תקופת ההסגר בזמן הקורונה פתחה לנו צוהר רחב לעולם התקשורת הדיגיטלית וניהול שיחות, וועידות עבודה ואפילו מפגשים, באמצעות התקשורת המקוונת והמסכים, עד כדי ששיחות קוליות ושיחות וידאו, הפכו לחלק אינטגרלי בלתי נפרד משגרת היומיום שלנו. אשר על כן, אנו זקוקים ללמידה מחודשת של שיח ותקשורת, לצד הבנה שקיים שוני מהותי בסוג השיח המקוון. מהם הדברים שעלולים להזיק לשיח הדיגיטלי ומהם אלו שעשויים דווקא לשפר אותו?
אמנם בתקופה זו השימוש באמצעים אלו תדיר יותר מבעבר, אך בכל זאת נראה שהעולם מתקדם בצעדי ענק לעבר שימוש קבוע יותר בדרכי התקשורת הדיגיטליות. על כן, עלינו לשנס מותניים ולהתקדם אל לימודי תקשורת עדכניים, אשר כוללים בתוכם גם את התקשורת המקוונת. התקשורת המקוונת שונה מכל מה שהכרנו עד היום והיא טומנת בחובה אתגרים לא פשוטים שעל מנת לצלוח אותם, נצטרך להבין מחדש את תכונות האופי של דרכי ההתקשרות ואת השפה הנכונה ביותר אותה עלינו לדבר.
על ההבדלים המרכזיים בין תקשורת פיזית לזו המקוונת
הבנה של ההבדלים בין דרכי התקשורת השונות, היא אבן יסוד בדרך אל לימודי תקשורת עדכניים.
ההבדל המרכזי הוא כמובן שפת הגוף. שפת הגוף מהווה גורם משמעותי בהעברת המסר אל הצד השני עוד יותר מאשר המלל בעצמו. ישירות מכך, נפגעת התקשורת המקוונת מכה קשה, שהרי בעוד שבתקשורת פנים מול פנים, אנו רותמים לעזרת השיח גם את שפת הגוף על כל המשתמע מכך, בתקשורת מקוונת כמעט בלתי אפשרי לבצע זאת. גם בשיחות וידאו האפקט שונה לחלוטין ואנו מוצאים את עצמינו מתמודדים עם היכולת להעביר מלל בפני עצמו.
הבדל מרכזי נוסף, הנגזר גם מההבדל הקודם, הוא היכולת להבין, להכיל, להביע אמפתיה בפרט ורגשות בכלל. אם תנודות העיניים, הרכנת הראש ואלמנטים נוספים הדומים להם, הן דרך להביע אמפתיה בשפת התקשורת היומיומית, כל אלו נכחדו כלא היו בזמן שיחה קולית. כמובן, גם בשיחת וידאו המסר לא עובר במאת האחוזים.
כיצד ניתן לצמצם את הפערים לשיפור התקשורת הדיגיטלית?
ההבדלים המוזכרים לעיל הינם רק חלק מהפערים בין סוגי התקשורת השונים. מה ניתן לעשות בכדי לשפר את חוויית השיח באמצעי התקשורת השונים? כיצד נוכל להפוך שיחת ועידה של העבודה למשהו עם קצת יותר עניין וקצת פחות תחושת שעמום? הנה כמה טיפים שיקנו לכם שיעור פתיחה בנושא לימודי תקשורת דיגיטלית.
ראשית, נסו להשתמש בשיחות וידאו. הן עדיפות בהרבה על שיחות קוליות ומסרים רבים יותר יוכלו לעבור באמצעותן לכן, מקמו את שיחות הוידאו בראש רשימת דרכי התקשורת האלטרנטיביות. בנוסף, קבעו את השיחה לפרק זמן מוגדר מראש שאינו ארוך מידי. כלומר, אם השיחה נמשכת מעל כחצי שעה, המשתתפים עלולים לאבד ריכוז ומחשבותיהם יתנתקו מהשיחה. לכן, הקפידו לנהל שיח שלא עולה על חצי שעה לכל היותר, פרק זמן כזה ישאיר את הנוכחים מרוכזים בשיחה. טיפ נוסף וחשוב ביותר – שמרו על יכולת הבעת הרגשות שלכם ומצאו להבעות הפנים ולשפת הגוף תחלופה ראויה. אמרו את אשר ליבכם, שתפו את הנוכחים ברגשות שלכם והשתמשו במילים מפורשות בכדי לתאר אותם. שיח כזה ייצור חיבור בין המשתתפים, יחזק את הנוכחות שלכם ויסייע לשיח להיות ברור ומובן יותר. בתכתובות טקסט, תוכלו להשתמש גם ברגשונים, אימוג’ים, על מנת לתאר היטב את רגשותיכם. טיפ אחרון ומעל הכול, הקשיבו. הקשיבו לכל עצה או מחשבה לייעול השיח מהמשתתפים בו, הקשבה תסייע לשיח להרגיש אישי יותר ותעלה את מד ההקשבה בשיחה הקבוצתית.