חגיגה של קולנוע דוקומנטרי הכולל בכורות עולמיות וישראליות, הקרנות דרייב–אין, הופעות, מפגשי יוצרים, ואולפן לייב באתר הפסטיבל
פסטיבל דוקאביב ה-22 יוצא לדרך עם כ-115 סרטים דוקומנטריים חדשים מהארץ ומהעולם, תוכניות מחווה וסרטים בהקרנות מחודשות שיתקיימו באופן מקוון באתר הפסטיבל. אתר דוקאביב יפתח את שעריו לסרטי הפסטיבל שיהיו זמינים לצפייה בקטלוג נרחב ועשיר שנאצר בקפידה מכל העולם, ובו סרטים מ-38 מדינות, 54 מהם בוימו על ידי נשים. בפסטיבל יתקיימו הקרנות בכורה, וובינרים, אירועי תעשייה וכן הקרנות דרייב-אין. אולפן דוקולייב יארח את היוצרים הישראלים בפסטיבל וכן הופעות חיות שישודרו לצופים בבית.
“רוקפור: מכונת הזמן” של גדי אייזן הוא סרט הפתיחה של הפסטיבל. הקרנת הבכורה תלווה בהופעה של הלהקה המיתולוגית שתתארח באולפן דוקולייב, בערב הפתיחה שיתקיים ב-2 בספטמבר, 2020.
מתוך רצון לעודד את המשך היצירה הדוקומנטרית גם בחודשים מאתגרים אלו, הפסטיבל השנה משתף פעולה עם קרן תל אביב לתמיכה ביוצרים. דרך אתר הפסטיבל ניתן יהיה לתרום ישירות ליוצרות ויוצרי הסרטים הישראלים באמצעות קרן תל אביב, כאשר עיריית תל-אביב-יפו תכפיל את התרומות.
גם השנה, יתארחו בפסטיבל טובי היוצרים הדוקומנטריים, הפעם באופן וירטואלי. ביניהם היוצרת האמריקאית העצמאית לין סאקס תתארח עם שני סרטים, ביניהם סרטה החדש על אביה האקסצנטרי, אותו תיעדה במשך 30 שנה, הוברט סאופר (“הסיוט של דארווין”) אשר חוזר לדוקאביב עם סרטו זוכה פסטיבל סאנדנס “אפיצנטר”, הבמאי האוקראיני סרגיי לוזניצה שיציג את “הלוויה ממלכתית”, השוזר ביד אמן את חומרי הארכיון מהלווייתו של סטאלין בברית המועצות, הבמאית מייטה אלברדי, הקול החדש של הקולנוע הצ’יליאני, תתארח עם מותחן הריגול המפתיע “החפרפרת” שגיבורו השרמנטי נשלח למשימה חשאית בבית אבות, אלכסנדר ננאו עם סרטו “קולקטיב”, על שערוריית השריפה במועדון הקולקטיב ברומניה, והתחקיר העיתונאי עוצר הנשימה שהוביל לחשיפת שחיתויות והתפטרות הממשלה; האחים ביל וטרנר רוס האמריקאים עם “סיבוב אחרון” שמטשטש את הגבול בין אמת ופיקציה, והיוצרים קורטני סטיבנס ופאצ’ו ולז עם סרטם “אמריקן סקטור” המתעד את שאריותיה של חומת ברלין המוצבות ברחבי ארצות הברית.
הפסטיבל יערוך מחווה לבמאי המוערך פטריסיו גוזמן ויקרין את הטרילוגיה הצ’יליאנית שלו, שכוללת את “נוסטלגיה לאור”, כפתור הפנינה” ואת סרטו האחרון זוכה פסטיבל קאן – “רכס החלומות”.
בין הסרטים הבולטים של הפסטיבל השנה יוקרנו מותחן הריגול המפתיע “החפרפרת” שגיבורו השרמנטי נשלח למשימה חשאית בבית אבות. זהו סרטה של הבמאית מאיטה אלברדי, הקול החדש של הקולנוע הצ’יליאני; “להיות מים“, הפורטרט העשיר שחושף צדדים אחרים של ברוס לי; “הלמוט ניוטון: היפה והרע“, על צלם האופנה מעורר המחלוקת; “קנינגהאם“, על הכוריאוגרף פורץ הדרך בסרט שהוא מסע ויזואלי מהפנט; “בלחישה“, זוכה פסטיבל אידפא האחרון; “ימי הקניבליזם“, מערבון מודרני מאיר עיניים על ההשפעה ההדדית בין סין ולסוטו; “ביתה של משפחת אנצ’ה“, על משפחה שביתה בשמורת טבע פסטורלית ומנותקת מהציוויליזציה מפונה, והם מגורשים לדירת שיכון בבוקרשט; “היו זמנים בוונצואלה“, על מאבק ההישרדות של כפר דייגים כנגד שחיתות פוליטית והמשבר האקולוגי שפוקד אותם; ו”חייו של אוליבר סאקס“, סיפורו של הסופר והנוירולוג האגדי שנלחם בממסד הרפואי, בהתמכרות ובהומופוביה.
עוד מסרטי האמנות וגיבורי התרבות הבולטים יוקרן עותק משוחזר של הסרט מ-1976 A Bigger Splash, הפנינה הקולנועית המסוגננת והאינטימית שדיוויד הוקני ביקש לגנוז בשנות ה-70; “אנדריי טרקובסקי: תפילה קולנועית“, פורטרט עדין שביים בנו של המאסטר הרוסי; “מרגרט אטווד: מילים הן כוח“, על הסופרת הנודעת בת ה-80 שספרה “סיפורה של שפחה” הכה גלים בשנים האחרונות; “בית האופנה קארדן“, על המעצב הרב-תחומי והוורסטילי פייר קארדן; “ללכוד את לי מילר“, על הצלמת, המוזה והדוגמנית שתיעדה את מלחמת העולם השנייה ולא פחדה להצטלם גם באמבטיה של היטלר.
לצד סרטי המוזיקה הישראלים על רוקפור ועל ריימונד אבקסיס, יוקרנו בפסטיבל כמה מסרטי המוזיקה הבינלאומיים הגדולים של השנה, ביניהם “בילי“, ההחושף את סיפור חייה המסעיר והטרגי של הזמרת בילי הולידיי; “פעם היו אחים: רובי רוברטסון והבנד“, בו חוזר רוברטסון הגיטריסט אל כמה מרגעיה הגדולים של להקת The Band ושותפיו לדרך; “הגו-גוז“, על להקת הנשים המצליחה; “מחאה לבנה“, קולאז’ ארכיוני על תנועת המחאה “רוק נגד גזענות” שפעלה בשנות השבעים באנגליה וכוללת קטעי הופעות נדירים והרבה מוזיקת רוק מחאתית; “אזנבור, המבט של שארל“, המספק מבט אישי ומרגש מבעד לעיניו של השאנסונר והשחקן הצרפתי; וסרטו האחרון של קמאל אשקר “בעינייך, אני רואה את ארצי“, אשר מלווה את המוזיקאים נטע אלקיים ועמית חי כהן במסע שורשים במרוקו. המוזיקאים יתארחו להופעה חיה באולפן דוקולייב במהלך הפסטיבל.
לפרס מעבר למסך, שיוענק לראשונה השנה, נבחרו מועמדים ישראלים ובינלאומיים אשר יוצריהם או גיבוריהם פועלים על מנת להביא לשינוי במציאות החברתית, הסביבתית והפוליטית. ביניהם: “המאבק“, על משפטני האגודה לזכויות האזרח בארה”ב אשר נלחמים למען הדמוקרטיה ונגד תקנותיו של טראמפ, והוא אחד הסרטים המוערכים שיצאו מפסטיבל סאנדנס השנה; “המערה“, המספר את סיפורה של רופאה המנהלת בית חולים מחתרתי במחילות סוריה, בלב מלחמת האזרחים, והיה מועמד לאוסקר השנה; “אסוואנג“, על המלחמה האגרסיבית של שליט הפיליפינים בסמים שנהפכה למלחמה כנגד אוכלוסיותיה החלשות של המדינה, ו”קוד מוטה” שמתעד את מאבקן של חוקרות ואקטיביסטיות לצדק בתחום הבינה המלאכותית והאלגוריתמים ששולטים בחיינו.
בנוסף לפרס החדש, יוענקו שלל פרסים גם בתחרויות המסורתיות של דוקאביב. גם השנה הסרטים הזוכים בתחרות הישראלית, התחרות הבינלאומית ובתחרות הקצרים יהיו זכאים באופן אוטומטי להגיש מועמדותם לאוסקר האמריקאי.
הפסטיבל יקרין גם תוכנית קצרים של אנייס ורדה במסגרתה יוקרנו “שלום לקובנים!” ו”הפנתרים השחורים”, שני סרטים שביימה בשנות ה-60 על המהפכות בארה”ב ובקובה.
בין האירועים הנוספים בפסטיבל נקיים גם השנה את NEXT! אירוע פרזנטציות קצרות של יצירות תיעודיות מסוג אחר – עבודות שמרחיבות את גבולות הז’אנר תוך שימוש בשפה קולנועית יוצאת דופן, או טכנולוגיות חדשניות. אוצרות: טל יחס ויעל מסר.
דוקאביב ממשיך לקדם את היצירה הדוקומנטרית בשלל אירועי תעשייה. מפגשי אחד על אחד של יוצרים המשתתפים בפסטיבל יתקיימו עם בכירים בתעשייה הבינלאומית, DOCLabTLV – מעבדת הראף-קאט של דוקאביב והקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, פיצ’ינג סטודנטים, ואירוע בנושא הפצה בשיתוף הפורום הדוקומנטרי בישראל.
רמי שלמור, יו”ר דוקאביב: “זו השנה ה-22 לפסטיבל דוקאביב אשר תפס לו מעמד ויוקרה בינלאומיים. הנהלת הפסטיבל לא קפאה על השמרים והביאה לקהל אוהדי הסרט הדוקומנטרי בישראל מגוון נפלא של סרטים. למרות הקורונה והאיסור לפתוח אולמות קולנוע, ביצירתיות יוצאת דופן ובזמן קצר, הביאה ההנהלה של דוקאביב פתרון ייחודי לקיום פסטיבל וירטואלי. דוקאביב לא הפסיק מעולם את הקרנת הפסטיבלים בתל אביב, גליל ונגב ולמרות מגפת הקורונה הפסטיבל יתקיים במיטבו.”
גליה בדור, מנכ”לית דוקאביב: “המציאות השתנתה, כל יום שעובר מספר לנו סיפור חדש שאין להתכחש לו, אלא להבינו ולחשוב על האפשרויות שהוא טומן בחובו. זאת בדיוק השעה ליזום ולקדם את גלגלי היצירה ולכן הפקנו פסטיבל אונליין, המשלב תוכן איכותי ועשיר, שנגיש דרך טכנולוגיה עדכנית וידידותית למשתמש והוא אחד הגדולים והראשונים מסוגו בעולם. היוצרים וקהל הפסטיבל הם הלב הפועם של דוקאביב. בשנה החולפת הפסטיבל תמך ביצירה ישראלית בסכומים של 750,000 ש”ח, אם במיזמי סדנאות לנוער ואם בחלוקת הכנסות ממיזמי הסטרימינג של דוקאביב. גם השנה הפסטיבל ימשיך להציע תוכן איכותי לקהל הצופים במחיר מיוחד, ויאפשר לראשונה תמיכה כספית ליוצרים דרך האתר המחודש.”
קרין ריבקינד סגל, המנהלת האמנותית של דוקאביב: “אני חשה גאווה גדולה לפרסם את התוכנית המלאה של הפסטיבל, תוכנית לא מתפשרת שנאצרה במהלך חודשים רבים. למרות הקשיים שהתקופה מזמנת, הפסטיבל נשאר במתכונת רחבה ומעודכנת, שמספקת הזדמנות לבחון, להבין ולהרגיש את העולם שהקולנוע הדוקומנטרי העכשווי, על שלל הגישות שהוא מאגד, מבקש לספר. לשמחתנו מתכונת הפסטיבל השנה מאפשרת חשיפה לקהלים חדשים מכל רחבי הארץ בהמשך לאג’נדה של דוקאביב לקידום הקולנוע הדוקומנטרי גם בפריפריה. המעבר למתכונת וירטואלית הוא גם הזדמנות להגדלת מספר האורחים הבינלאומיים המשתתפים בפסטיבל ולהרחבת הדיאלוג בין בכירים בתעשייה הבינלאומית ליוצרי הסרטים הישראלים”.