כלמוביל מרצדס בנץ לישראל משיקה אצלנו את הדור החדש של ה-E-Class, רכב שמציב רף חדש בכמות הטכנולוגיה אשר הושקעה בתוכו, רף שממצב את הרכב מדרגה אחת לפני היותו רכב אוטונומי. למעשה הרכב מאפשר נהיגה אוטנומית ובמדינת נבדה בארה”ב אף קיבל את האישור לעשות זאת, אבל בישראל אין עדיין את האישור הנדרש אבל עם הינתן האישור ע”י עידכון תכנה קטן והרכב יהיה מסוגל לבצע נהיגה אוטונומית בארץ הקודש. על מנת לדעת לנהוג לבד הוכנסו לרכב שמונה מערכות מכ”מ ומצלמת תלת מימד אשר סורקים את סביבת הרכב כל זמן הנהיגה. לצד המערכות הללו מרצדס הכניסה מספר מערכות אשר יודעות לנצל את המכ”מ המשוכלל ובכך לעזור לנהג במהלך הנהיגה ואף לבצע במקומו משימות אשר אמורות לשפר את נהיגתו ואף להציל את חייו במידת הצורך.
ב-E-Class החדשה שופרה מערכת בקרת השיוט האוטונומית Drive Pilot המסוגלת לשמור מרחק מהמכונית שלפניה, לעקוב אחריה עד למהירות של 210 קמ”ש, לעבור בין נתיבים בצורה אוטונמית עם הפעלת האיתות ולשמור על היגוי בפניות. למערכת ה-Drive Pilot נוספת הגרסה החדשה של Pre-Safe אשר מזהה מראש מצבי תאונה בלתי נמנעים ומכינה את נוסעי הרכב להפחתה בעוצמת הפגיעה על ידי שינוי זווית המושבים, מתיחת חגורת הבטיחות, אפשרות להרחקה מהירה של המושבים מאזור הפגיעה ואף השמעה צליל מיוחד שמטרתו לגרום לשרירים באוזן להתכווץ ובכך למנוע את הפגיעה בשמיעה של נוסעי הרכב עקב רעש התאונה. מערכות חכמות נוספות שהוכנסו לרכב הן Active Brake Assist, מערכת בלימה אוטונומית היודעת לזהות הולכי רגל, להזהיר את הנהג מפני התנגשות עתידית ולספק תמיכה אופטימלית באמצעות בלימת חירום בעת הצורך. המערכת יודעת כיום לזהות רק הולכי רגל ולא מפגעים אחרים שחוצים את הכביש בפתאומיות (כמו כלבים ובעלי חיים אחרים) וזאת ע”י זיהוי תנועת ההליכה של האדם. ומערכת Evasive Steering Assist המיועדת לעזור לנהג במקרים של סטיה פתאומית של הרכב עקב מכשול בכביש. המערכת יודעת לזהות האם בנתיב שליד יש רכב ואם אין היא תבצע בלימה חלקית, אורות אזהרה מהבהבים ותייצב את הרכב עקב הסטיה הפתאומית.
לעצלנים שבנינו מרצדס שיפרה את מערכת החניה האוטומטית וכיום ניתן לצאת ולהיכנס לחניה בנהיגה עצמית של הרכב, גם אם חנינו לא במצב אוטומטי הרכב ידע עדיין לצאת מהחניה. אפשרות נוספת שקיימת אבל לצערנו כרגע לא בארץ, היא להסיע את הרכב וכל זאת שאנו מחוץ לרכב בשליטה מהאייפון שלנו. על פי החזון של מרצדס בעתיד יהיו חניונים אוטונומים שידעו להכניס ולהוציא את הרכבים שלנו וכל זאת ללא מגע יד אדם, בצורה אוטומטית ואוטונומית לחלוטין.
גם בפנסי הרכב הושקעה טכנולוגיה רבה וב-E-Class הם מורכבים מ-84 נורות לד אשר יודעות להתכוונן למצבי נהיגה שונים בתנאי תאורה שונים. הפנסים יודעים לתקשר עם מערכות אחרות ברכב לדוגמא מערכת הניווט ולכוון את עצמם על פי המערכות האחרות. לדוגמא הפנסים יודעים לפי תכנת הניווט כי הכביש הולך להתעקל שמאלה ומכינים את עצמם להתכוננן שמאלה. הרכב מתוכנן להיות עם תאורה גבוהה במצבי תאורה חלשים אך כאשר מגיע רכב ממול הפנסים יודעים לכבות חלקים מתוכם על מנת שלא לסנוור את הרכב שמגיע ממול.
E-Class החדשה מאובזרת במערכת צליל היקפית ובמערכת Comand Online לשליטה מלאה במערכות הרכב עם מסך צבעוני בגודל 12.3 אינץ’ הכולל בתוכו מערכת ניווט של מרצדס המבוססת על מפות של HERE (מערכת המפות של נוקיה לשעבר אשר נרכשה ע”י קבוצת יצרניות גרמניות בניהן אודי ומרצדס) מערכת המולטימדיה תומכת ב-CarPlay של אפל וב-Android Auto של גוגל ואף קיים משטח טעינה אלחוטית בתקן צ’י (Qi). חידוש נוסף נמצא בהגה ואלו משטחי מגע קטנים שדרכם ניתן לבצע את כל הפעולות במערכת המדיה של הרכב וזאת על ידי החלקת האצבע על המשטחים המיועדים, בדומה לטלפונים החכמים שלנו.
למעשה ה-E-Class החדשה הינו רכב אוטונומי אבל בגלל מגבלות רגולציה בישראל לא ניתן לשחרר אותו לחופשי ולתת לו לנהוג לבד. כמות המערכות ששולטות ברכב בצורה אוטומטית ללא התערבות הנהג, החיבוריות של הרכב לעולם שבחוץ, מערכות המכ”מ ומצלמת התלת מימד מיצרות לנו סביבה שלא צריכה את הנהג ויודעת לחשוב ולתפעל את עצמה לבד. אריאל פינטו, מנכ”ל קבוצת רכבי היוקרה בכלמוביל, מציין כי היצרן מבשר ב- E-CLASS החדשה על עולם רכב עתידי שישלב בין חוויית נהיגה ואפשרות בחירה בנהיגה אוטונומית. השקת ה E-CLASS החדשה בישראל, הינה אבן דרך משמעותית של מרצדס לאפשר לנהג לחוות נהיגה וליהנות ממערכות סיוע מתקדמות המסייעות לו בתהליכי קבלת ההחלטות ובעת הצורך פועלות באופן אקטיבי. אתם בוודאי סקרנים לדעת כמה יעלה לכם התענוג הזה? ובכן, מדובר על מחיר התחלתי של 456 אלף שקלים.
נהיגה ב-E-Class בסרטון של 360 מעלות: