ביקורת סרט: הסרט האחרון של מת’יו ווהן הנוגע בסוגת הריגול, הוא חוויה מהנה, למרות בעיות בפיתוח הדמות ותסריט מוגזם יתר על המידה
..
הבמאי מת’יו ווהן חוזר עם גרסה על היי בסוגת סרטי הריגול, כש-“ארגייל” מכבד את הז’אנר הוותיק ועדיין צוחק עליו. ווהן אינו זר לסוגה, לאחר שביים שלושה סרטים בסדרת “קינגסמן“, שכולם מבוססים על סדרת הקומיקס שיצר יחד עם מארק מילר ו-דייב גיבונס. עם זאת, הפיתולים ב-“ארגייל” מגיעים לרמה 11 מתוך 10 אפשריים, מה שהופך את הבילוי בקולנוע למרשים ויזואלית, אולם בעיקר מתיש מבחינה סיפורית. “ארגייל” אולי לא היצירה החדה ביותר של ווהן, אבל סצנות הפעולות המרגשות והטוויסטים הכמעט קבועים שלו מבדרים את הצופים, אבל לא לצפות להרבה מעבר…
על פניו, נראה של-“ארגייל” יש עלילה פשוטה יחסית – הסופרת המועדת לחרדה, אלי קונווי (ברייס דאלאס הווארד) חיה חיים שקטים בכתיבת סדרת רומני הריגול שלה על הסוכן ארגייל (הנרי קאוויל), ומשקפים באופן מוזר אירועים אמיתיים בעולם הריגול. כשהרומן האחרון שלה נוגע קצת יותר מדי במקרה אמיתי, אלי נרדפת על ידי ריטר (בריאן קרנסטון), גבר המשקף את הנבל המרושע של הרומנים שלה. היא ניצלת על ידי איידן (סם רוקוול), שלוקח אותה לפגוש את אלפרד סולומן (סמואל ל. ג’קסון), והאמת על הסוכן האמיתי ארגייל נחשפת.
מנקודה זו, “ארגייל” מסתבך יותר ויותר, עם פיתולים מרובים – כל כך הרבה, עד שלעיתים קשה לעקוב אחריו. עם תסריט של ג’ייסון פוקס, שכתב את “פן” ב-2015 ועזר לעצב את סיפורה של “וונדר וומן” ב-2017, “ארגייל” מתחיל חזק יחסית, ומבסס את דמותה של קונווי ואת העולם שהיא יצרה בספריה. עם זאת, ברגע שהטוויסט הגדול הראשון נחשף, התסריט של פוקס מתחיל להתגלגל במהירות יותר ויותר גבוהה, עד כדי כך שכל הדמויות הראשיות הופכות להיות מבולגנות ומבולבלות כארכיטיפים של מרגלים. במערכה השלישית, הסרט נוטש לחלוטין את פיתוח הדמויות ומתעסק יותר בסצנות פעולה סגנוניות, מה שמקשה לדעת מי הדמויות בעקבות התפניות, שלא לדבר אם בכלל אכפת לנו מהן.
זה לא אומר ש-הווארד ו-רוקוול לא מקסימים כ-אלי ואיידן, ויש להם כמה רגעים מרתקים. הסרט נשען כמעט כולו על כתפיהם, והם עושים כמיטב יכולתם למכור את הנחת היסוד, עם כל הטיפשות שבתסריט, ומצליחים – עד נקודה מסוימת, להוציא את האלמנטים הבומבסטיים של “ארגייל“. שאר צוות השחקנים אינו זוכה לזמן מסך ראוי, ולא מקבל הרבה מעבר מאשר לגלם דמויות חד-ממדיות. התסריט של “ארגייל” הוא חכם רק כדי להיראות חכם, והבימוי של ווהן מתמקד יותר בסגנון חלקלק וסצנות פעולה אנרגטיות, ויוצר חווית סרט מהנה, אך בסופו של דבר חלולה.
עם צוות שחקנים עטור כוכבים וכישרון כמו ווהן מאחורי המצלמה, נראה היה של-“ארגייל” יש הרבה פוטנציאל, אבל הסרט לא ממש מספק. יש הרבה מחווה לז’אנר הריגול, אבל זה כללי, פחות ישיר, ויש הרבה תפניות וטוויסטים שהצופים עשויים לצפות להם, או שאולי לא. כדאי לבדוק את “ארגייל” למי שמתעניין בסוגה, אבל אל תצפו שהוא יהיה טוב כמו “קינגסמן: השירות החשאי“, למרות שהוא בהחלט טוב יותר מ-“קינגס מן: ההתחלה“.
הסרט “ארגייל” | “Argylle” – עכשיו בבתי הקולנוע.
- הצטרפו אלינו בעמוד הפייסבוק שלנו או בקבוצת הטלגרם לקבלת עדכונים על כל מה שחדש בטכנולוגיה, פנאי וקולינריה.
- מחפשים לרכוש משהו טכנולוגי במחירי מבצע? מוזמנים לעקוב אחרי המדור ״הדילים של הג׳ירפה״ כאן באתר, בעמוד הפייסבוק ובקבוצת הטלגרם.
- גילוי נאות – חלק מהקישורים המפורסמים לעיל הינן קישורים ממומנים. גילוי נאות מלא והסבר מפורט ניתן לקרוא כאן
- מדור הטלוויזיה מפורסם בהתאם לעדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בשל שינויים בלוחות המשדרים – נשמח אם תעדכנו אותנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת רחבה ומפורטת בהקלקת שם הסרט. לרשימת תכני הסטרימינג בישראל: tinyurl.com/streaming-schedule
- ט.ל.ח