הפסטיבל יציג השנה עשרות סרטים זוכי פרסים על דמויות וסיפורים גדולים מהחיים: ג’יין קמפיון, ליטל ריצ’רד, אלפרד היצ’קוק ועוד, וזאת לצד תוכנית על אקולוגיה, סביבה ויחסי אדם-טבע
פסטיבל דוקאביב ה-25 גאה להכריז על מיטב הסרטים שיוקרנו בפסטיבל ועל אירועים מיוחדים ואורחים בינלאומיים נבחרים. הפסטיבל יתקיים בתאריכים 11-20 במאי, 2023. בפסטיבל ייערכו בכורות עולמיות, תוכניות מחווה, מפגשי יוצרים מהארץ ומחו”ל ואירועי תעשייה, שיתקיימו ברחבי תל אביב-יפו: סינמטק תל אביב, מוזיאון תל אביב, סוזן דלל, בית רומנו ועוד.
סרטי התחרות הבינלאומיים
“20 ימים במריופול”, על צוות העיתונאים היחיד הנותר במריופול בעת הפלישה הרוסית; “אפולוניה אפולוניה”, זוכה פרס IDFA, על צעירה כריזמטית שגדלה בלב הבוהמה הפריזאית ומגלה את עצמה כאמנית וכאישה; “דבר מה שאינו במקומו” של הבמאי עטור הפרסים ניקולאוס גיירהאלטר, העוקב אחר כמויות האשפה האינסופיות שאנו מייצרים; “הזיכרון הנצחי”, זוכה פרס השופטים בפסטיבל סאנדאנס, של מייטה אלברדי – על 25 על שנות אהבה עומדות למבחן כשזיכרונו של כתב פוליטי בכיר בצ’ילה הולך ומתפוגג; “הטירה”, על יוסטינה שירשה את הטירה שבה שימשה כמנקה מגיל חמש; “נאם ג’ון פייק: הירח הוא הטלוויזיה העתיקה” על האמן שהיה גם נביא שחזונו הטכנולוגי רלוונטי היום יותר מתמיד; “עתיד מבטיח”, על חלום חייה של ג’יזל המשותקת להיות מורה לאנגלית ולמצוא אהבה; “פרדייז” – כשהתחממות כדור הארץ מבעירה את היערות סביב הכפר הזעיר בטייגה הסיבירית והעצים עולים באש, רוסיה מסרבת לשלוח כבאים והמקומיים נותרים לבדם; “פרפרים מברזל”, תחקיר יוצא דופן בעומקו וסגנונו מנסה לברר מי באמת הפיל את המטוס המלזי בקיץ 2014; “קוקומו סיטי”, על ארבע טרנסג’נדריות שחורות בתעשיית המין האמריקאית שמספרות הכל בסרט נועז ומרהיב; “תיאטרון של אלימות”, על דומיניק אונגוון שהיה ילד חייל בצבאו של ג’וזף קוני באוגנדה, קורבן ורוצח. האם אפשר להטיל עליו אחריות?
תוכנית המוזיקה
“Love to Love You, Donna Summer” – בתה של דונה סאמר מנסה לפענח את דמותה המרוכבת של אמה; “ג’ואן באאז – אני רעש” על סיפור חייה של הזמרת הנפלאה הנשזר לצד תיעוד מסע ההופעות האחרון שלה; “ליטל ריצ’רד: אני הכל”, סרטה של ליסה קורטס המציג שפע של חומרי ארכיון וראיונות (עם מיק ג’אגר, פול מקרטני, טום ג’ונס ואחרים), המשיבים לליטל ריצ’רד את מקומו הראוי בתולדות המוזיקה; “מיושה: קולה של הבוסה נובה” – סיפורה של מיושה, כוכבת הבוסה נובה שעל אף כישרונה העצום נותרה בצלם של ענקים; “משבר זהות ללילה אחד בלבד”, הבמאי מרטין סקורסזה מספר את סיפורו של המוזיקאי והשחקן דיוויד ג’והנסן; והסרט “פיאנופורטה” על אחורי הקלעים של תחרות הפסנתר היוקרתית בוורשה ע”ש שופן.
סרטי האמנות והתרבות
“אוזניים גדולות שומעות עם הרגליים”, של צמד הבמאים אילה בקה ולואיז למואן, על האדריכל התאילנדי בונסרם פרמתדה; “וישניאק”, על סיפור חייו העסיסי של רומן וישניאק, חוקר, צלם טבע מהולל ומי שתיעד את הרגעים האחרונים בחיי הקהילות היהודיות באירופה; “לאן נעלמה שר הייט?”, סיפורה הצבעוני והמפתיע של שר הייט, שמחקרה טלטל את השיח העולמי על מיניות הנשים; “אופנה: להתחיל מחדש”, על מעצבת האופנה האקולוגית איימי פוני; “לרקוד את פינה” – 14 שנה לאחר מותה, יצירותיה פורצות הדרך של פינה באוש עדיין מלהיטות רקדנים צעירים ומגלות להם את גופם מחדש. בגרמניה וסנגל מבוצעות שתיים מיצירותיה הגדולות של הכוריאוגרפית בשילוב מטען תרבותי-אישי יוצא דופן; “קארו וגוטליב: לקרוא כל עמוד”, על העבודה המשותפת של שני ענקי הספרות רוברט קארו – התחקירן הפוליטי זוכה הפוליצר, ובוב גוטליב – העורך המבריק; “ורמיר מקרוב” – ההכנות לתערוכת הענק של ורמיר בעיצומן, ומאחורי הקלעים מתחוללות סערות רגש עצומות; “צבע הדיו”, על ההיסטוריה המכשפת של הדיו, מבעד לעיני רב-אמן המייצר צבעים מחומרים מפתיעים ביותר.
סרטי הפנורמה
“דמויות”, על אנשים שכיכבו בסדרות וסרטי תעודה מספרים מה קרה להם אחרי שמיליוני צופים בעולם נחשפו לרגעים האינטימיים בחייהם; “הכת שבקצה העולם”, העוסק בכת היפנית שמאמיניה צברו נשק וגז לקראת יום הדין; “המלכה של טיים סקוור”, על צ’לי וילסון היהודייה שהקימה אימפריית בתי קולנוע לפורנו בניו יורק; “פטריק והלווייתנית”, על מערכת היחסים של צלם ימי עם לווייתנים; “הרוכב האחרון”, סיפורו הדרמטי של גרג למונד שניצח כנגד כל הסיכויים בטור דה פראנס המסעיר ביותר אי פעם; “פרויקט הכליזמרים”, סרט רומנטי, שנון ושופע מוזיקה, החוקר את מקומן ההיסטורי-חברתי-פוליטי של השפה, התרבות והמוזיקה.
סרטי מעבר למסך ע”ש אילנה צור
“א.נשים שהם כמוני? “סיפורה של אלה גלנדינינג שנולדה עם פגמים שמקשים עליה לעתים ללכת, אבל לא מונעים ממנה לרקוד; “בובי ויין: הנשיא של כולם” – סופרסטאר מקומי שצמח בגטו, הופך מזמר למנהיג וגיבור עממי כדי להשיב את הדמוקרטיה לאוגנדה; “כסף בחינם”, על מה שקורה כשמגיע ארגון בשם GiveDirectly לכפר עני בקניה ומציע לחלק שם כספים.
סרטי מאסטרים ומאסטריות
“ג’יין קמפיון, אשת קולנוע” שביימה ג’ולי ברטולוצ’י על חלוצת הבמאיות ג’יין קמפיון; “מרגל החמלה” של סטיב ג’יימס, על מדען האטום המבריק טד הול שמסר סודותיו לברה”מ; “סלבטורה: חלומות על נעליים” של הבמאי לוקה גודגינו, על מעצב הנעליים של כוכבות הוליווד סלבטורה פראגאמו; “קאסה סוזאנה” של סבסטיאן ליפשיץ, על הבית שהיה כמקלט לגברים טראנסים בשנות ה-50; “קוראים לי אלפרד היצ’קוק” של מארק קָזינְס; “הבלתי מזדהות: מראות מהארכיון” – תיעוד נדיר של המפגשים ההיסטוריים בין טיטו, נאצר וראשי המדינות הבלתי מזדהות, סרטה של מילה טוּרָליץ’.
סרטי עומק שדה
“Anhell69″ – סיפורה של הקהילה הקווירית במדיין נחשף בשפה קולנועית מכושפת; “דברים אחרונים” – תגליות, ממצאים ארכיאולוגיים, ספקולציות, תאוריות פילוסופיות, מדע ובדיון מרכיבים את הנרטיביים החלופיים שמציעה הקולנוענית-האמנית דבורה סטרטמן לעבר ולעתיד של היקום; “מניפסטו” הוא קולאז’ של סרטונים שבני נוער רוסיים העלו לרשתות חברתיות, המצייר תמונה מטרידה של התבגרות בתוך מציאות שבה התעמרות, אכזריות ואדישות הן שגרה שיש להפנים ולתרגל כדי לשרוד; “על אודות מבנה הגוף האנושי” – היוצרים ורנה פרבל ולוסיאן קסטינג-טיילור במסע בנופי הפרא המסעירים של גוף האדם, אל עומק מערכות הבשר והדם העוטפות אותנו כיצורים בעלי תודעה; “פורנומלנכוליה” – לאלו סנטוס הוא כוכב סקס ברשת, אך על אף התשוקה והמעריצים, המלנכוליה מחלחלת לחייו; “זמן עתיד” – צמד במאים איריים חוקר את מושג הבית בפרפורמנס דוקומנטרי מושחז ומשעשע; “בין מהפכות” – חילופי מכתבים מרתקים בין חברות שהופרדו על ידי המהפכות הגדולות באיראן ורומניה.
סרטי אקולוגיה
לרגל חגיגות שנת ה-25 לדוקאביב, הוחלט לקדם תוכנית אקלים וסביבה ולתת לה במה מרכזית בפסטיבל תחת השם “דוקאקלים”, מגמה שאנו מקווים להמשיך ולפתח בשנים הבאות. לצד יצירות קולנועיות בינלאומיות משובחות מהשנה האחרונה, העוסקות בסביבה ובמשבר האקולוגי, נקיים רב-שיח בהנחיית לי ירון, כתבת “הארץ” לענייני אקלים ותחקירי סביבה. כמו כן, תתקיים לראשונה תערוכת מציאות מורחבת (XR) שתכלול 40 עבודות שנוצרו בטכנולוגיית מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) על ידי יוצרים ישראליים ובינלאומיים, אשר עוסקים בתמות של אקולוגיה, סביבה ויחסי אדם-טבע ופועלים מתוך רצון עז לספר את סיפורו של כדור הארץ בימים אלה. התערוכה מורכבת כמסלול שיתחיל בפאתי הסינמטק, שם יוצבו 15 עמדות VR. הפרויקט נוצר בשיתוף פעולה עם מנהל הרשות לאיכות הסביבה וקיימות של עיריית תל-אביב ומנהלת הקיימות של דיזנגוף סנטר, במימון מועצת הפיס לתרבות ואמנות.
האורחים מחו”ל השנה
מחווה לג’ון באטסק (John Battsek) מבכירי מפיקי הקולנוע התיעודי בעולם, ששלושה מסרטיו יוקרנו בפסטיבל: “בובי ויין: הנשיא של כולם”, “The Deepest Breath” ו”מחפשים את שוגרמן”, שהוקרן לפני עשור בפסטיבל. בנוסף, הוא יקיים כיתת אמן בהנחיית יוצרת הדוקו מאיה זינשטיין. אמנדה קים (Amanda Kim) היא במאית ומפיקה קוריאנית אמריקאית, שביימה את הסרט על נאם ג’ון פייק. בעברה מנהלת קריאייטיב ב-Vice Media, חתומה כמי שהכניסה את תחום הווידאו בארה”ב עבור i-D, Creators ומגזין Garage. ג’ייקוב פיאטק (Jakub Piątek) , הבמאי של “פיאנופורט”, מְסְטיסלב צ’רְנוב (Chernov Mstyslav) הבמאי של “20 ימים במריופול”, ליאה גלוֹבּ Lea Glob)) , הבמאית של “אפולוניה אפולוניה”, וינאי שוקלה (Vinay Shukla) עם סרטו “בזמן שצפינו”, לוקאש קונופה (Lukasz Konopa) עם “תיאטרון של אלימות” ואורחים נוספים.
אירועים נוספים
הקרנה תחת כיפת השמיים בסוזן דלל – “לרקוד את פינה” (גרמניה, 2022). בסנגל ובגרמניה צעירים מגלים מחדש את יצירותיה של פינה באוש ודרכן גם את עצמם. בתום ההקרנה תיערך שיחה בנוכחות במאי הסרט פלוריאן היינצן-ציוב, הרקדנית אניק איובי מלהקת המחול École des Sables בסנגל וג’וזפין אן אנדיקוט, סולנית לשעבר בלהקת המחול טאנסתיאטר וורפטל, להקת המחול של פינה באוש.
הפורום הדוקומנטרי בדוקאביב
בעקבות הקרנת הסרט “דמויות” על אנשים שכיכבו בסדרות וסרטי תעודה איקוניים, המספרים מה קרה להם אחרי שמיליוני צופים בעולם נחשפו לרגעים האינטימיים בחייהם: הנפש שלפני ומאחורי המצלמה – ההשלכות הנפשיות של סרטים דוקומנטריים על הגיבורים/ות והיוצרים/ות. במסגרת שיתוף הפעולה של הפורום הדוקומנטרי ודוקאביב אירוע שבמסגרתו יתקיימו שני מושבים: גיבורים/ות – פאנל | היוצרת ד”ר איריס זכי תשוחח עם שלושה גיבורים/ות של סרטים דוקומנטריים ישראלים בולטים: גלית צוק, ג’מאל בערכאת וצ’ילה עזרא, שהשתתפו בסרטים “משפחה בטרנס”, “סיבת המוות”, “זונה כמוני”. אני לא מסוגל/ת לראות את זה יותר | שיחה בין ד”ר רובי רוגל, סמנכ”ל מרכז “משאבים לסיוע נפשי”, והעורכת אורי דרדיקמן על תופעת פוסט-טראומה בקרב יוצרים/ות, עורכים/ות, צלמים/ות ותחקרינים/ות כתוצאה מעבודה ממושכת עם חומרי תיעוד קשים לצפייה. השיחה בשיתוף איגוד העורכות והעורכים.
מחווה לנאם ג’ון פייק
הקרנת הסרט “נאם ג’ון פייק: הירח הוא הטלוויזיה העתיקה ביותר” על נאם ג’ון פייק, אבי הווידאו-ארט שהיה יותר מאמן: הוא היה נביא, שיצירותיו החתרניות וחזונו הטכנולוגי רלוונטיים יותר מתמיד. בנוכחות אמנדה קים, במאית הסרט. הצד השני של המסך /// פיסול וידאו בישראל – ערב מחווה לנאם ג’ון פייק שבו יעלו על במה אחת אמנים ואמניות משדה האמנות העכשווי בישראל. דרך הרצאות קצרצרות המציגות את יצירותיהם, הם יראו כיצד פיסול וידאו מהווה עד היום פרקטיקה פרוגרסיבית ומעוררת בצומת היחסים הסואן השורר בין המסך, הצפייה בו והתגובה אליו. אוצרת: רינת אדלשטיין. בהשתתפות: שרון בלבן, גליה בראור (על מיכאל דרוקס), החזית האנלוגית, תמר הרפז, נטע מוזס, מירי סגל ורות פתיר.
הפרסים
דוקאביב ויד ושם יעניקו זו השנה השנייה את פרס יד ושם למצוינות קולנועית בסרט תיעודי על השואה, הפרס בשווי 3,000 דולר יוענק לסרט “נתניזם” של אילן גולוד, שגם הפיק וערך את הסרט.
פרס אורי אבנרי לעיתונות אמיצה 2023 ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל והקרן ע”ש רחל ואורי אבנרי יעניקו פרס לעיתונאי שביצע עבודה עיתונאית פורצת דרך. הפרס בסך 15 אלף שקלים מוענק זו השנה השלישית לעיתונאי/ת או קבוצת עיתונאים שביצעו עבודה עיתונאית פורצת דרך, שהשפיעה על סדר היום הציבורי. במהלך האירוע יוקרן הסרט “בזמן שצפינו” (2022): ראוויש קומאר, מבכירי העיתונאים בהודו, נלחם ללא פשרות על חופש העיתונות בארצו. לאחר ההקרנה – העיתונאית טל שניידר תנהל שיחה עם במאי הסרט וינאי שוקלה.