הסרט “מים שקטים | Stillwater” של טום מקארת’י יוקרן בבכורה ישראלית בטקס פתיחת פסטיבל הסרטים ה-37 חיפה, שיתקיים ב-19 בספטמבר, 2021
“מים שקטים” הוא דרמת מתח אמריקאית מפתיעה ומרגשת בכיכובו של מאט דיימון בתפקיד מורכב של גבר פשוט הנלחם למען משפחתו. הוא יוצא למסע להוכחת חפותה של בתו (אביגייל ברסלין, מיס סנשיין הקטנה), היושבת בכלא במרסיי, צרפת, לאחר שנמצאה אשמה ברצח שלטענתה לא ביצעה. בדרך לגילוי האמת, הוא נעזר בשחקנית תיאטרון צרפתייה, בגילומה של קאמי קוטן (“10% אחוז”) ונאלץ להתעמת עם השאלה שמפחידה אותו יותר מכל – האם בתו היא מי שחשב שהיא? כמו בסרטו הקודם, “ספוטלייט”, מקארת’י מגיש לצופים מותחן משובח, עם דמויות מורכבות ומבט הומניסטי חומל. מבט המצליח להימנע מהגישה הסנסציונית שאפיינה את התקשורת בטיפולה בפרשיות דומות מהעת האחרונה.
אירועים מיוחדים
הקרנה מיוחדת לסרטו החדש של אבי נשר “תמונת הנצחון”: סרטו החדש, האנטי-מלחמתי, המרתק והמטלטל של אבי נשר (מועמד ל-15 פרסי אופיר כולל הסרט הטוב), מוקרן כחלק מאירוע פסטיבלי מיוחד המתבונן בקולנוע עכשווי וקלאסי המאתגר מוסכמות קולנועיות ופוליטיות. במסגרת האירוע יתקיים לאחר הקרנת “תמונת הנצחון”, פאנל בהשתתפות אנשי רוח ותרבות אשר ידונו במנגנון ה”סיפור” ככלי נשק השולח אנשים לקרב. בהמשך הפסטיבל, תתקיים הקרנה מיוחדת של “שבילי התהילה” (1957), סרטו הקלאסי של סטנלי קובריק לאחר ההקרנה, ייערך שיח על קולנוע אנטי מלחמתי פורץ דרך ומשנה דפוסי חשיבה. בהשתתפות חוקר הקולנוע שמוליק דובדבני ואבי נשר.
חגי לוי יקיים מפגש יוצר וקהל בעקבות הסדרה “תמונות מחיי נישואין-התמונה חדשה”: עיבוד חדש ליצירת המופת של אינגמר ברגמן, בכיכובם של זוכה גלובוס הזהב אוסקר אייזק והמועמדת לאוסקר, ג’סיקה צ’סטיין. המפגש יעסוק בתהליכי יצירה, ליהוק וקבלת החלטות בעבודה על סדרה בת חמישה פרקים, המפרקת ובוחנת מחדש את הרעיונות היסודיים של אהבה – שנאה, מונוגמיה, נישואין וגירושין דרך סיפור של זוג אמריקאי.
“ביקור התזמורת – גרסת המלחין” – קונצרט מחווה לחביב שחאדה חנא בעיבודים מיוחדים למיטב היצירות שהלחין לסרטים ״ביקור התזמורת״, ״ויהי בוקר״, ״עץ הלימון״, “אוויר קדוש”. אורחת מיוחדת – הזמרת רנא ח׳ורי.
חגיגת רחוב סומסום – הקרנת בכורה של הסרט התיעודי כנופיית רחוב: איך הגענו לרחוב סומסום (Street Gang: How We Got to Sesame Street) על יוצרי הסדרה המיתולוגית שהביאו לעולם את אחת מתוכניות הטלוויזיה החשובות ביותר בכל הזמנים. “כנופיית” אמנים, כותבים ואנשי חינוך נועזים ובעלי מודעות פוליטית, שהבינו את כוחה העולה של הטלוויזיה בסוף שנות השישים, כדי ליצור תוכנית שתשפיע על דורות של ילדים בארה”ב וברחבי העולם.
במסגרת האירוע יתקיים מפגש אונליין עם יוצרי הסרט והסדרה בארה”ב ואירוע לילדים בגן הפסטיבל בהשתתפות הדמויות האהובות מהסדרה.
הצצה לתכנית האמנותית הבינלאומית של הפסטיבל
פסטיבל חיפה, מציג השנה תכנית מגוונת ועשירה של סרטים נבחרים וזוכי פרסים מהפסטיבלים המובילים בעולם. הסרטים יוקרנו בתחרויות הבינלאומיות “כרמל ” ו-“עוגן הזהב ” ובמסגרות השונות של הפסטיבל.
“במבט אישי” – מסגרת חדשה שאצרה פנינה בלייר, נשיאת הכבוד של הפסטיבל. אנימציה עשירה למבוגרים וילדים, רסטורציות לקלאסיקות עם זרקור על קולנוע אמריקאי של שנות ה-70, קולנוע קולינרי, תכנית לכל המשפחה, הלילות הפרועים של חיפה, אירועי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה.
הסרטים החדשים של פדרו אלמודובר (“הקול האנושי”, ונציה 2020), שון בייקר, נני מורטי, אלדיקו אניידי, הונג סאנג סו, פול שרדר, בן ציזליין, קורנל מונדרוצ’ו, בנס פליגהוף, סלין שיומה, ראדו מונטיאן, ז’אנג יימו, קליו ברנארד ופול ורהובן, ייחשפו בהקרנות בכורה בישראל
בין זוכי פרסים חשובים שיוצגו בפסטיבל בבכורה
שני הסרטים המדוברים של הבמאי היפני ריוסוקה המגוצ’י. מהפסטיבלים של קאן וברלין: “הנהגת של מר יוסוקה – Drive My Car” – זוכה פרס התסריט והביקורת בפסטיבל קאן. עיבוד לסיפור קצר מאת הסופר הארוקי מורקאמי. כמו כן, “גלגל המזלות – Wheel of Fortune and Fantasy” – זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים, בפסטיבל ברלין, מחבפביאןר שלושה סיפורים סביב ‘צרוף מקרים ודמיון’ ושואב השראה מיצירותיו של שומאן ומיופייה המיוחד של טוקיו.
“מה אנחנו רואים כשאנו מביטים בשמים?-What Do We See When We Look at the Sky?” –
סרטו של אלכסנדר קוברידזה, מאוהב באהבה, בכדורגל, בקולנוע ובכלבי רחוב. פרס פיברסקי, פסטיבל ברלין.
מינארי – Minari
דרמה משפחתית בבימוי לי אייזק צ’אנג, על זוג מהגרים קוריאנים בחיפוש אחר החלום האמריקאי, הייתה מועמדת ל-6 פרסי אוסקר, וזכתה באוסקר לשחקנית המשנה ובפרסי חבר השופטים וחביב הקהל בסאנדנס.
ילד יקר שלי – My Sunny Maad
סרט האנימציה של מיכאלה פבלאטובה, זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל אנסי, מציג סיפור הומניסטי ורלוונטי מאין כמותו על חייהן של נשים באפגניסטן.
שירלי – Shirley
סרטה של הבמאית ג’וזפין דקר, ע”פ ספרה של סוזן סקרף מרל, בכיכובה של אליזבת מוס כשירלי ג’קסון, סופרת שזכתה רק לאחרונה בהכרה כדמות מרכזית בספרות הגותית האמריקאית (מי מתגורר בבית היל). זוכה פרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס .
מורינה – Murina
סרטה של אנטונטה אלמט קוסיאנוביץ, זוכה פרס ‘מצלמת הזהב’ לסרט ביכורים בפסטיבל קאן.
הכי רחוק שאפשר –As far as I can walk
סרטו החדש של סטפן ארסנייביץ’ מטפל בנושאים של הגירה, זהות ואהבה. הזוכה הגדול בפסטיבל קרלובי וארי : פרסי הסרט הטוב, השחקן והצילום.
ברייטון 4, ברוקלין – Brighton 4th
סרטו החדש של לבאן קוגואשווילי, זוכה פרס הסרט הטוב, השחקן והתסריט בפסטיבל טרייבקה .
המעבר – The Crossing
תחרות עוגן הזהב – סרט פתיחה. יצירה רלוונטית שעוסקת במצוקתם של ילדים בסיכון. סרט אנימציה זוכה פרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל אנסי. הבמאית פלורנס מיילי, בת למשפחת מהגרים, עבדה על הסרט במהלך 15 שנה בשיתוף עם סופרת הילדים מארי דספלשן.
ליל הלהבות – Prayers for the Stolen
סרטה היפהפה של היוצרת המקסיקאית טטיאנה הואסו זכה בציון לשבח במסגרת ‘מבט מסוים’, פסטיבל קאן
שומר אחי – Brother’s Keeper
הבמאי פריט קראהן שואב מזיכרונות ילדותו כנער בפנימייה ומגיש דרמה חזקה ומרגשת אודות מצוקה ופחד, שזכתה בפרס הביקורת במסגרת פסטיבל ברלין השנה.
פחד – Fear
זוכה פרס הסרט הטוב בפסטיבל טאלין, בבימוי של איוואילו חריסטוב הבולגרי, העוסק בבעיית הפליטים באירופה.
מחפשים את וֵנֵרָה – Looking For Venera
סרט הביכורים של הבמאית מקוסובו, נוריקה ספה, זכה בפרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל רוטרדם (הסרט הוא אחד מתוך סרטי הפריצה של במאיות צעירות מקוסובו שהציגו השנה סרטים בכל הפסטיבלים החשובים בעולם)
נינג’ה בייבי – Ninjababy
סרטה של הבמאית הנורווגית אינגווילד סווה פליקה, על פי הרומן הגרפי של אינגה סאטרה, זוכה פרס חביב הקהל, פסטיבל sxsw.
שנות ה-20 הסוערות – Roaring ’20s
סרטה של אליזבת ווגלר ,צולם כולו בשוט אחד זכה בפרס הצילום, פסטיבל טרייבקה
מוליכי הזאבים – Wolfwalkers
עוד יצירת מופת של סטודיו Cartoon Saloon מאירלנד בבימויים של טום מור ורוס סטיוארט, היה מועמד השנה לפרס האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר.
סרטים ואירועי קולנוע בולטים נוספים
רגע אחד – One Second
סרט הפתיחה של פסטיבל סן סבסטיאן 2021, מסמל את חזרתו של ז’אנג יימו לקולנוע הקלאסי, רחב היריעה, של סרטיו המוקדמים. אחד הבמאים הגדולים של הקולנוע העולמי, במכתב אהבה להשראה שמעוררים בנו סרטים.
הקול האנושי – The Human Voice
סרט קצר של אמן הקולנוע האהוב פדרו אלמודובר, המביא את נקודת המבט הייחודית והצבעונית שלו למחזה של ז’אן קוקטו בהשתתפות טילדה סווינטון בהופעה מהפנטת ועוצרת נשימה.
אהבה, סרטו הקלאסי של רוברטו רוסליני מ- 1948, שמבוסס על אותו מחזה יוקרן בפסטיבל לצד “חוק התשוקה”, סרט מוקדם של אלמודובר שעוסק גם הוא במחזה.
DOUBLE FEATURE
ז’וליאן פארו: ג’ון מקנרו: בממלכת השלמות John McEnroe: In the Realm of Perfection וסרטו החדש ‘המכשפות מהמזרח‘ The Witches of the Orient
פארו הוא במאי שממציא בסרטיו מחדש את הקולנוע התיעודי העוסק בספורט ומגיש פורטרטים של גאונות ספורטיבית מתוך תפיסה שספורט וקולנוע, שניהם אומנויות שמקורן בתנועה.
במבט אישי
הכמיהה לחופש של האדם היא הכמיהה האנושית הבסיסית ביותר. בחרתי השנה להתמקד בקולנוע המשקף את מאבקם של נשים וגברים החיים במציאות של כפייה דתית ופוליטית והדרכים השונות שלהם להתמודד עם מציאות זו, כדי לשמור על שפיותם. התכנית חולפת ונוגעת, בתרבויות שונות – מאירן דרך בנגלדש, רוסיה, המהגרים והפליטות באירופה, מרד הנעורים בכפייה האיסלמית במרוקו וההדוניזם והדקדנס של דמדומי רפובליקת ויימר בברלין. חשוב לי לציין – שני סרטים איראניים, “בן-אם” ו”מחוז טורמינל”. היוצרים, שעדיין חיים בטהרן, הסכימו, באומץ רב לאפשר הקרנת סרטיהם בחיפה. “סרטים נועדו לקהל, לא לממשלות….אמנות שייכת לבני האדם ולא ניתן לתחום אותה בגבולות גיאוגרפיים…. אנו מאמינים כי לכל אדם באשר הוא יש זכות לצפות בסרטינו”……
כל שמונת הסרטים הוקרנו במסגרות הרשמיות בפסטיבלים של ברלין קאן וטורונטו. פנינה בלייר.
בן-אם – Son-Mother
סרט עלילתי ראשון של הבמאית האיראנית מהנז מוחמאדי ע”פ תסריט של הבמאי האיראני הנודע מוחמד ראסולוף. סיפור אנושי, מרגש על פרידה כואבת שנכפית על אלמנה, מבנה הצעיר ,על רקע המורכבות של חברה שמרנית וחונקת. מוחמדי, שסרטיה התיעודיים עסקו בעיקר במאבקה לזכויות הנשים באירן, נכלאה ב-2014 לחמש שנים בכלא באיראן, באשמת שיתוף פעולה עם ה- BBC בתעמולה נגד המדינה. גם כיום היא ממשיכה במאבק אקטיבי למען חופש לנשות אירן.
מחוז טרמינל – District Terminal
סרט ביכורים בבימוי בארדייה יאדגארי ואהסן מירחוסייני, בהשראת המציאות העכשווית באיראן. הסרט מתרחש בעתיד דיסטופי בו זיהום ווירוס קטלני הופכים את טהראן לעיר רפאים. הגיבור הוא משורר הלכוד במציאות חונקת ובלתי אפשרית.
הסרט מעוגן בחיי הבמאים שצילמו אותו בבתיהם ובשכונות שלהם וגייסו חברים ובני משפחה לגלם את התפקידים. יאדגארי, בעצמו משורר ובמאי, מגלם את התפקיד הראשי.
פביאן – Fabian – Going to the Dogs
עיבוד של דומיניק גראף, מבכירי הבמאים בגרמניה, לספר של אריך קסטנר (אל האבדון). הדוניזם, דעיכה מוסרית והתפוררות חברתית, בדמדומי רפובליקת ויימר שהובילה לעליית המשטר הנאצי.
מאסר בית – House Arrest
סרטו החדש של הבמאי הרוסי אלכסיי גרמן ג’וניור (“דובלטוב”, פסטיבל חיפה 2018), הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן. פרופסור רוסי יוצא נגד השחיתות של ראש העיר ומוצא עצמו במאסר בית באשמת מעילה. דרמה קפקאית נוקבת בהשראת גדולי הספרות הרוסית והמציאות ברוסיה של ימינו.
רהאנה – Rehana
הסרט הבנגלדשי הראשון שהוקרן במסגרת רשמית בקאן, הבמאי עבדולה מוחמד סהאד, מגיש הצצה מרתקת וקורעת לב לחיי העיר ולאלימות נגד נשים בבנגלדש.
הכי רחוק שאפשר – As Far as I Can Walk
סרטו החדש של סטפן ארסנייביץ’ (אהבה ופשעים אחרים), גרף בפסטיבל קרלובי וארי, חמישה פרסים, עיבוד עכשווי לאפוס מסורתי מימי הביניים, בו מחליף הבמאי את הגיבורים הלאומיים הסרבים, במהגרים מאפריקה.
קצב מרוקאי – Casablanca Beats
סרטו של הבמאי נביל עיוש, שהוקרן בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן. מחזמר תוסס וקצבי על תלמידים המנסים להתנתק מכבלי הדת והמסורות השמרניות, בעקבות מורה כריזמטי, ראפר לשעבר שמייסד תכנית היפ-הופ במרכז תרבות בשכונת פועלים בקזבלנקה.
הלילות הפרועים של חיפה
שם חדש למסגרת הקאלט של הפסטיבל “טירוף בחצות” – יוקרנו בה השנה עשרה סרטים חדשים, מאתגרים ופרועים במיוחד. ביניהם:
בנדטה – Benedetta
סרטו החדש של פול ורהובן שזכה לתואר ‘הסרט השערורייתי ביותר’ בפסטיבל קאן השנה. מלודרמה מינית ואלימה, העוסקת בצביעות דתית ובסקס בין כותלי המוסד הדתי הקדוש.
לימבו – limbo
סרטו של הבמאי ההונג קונגי צ’אנג פו-סוי (טרילוגיית “מלך הקופים”) – מותחן עוצר נשימה בנוף עירוני של גהינום מסויט ומטונף. הצילום המונוכרומטי המסוגנן והכוריאוגרפיה המרהיבה של קטעי הלחימה, מספקים חווית צפיה אינטנסיבית, אלימה ובלתי נשכחת.
טיל אדום – Red Rocket
סרטו החדש והנועז של הבמאי האמריקאי המדובר שון בייקר המשרטט דיוקן כנה, בוטה וחצוף של אמריקה המודרנית, מגיע לחיפה מן הבכורה בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן.
פיג – Pig
סרטו הארוך הראשון של מייקל סרנוסקי – סרט הפתיחה של פסטיבל אדינבורו עם ניקולאס קייג‘ בהופעה מדויקת, מאופקת ומלאת נשמה שמזכירה מחדש איזה שחקן כריזמטי ומגוון הוא באמת.
עמוד השדרה של הלילה – The Spine of Night
שיתוף פעולה ראשון בין האנימטור מורגן גאלן קינג והבמאי ואמן הקומיקס פיליפ ג’אלט באפוס פנטזיה אולטרה אלים, מקורי ונועז.
מראה ,מראה- In the mirror
פרשנות מעודכנת ומקורית של הבמאית הלטבית הניסיונית לילה פקאלנינה ל“שלגיה”, מנצלת את הסיפור המקורי, כדי לבחון את הפתולוגיה הנרקיסיסטית של עידן תרבות הגוף והדירוג הבלתי פוסק במדיה החברתית, כשאת המראה הקלאסית, מחליפים מסכים, תמונות סלפי, ואתלטים של פיתוח גוף ומחול המקנים לסרט איכויות של קומדיית סלפסטיק אילמת.
קולנוע קולינרי
רצועת סרטים העוסקים בתרבות המזון העולמית. הסרטים מלווים בטעימות אוכל ושתייה ופאנלים עם שפים ומומחי קולינריה שונים, בהנחיית אשת האוכל והעיתונאית הילה אלפרט.
המסגרת הקולינרית מעמידה השנה במרכז את עומס התשוקה והבדידות של השף – שלושה סרטים עוסקים בנושא זה:
השף הצרפתי – Delicious
סיפור הקמת המסעדה הראשונה בעולם, דרמה קומית הכוללת סעודות מפוארות ועשירות, קינוחים כיד המלך וכמובן סיפור אהבה.
שף: סרט על אנתוני בורדיין – Roadrunner: A Film about Anthony Bourdain
הבמאי זוכה האוסקר מורגן נוויל משרטט דיוקן אינטימי ומרתק של חייו ומותו של השף האמריקאי-יהודי הנודע אנתוני בורדיין.
נקודת רתיחה – Boiling Point
הישר מן הבכורה העולמית בפסטיבל קרלובי וארי. הסרט צולם כולו בשוט אחד שמעביר את האנרגיה, האגו והטרוף של מסעדת יוקרה בלונדון. הלחץ הבלתי פוסק והמחיר האנושי שהוא גובה.
חיפה קלאסיקס
פוקוס על קולנוע אמריקאי מופתי של שנות ה70 ותחילת שנות ה80 – הכולל בין השאר, עותק משופץ ומשוחזר של יצירת המופת המקוללת של מייקל צ’ימינו – שערי החופש, הקרנה של כלב לבן, סרט נשכח ולא מוערך בזמנו של סמואל פולר, הזוכה היום לבחינה מחודשת עקב, הטיפול הנועז שלו ביחסי שחורים לבנים. את המוזיקה לסרט חיבר אניו מוריקונה.
סטיבל הסרטים הבינלאומי ה-37 ,חיפה 2021, התכנית המלאה, לוח הקרנות ורכישת כרטיסים באתר הפסטיבל: www.haifaff.co.il.