יש מי שיגידו שמהפכת הרכב החשמלי כבר כאן ואנחנו בעיצומה. כדור שלג שלא ניתן לעצור אותו ומנקודת זמן זו ואילך הכבישים יתמלאו במכוניות חשמליות ויצטמצם מספרן של מכוניות הבנזין. מנגד, יהיו מי שיאמרו שעוד רחוקה הדרך והמהפכה עוד לא התחילה. בין אם אתם בצד זה של המתרס ובין אם בצידו השני, אין ספק שכלי הרכב החשמליים מתחילים לתפוס מקום מכובד על הכביש הישראלי, והדיון בנושא קניית רכב חשמלי נמצא על השולחן של משפחות רבות.
עולם ירוק יותר
הסיבה העיקרית לבחור רכב חשמלי במקום רכב עם מנוע בנזין, הוא שמירה על איכות הסביבה. רכב חשמלי פולט הרבה פחות גזים מזהמים, אפילו אם הוא בעל מנוע משולב – היברידי של בנזין וחשמל. זו גם הסיבה לכך שהמס על כלי־רכב חשמליים נמוך ביותר- 70% מהמס על מכוניות בנזין. המיסוי הגבוה על מכוניות בנזין נובע מדרגת זיהום האוויר שלהן, מס שלא חל כמעט על מכוניות חשמליות.
טעינת חשמלית ביתית
סוללת הרכב החשמלי היא סוללה נטענת ויש צורך להטעינה על בסיס יום־יומי כדי להגיע עם הרכב לטווח הקילומטרים המקסימלי האפשרי. הסוללה גדולה ואמידה ואורך חייה כשמונה שנים בממוצע. הטעינה הביתית נוחה ומאפשרת טעינה בשעות שבהן הרכב אינו בשימוש, קרי בלילה או בשעות העבודה. טעינה מלאה עשויה לקחת כמה שעות, וקיימת האפשרות לטעינה מהירה שאורכת סביב חצי שעה בלבד. טעינה מלאה כמובן מומלצת יותר, אך אם רוצים לנסוע נסיעה ארוכה, ניתן להיעזר בעמדות הטעינה הפזורות ברחבי הארץ ולבצע טעינה מהירה.
טעינת הרכב נמצאת במוקד הדיון בעד ונגד. זהו שיקול משמעותי שיכול להטות את המאזניים לכיוון זה או אחר. משפחות שיש להן חנייה פרטית, או תשתית להתקנת עמדת טעינה ביתית, סביר יותר שייטו יותר לטובת רכב חשמלי, בעוד שמשפחות שאין להן אפשרות כזו, ואשר צריכות להיות תלויות בפריסה הארצית של עמדות טעינה לרכב חשמלי, לא ימהרו לבחור ברכב חשמלי.
עיצוב מודרני וחדשני
מכונית חשמלית מציעה לנהג חווית נהיגה אחרת, ייחודית ובלתי מתפשרת. החוויה מתחילה עוד לפני הכניסה לרכב והישיבה בו. עיצוב אלגנטי, מושבים ארגונומיים, מרחב אישי גדול לנהג ולנוסעים, אבזור מפנק ועוד. נראה כי הקונספט העיצובי כולו השתנה ומרכזו הוא האדם הנוהג ברכב. נוחות הנהיגה, הן בכביש סלול והן בדרכי עפר, יוצאת מהכלל וברור כי מערכת השיקולים המכוונת את יצרניות הרכב השתנתה משמעותית לטובת האדם.
חסכון כספי
אף־על־פי שאין הבדל של ממש בעלות הרכב עצמו, החיסכון בתחזוקה השוטפת שלו, כמו גם בעלות ה”תדלוק” שלו משמעותיות מאוד למשפחה הממוצעת.
ידוע כי חשמל זול יותר מדלק, ולפיכך, גם אם נחשב את עלות הקמת עמדת טעינה ביתית, עדיין מחיר הטעינה שלו נמוך ממחיר התדלוק של רכב עם מנוע בנזין. בנוסף, רכב חשמלי אינו נדרש לביקורים שנתיים במוסך בתדירות גבוהה כמו של רכב בנזין, ביקור דו־שנתי מספיק בהחלט. מכיוון שאין במנוע חשמלי חלקים נעים, הבלאי אשר מתרחש ברכב רגיל, לא יקרה ברכב חשמלי. גם בעת תאונה, הפגיעה הפנימית שעשויה להתרחש, קטנה מאוד בהיקפה ביחס למכונית רגילה, וגם כאן נראה כי עלות טיפולי הרכב נמוכה בהרבה.
בטווח הרחוק, ישראל, ממש בדומה לאירופה, לסין ולארה”ב, מתקדמת בצעדי ענק לעולם החשמלי. המדינה מתכננת לבנות עד שנת 2030 עוד כ- 60,000 עמדות טעינה איטיות ומהירות. כמו כן, היא מתכננת להקים תשתיות בבנייני מגורים כך שניתן יהיה להתקין בהם עמדות טעינה, וגם התכנון להעלות את המס על רכב חשמלי מ- 10% ל- 35% עד 2024 נמצא כרגע בדיונים חוזרים. אין ספק כי אפילו אם באיחור קל, גם אנחנו נשתלב במהפכה הזו.