נתחיל במעט היסטוריה, חברת בטר פלייס הייתה חברה ששמה לה למטרה להקים תשתית תפעול ותמיכה עבור רכבים חשמליים, שבמרכזה עמד העיקרון של החלפת סוללות ברכבים. את החברה הקים בשנת 2007 יזם ההיי-טק שי אגסי יחד עם עידן עופר יו״ר החברה לישראל . החברה קרסה בשנת 2013 לאחר שהמשקיעה הראשית, החברה לישראל ,החליטה להפסיק את הזרמת המזומנים הגדולה שהיא ביצעה לחברה. לאחר מכן החברה נמכרה באחוז וחצי בלבד מסכום ההשקעה בחברה.
המחשבה מאחורי הקמת החברה הייתה פשוטה: זמן הטעינה של סוללות הרכב החשמלי לוקח זמן רב, לכן במקום לחכות להטענה של הסוללה פשוט תחליפו אותה. החברה הקימה מרכזי שרות שלתוכם הייתם נכנסים עם הרכב החשמלי ופשוט מחליפים את הסוללה. כל המערכת הייתה אוטומטית ובוצעה מתחת לרכב ללא שום נגיעת יד אדם או צורך של הנהג לבצע פעולות מסוימות. בטר פלייס החליטה שלא להיות יצרניות של רכבים חשמליים ולכן חתמה על שיתוף פעולה עם רנו ,בשנת 2008, כאשר הרכבים יהיו של רנו ומערכת החלפת הסוללות תהיה של בטר פלייס. את הסוללות סיפקה חברת NEC היפנית. בנקודת השיא של החברה היא הגיעה לפריסה של 180 עמדות החלפה בישראל. אבל כפי שאתם כבר יודעים את הסוף, החברה קרסה וכל המיזם הלך לפח.
בטר פלייס לא הייתה היחידה שניסתה את רעיון החלפת הסוללות. טויוטה צרפת יחד עם חברת EDF ניסו להקים מיזם דומה אבל ללא הצלחה. מסתבר שגם לטסלה היה רעיון למיזם של החלפת סוללות כבר בשנת 2014 אבל החברה סגרה את הפרויקט מהר מאד.
כעת הרעיון שוב קורם עור וגידים וצץ מחדש, הפעם בסין. חברה בשם NIO פרסמה החודש שהיא הגיעה ל- 500,000 החלפות אשר בוצעו כפיילוט של הפרויקט. ניאו הינה יצרנית סינית של רכבים חשמליים ובאתר של החברה ניתן לראות מספר דגמים שונים של רכבים. היות והחברה מתעסקת בכל מה שקשור לטעינה של רכבים וסוללות היא החליטה לנסות ולתת ללקוחותיה ערך מוסף על ידי שרות החלפת סוללות. העיקרון מאד פשוט ופועל בדיוק באותה צורה של בטר פלייס. כרגע החברה כבר פרסה 131 עמדות הטענה בסין ועומדת להתרחב. פרויקט החלפת הסוללות של החברה נולד בשנת 2018, ממש לא מזמן וכאמור החודש הם חצו את רף ה- 500,000 החלפות. החברה טוענת שפרויקט החלפת הסוללות הגיע במטרה להחליף, להטעין ולשדרג. להחליף-זה ברור. להטעין גם ברור, אבל החידוש הוא לשדרג. החברה מציעה שדרוג עתידי ללקוחותיה. טכנולוגית הסוללות מתקדמת בקצב מהיר וכל הזמן הסוללות מתחדשות.
השיפור העתידי של הסוללות יכול להתבטא בקיצור זמן הטעינה והארכת משך החיים שלה על מנת לתת לרכב יותר קילומטרים נסיעה בין טעינה לטעינה. החברה מציעה ללקוחותיה שדרוג עתידי של סוללת הרכב. דווקא נשמע מאד נחמד לקנות רכב אשר טווח הנסיעה שלו היום עומד על לדוגמא 400 ק״מ ובעתיד זה יכול לגדול עקב החלפה לסוללה מתקדמת וחדשה יותר. נראה שזו נקודת החוזקה של החברה אשר מדרבנת לקוחות לרכוש את רכבי החברה. בנוסף החברה גם תמחרה את ההטענות בצורה אגרסיבית. בפרסומים שלה היא מציעה ללקוחותיה לשכור את הסוללה ליום נסיעה, למרחקים גדולים בכ- 10 דולר בלבד, הרבה יותר זול מלשלם עבור בנזין או דיזל.
לעת עתה, לפחות על הנייר החברה מצליחה ופועלת במלוא המרץ. נראה שאולי הפעם מישהו הצליח לפצח את הקונספט של החלפת סוללות ברכבים חשמליים. מעניין האם חברת ניאו תצליח גלובלית וזה אפילו יגיע לישראל.
מקור: Electrek