ענף התשלומים עובר תהפוכות רבות מדי כמה עשורים. עד לפני חצי מאה, התשלום היה באופן בלעדי באמצעות מזומן, עד שהגיחו לחיינו כרטיסי האשראי שתפסו נתח משמעותי יותר מדי שנה. עם מהפכת האינטרנט, התשלום בכרטיסי אשראי החל לרדת בהדרגה, כאשר התשלום באינטרנט באמצעות אפליקציית תשלום הפך לנפוץ ומקובל יותר ויותר. אמנם עדיין יש כברת דרך לעשות בתחום, אך לאור משבר הקורונה בו רובנו נאלצנו להיסגר בבתים, ראוי לבחון – האם המשבר זירז את השימוש באפליקציית התשלום?
אפליקציית תשלום ותשלום באינטרנט
התשלום באינטרנט באמצעות אפליקציית תשלום הולך ונעשה חלק משגרת יומנו. קניות באינטרנט של מוצרים שונים, החל במוצרי צריכה וקיום מהסופר, דרך מוצרי חשמל וריהוט ובמיוחד בגדים והלבשה, הפכו לנפוצים במיוחד. כל זה מתאפשר באמצעות תשלום בשירותים שונים – דרך אפליקציות וחברות ייעודיות, כמו PayPal האמריקאית או Bit ו-Paybox הישראליות, או ישירות דרך חברות האשראי והבנקים שמציעים שירותים כאלו ללקוחותיהם.
היתרונות והפופולריות שבאפליקציות תשלום
אפליקציות התשלום הופכות מדי שנה לפופולריות במיוחד ולא בכדי. יש להן יתרונות רבים, ובין היתר ניתן למנות אבטחה גבוהה ופרטיות, העברת כספים נוחה במיוחד עם אישור מיידי – דבר שמיטיב גם עם הלקוח וגם עם ספק השירות, עמלות מועטות באופן יחסי ועוד יתרונות רבים נוספים.
משבר הקורונה
אין צורך להכביר במילים או להציג בהרחבה יתרה את משבר הקורונה שמלווה אותנו עוד מדצמבר 2019. כל מדינה נכנסה להסגר בשלבים שונים, אך התוצאה הרווחת בכל המדינות היא שאנשים רבים נאלצו להסתגר בבתיהם, ולפתע אנשים רבים מצאו את עצמם עם זמן רב ומעט לעשות.
באופן די הגיוני, רובנו לא יכולנו או עודנו לא מרבים לצאת החוצה ולרכוש דברים שהיינו נוהגים לעשות באופן פיזי. לכן, ההשלכה הישירה היא שהרוב המוחלט של הקניות שלנו בתקופת משבר הקורונה נעשה באמצעות אפליקציות תשלום שונות.
כמו כל טכנולוגיה חדשה, ובמיוחד בכל הקשור לתחום הפיננסי, אפליקציות תשלום לעיתים נתקלות בהתנגדויות בקרב חלקים מהאוכלוסייה, אשר לעיתים הם מבוגרים יותר בגילם. לכן, אפקט נוסף שניתן למנות למשבר הקורונה הוא החשיפה מכורח ההכרח של אנשים רבים שסירבו לכך, לאפליקציות התשלום השונות. רק זמן יגיד אם אכן האנשים שמתנגדים לאפליקציות התשלום אכן יעשו בהן שימוש בעתיד, אך זו אכן תוצאה סבירה.
הנתונים
ניתן גם למצוא נתונים רבים שתומכים במגמת הזירוז של אפליקציות התשלום לאור משבר הקורונה. בהצהרה פומבית מסוף חודש אפריל 2020, מנכ”ל חברת התשלומים העולמית מאסטרקארד, אשר בין שירותיה יש אפליקציות תשלום שונות, הצהיר כי החברה צופה עלייה של כ- 40% בתשלומים באמצעות האינטרנט, ובין היתר, אפליקציות תשלום שונות.
סביר להניח שחברות נוספות יפרסמו נתונים דומים בקרוב, ומומחים רבים מעריכים כי תקופה הקורונה אכן זירזה את השילוב של אפליקציות תשלום בחיי היומיום שלנו.