הסרט מפוצץ ברעיונות חכמים ובפרשנות חברתית המתאימה לימינו, אבל בסופו של דבר העלילה קונבנציונלית למדי
.
יש מעט מותגים מוכרים ומלאי הערכה בהוליווד כמו פיקסאר, אם כי אולפן ההנפשה האייקוני עמד בפני תקופה מביכה מאז פרוץ מגיפת הקורונה. כשהתכנים הטובים ביותר של פיקסאר בשנים האחרונות עברו הישר לדיסני+ בארצות הברית (“אדומה אש“, “סול“) והחזרה הגדולה שלו לבתי הקולנוע נחשב בעיקר לאכזבה (“שנות אור“), רבים הביטו לסרט החדש של פיקסאר – “אלמנטלי“, בציפיות גבוהות. על הנייר, הסרט הססגוני והאנימציה המרשימה נראים כחזרה לגאוות האולפן ולמה שהוא יודע לעשות הכי טוב. במציאות, “אלמנטלי” מפוצץ ברעיונות חכמים ובפרשנות חברתית המתאימה לימינו, אבל בסופו של דבר, העלילה מתארת סיפור קונבנציונלי לחלוטין.
בעיר אלמנט סיטי המצוירת בצורה מלאת חיים ואנרגיה, ארבעת היסודות חיים יחד בהרמוניה… כלומר, לא ממש. אנשי המים, אנשי האוויר ואנשי האדמה מתערבבים בחופשיות ברחובות, במשחקי ספורט ובתחבורה ציבורית, בעוד שבשכונה משלהם המרוחקת משאר חלקי העיר, אנשי האש יצרו קהילה מלוכדת משלהם. שם מתגוררת אמבר (ליה לואיס) עם הוריה, שעברו לאלמנט סיטי כמהגרים ממולדתם הוולקנית. אביה של אמבר – ברני (רוני דל כרמן), מנהל חנות נוחות ויש לו חלומות גדולים כי בתו תירש את העסק. ברני גם גידל את אמבר להאמין בלב שלם שהיסודות השונים לא מתערבבים, מה שמוביל רק לבעיות עמוקות יותר, כאשר צינור מתפרץ בחנות וממש גורר את ווייד (מאמדו אצ’י) – אלמנט מים רגיש, לחייה של אמבר.
הצינור המתפרץ קשור לנושא גדול יותר, ומעט מפותל, בתוך אלמנט סיטי – דליפה מסתורית שהחלה להזרים מים לעיר האש הלא ידידותית למים. נואשת להציל את החנות, אמבר חוברת בחוסר רצון עם ווייד, כדי לאתר את מקור הדליפה. השותפות הזו מקרבת את שני האלמנטים המנוגדים זה לזו, ויוצרת מערכת יחסים, שבסופו של דבר הופכת לחלק הארי של עלילת “אלמנטלי“. בבימויו של עמוד התווך של פיקסאר, פיטר סון (“הדינוזאור הטוב“), “אלמנטלי” הוא סרט מלא ברעיונות משכנעים, ומביא המצאות מקוריות, שבהן אלמנט סיטי מובאת לחיים בהומור ובהקבלות הדחופות בין דעות קדומות מהחיים האמיתיים לבין הגרסה הבדיונית שצצה בין האלמנטים. אנשי האש מנודים מאוד בתוך העיר, וזה מוצג בצורה הנוקבת ביותר באמצעות פלאשבקים שונים עבור ברני ואמבר.
עם זאת, למרות האופן שבו נראה שהסרט “אלמנטלי” מגדיר את עצמו כאלגוריה לגזענות בעולמנו, הסרט אף פעם לא מתעמת עם הפרדת האלמנטים בצורה ישירה. במקום זו, הרומנטיקה המתפתחת של וויד ו-אמבר תופסת את מרכז הבמה. “אלמנטלי” עושה עבודה טובה בלחקור כיצד מערכת יחסים בין אנשים מתחומי חיים שונים יכולה להיות מסובכת וכואבת, והזוג מציג דמויות כל כך מעוגלות, עד שקל להסתיר זאת. אולם בסופו של דבר, הסיפור הוא הזדמנות שהוחמצה: “אלמנטלי” מציג עולם כה מרתק, אבל הוא אף פעם לא מקבל את הפיתוח הראוי לו. זה משאיר את הסרט עם עלילה לא אחידה שמאבדת קצת קיטור באמצע.
הרבה ממעריצי האולפן קיוו ש-“אלמנטלי” יהיה הסרט שישחזר את העוצמה של פיקסאר על המסך הגדול, אבל למרבה הצער הוא נופל מעט מהגדולה שהאולפן ידוע בה. עדיין יש הרבה ממה ליהנות כאן, וקהל מכל הגילאים יוקסם ללא ספק מהעולם התוסס שהסרט מביא לחיים. עם זאת, עם סיפור שמפספס את המטרה, “אלמנטלי” שוחה בקצה הרדוד של אתוס הסרטים של פיקסאר.
“אלמנטל | Elemental” – עכשיו בבתי הקולנוע.