עולם ההשקעות השתנה לבלי היכר בשנים האחרונות. אם בעבר השקעת כספים באמצעות מכשירי השקעה הייתה מנת חלקם של מעטים אשר התמקצעו בכך והיו בעלי ידע פיננסי איתן, הרי שכיום מעטים הם מי שאינם משקיעים את כספם באמצעות כלי כלשהו. ייתכן שחלק מרכזי בתהליך זה הוא הקידמה הטכנולוגית, המקלה על האפשרות להשקיע ובקלות.
שלל כלים דיגיטליים
נתחיל בעובדה – נותני השירותים הפיננסיים בישראל עברו שינוי דרמטי בשנים האחרונות. מי מאיתנו לא זוכר את הסרטים ההוליוודיים עד לפני כעשור וחצי, בהם נראו אנשים עם חליפה משוחחים בטלפון קווי ומחזיקים בדפי נייר, וזאת על מנת לבצע פעולה כלשהי בחשבון הבנק של פלוני. מחזה שכזה בקושי נראה כיום במחוזותינו. כיום, כמעט ואין פעולה המחייבת התייצבות פיזית בסניף. דוגמה בולטת מאוד לכך היא העברת כספים בין חשבונות בנק באמצעות אפליקציה ובאישור של טביעת אצבע. עד לאחרונה, משפט מעין זה היה תלוש מכל ביסוס מציאותי. כיום, אפליקציות שונות המספקות שירות זה נראות כאילו היו כאן מאז ומעולם.
התחרות – סביב הכלים הדיגיטליים
אחד הנושאים סביבו מתחרות כל החברות הנותנות שירותים פיננסיים (ובכלל זה בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות, חברות אשראי וכד’) נוגע לשירותים הדיגיטליים שהן מציעות לנו. תחרות זו היא פועל יוצא של דרישות הלקוחות, אשר אינם מוכנים להסתפק בשירותים דיגיטליים שהם פחות רחבים מהמקסימום האפשרי. הצורך לבקר בסניף על מנת לבצע פעולה נדמה כיום כאילוץ שאין עוד צורך להיות כפוף לו. לאור זאת, ניתן לראות באופן ברור את התרחבות השירותים הדיגיטליים המוצעים לנו, כמו גם שיפור בממשקים השונים לביצוע הפעולות וכן ביכולת ההתאמה האישית של השירותים. דוגמה בולטת לתהליך ההתאמה האישית של השירותים היא האפשרות של “צ’אט-בוט”. אפשרות זו למעשה מאפשרת ללקוח לשאול שאלות, בכל עת ומכל מקום, ולקבל תשובות באופן מיידי וממוחשב. למעשה מדובר בשירות המבוסס על אינטליגנציה מלאכותית, אשר מטרתה לספק ללקוחות מענה בסיסי בכל זמן. הצ’אט-בוט מאפשר לקבל מידע באופן מיידי, לבקש ביצוע פעולות, לספק הנחייה טכנית ועוד.
החיסרון המרכזי – הפחתה בקשר האישי
המעבר לעולם הדיגיטלי טומן בחובו גם סכנות ובעיות. הראשונה היא אובדן הקשר האישי. בעולם שלפני השינויים המשמעותיים, לכל אדם היה את פקיד הבנק המספק לו שירות, שמכיר אותו ואת משפחתו, מודע למגבלותיו ויודע לאבחן את ההיסטוריה הפיננסית שלו. כיום, הקשר האישי הופחת לטובת קשר יעיל, מהיר ונגיש יותר
השקעות בדיגיטל
בין שלל האפשרויות הדיגיטליות החדשות נמצאת גם האפשרות של פתיחת תיק השקעות באופן דיגיטלי. כאמור, השקעת כספים הפכה רווחת יותר ויותר, והיכולת לעשות זאת ללא צורך במגע אנושי בהחלט מסייעת לכך. עניין נוסף המתמרץ השקעה הוא העובדה לפיה בעבר נדרשו סכומי כסף גדולים, בעוד כיום גם כמה עשרות אלפי שקלים יספיקו לפתיחת תיק השקעות. באמצעות פתיחת תיק השקעות דיגיטלי תוכלו להגדיר מהסמארטפון שלכם את הצרכים והמאפיינים שלכם, על מנת שיבנו עבורכם תיק השקעות בהתאמה אישית וללא הטיות הנגרמות על ידי הגורם האנושי.
בכל מקרה, נראה שנותני השירותים הפיננסיים בישראל עובדים על התאמה אישית ברמה גבוהה ועל שיפור האפשרויות הדיגיטליות במטרה להתחרות על לקוחות, ובפרט על לקוחות המבקשים לפתוח תיקי השקעות.