בזמן שהשתתף בכנס ב-HMV & Books בשיבויה בטוקיו, לציון פרסום ספר תמונות המציג את מוזיאון ג’יבלי, הנקרא “Ghibli Bijutsukan no Monogatari” או “סיפורים ממוזיאון ג’יבלי”.
לאחר שדיבר על הספר החדש, הועלו שאלות על העסקה בהפצת נטפליקס, במיוחד בהתחשב בכך שמיאזאקי הביע בעבר דעות שליליות על מכשירים אלקטרוניים, כמו טלפונים חכמים ואייפדים. סוזוקי ענה על שאלות בדרכו הידידותית, וחשף את הסיבה האמיתית מדוע הוסר “האיסור” העצמי על הפצה דיגיטלית: “הייאו מיאזאקי עושה סרט בימים אלו, אבל זה לוקח הרבה זמן. כשזה קורה, זה טבעי רק שזה ידרוש הרבה כסף. אמרתי לו שהעסקה יכולה לכסות את עלויות ההפקה של הסרט הזה. כשאמרתי את זה, הוא אמר “ובכן, אין שום דבר שאוכל לעשות””…
סוזוקי צחק תוך כדי שהוא חולק את הסיפור על האופן בו הוא שכנע את אחד ממנהלי האנימה העיקשים והא-טכנולוגיים ביותר במדינה לתת את הסכמתו לעסקת ההפצה הדיגיטלית: “ראשית, הייאו מיאזאקי לא יודע בדיוק מהם שירותי סטרימינג כמו נטפליקס. הוא לא משתמש במחשבים אישיים, הוא לא משתמש בטלפונים חכמים. אז כשאתה מזכיר לו הפצה דיגיטלית, הוא פשוט לא מבין את זה”.
הדאגות של סוזוקי לגבי הכספים וההפצה מגיעות אליו באופן טבעי כמפיק, כך שמובן מדוע מיאזאקי – בכיסא הבמאי, נוטה להתעניין פחות בעניינים אלה ולוקח יותר בתהליך היצירתי.
אז למה הם בחרו את נטפליקס?
“עם נטפליקס, אנחנו מתחילים לראות סרטים חדשים שמופקים ישירות לשירות הסטרימינג, שלדעתי זו תופעה מעניינת. יחד עם זאת, הם יוצרים סרטים שחברות קולנוע לא היו מסכימות לעולם להפיק אותם. זה נובע מהפצה לפי דרישה, ואני חושב שזה דבר באמת טוב”.