אם יש לכם רכב חשמלי או אם אתם שוקלים רכישה שלו, נושא טעינת הרכב הוא אחד הנושאים החשובים ביותר שיש לתת עליהם את הדעת. בשביל לשמור על חיי הסוללה וכדי למקסם את טווח הנסיעה של הרכב. לפניכם ארבעה דברים שחשוב שתדעו על טעינת הרכב.
טעינה איטית מול טעינה מהירה
הסוללה של רכב חשמלי ניתנת לטעינה באחת משתי דרכים: טעינה מהירה או טעינה איטית. שתי הדרכים ישיגו תוצאה זהה, הרכב ייטען וניתן יהיה להמשיך בנסיעה, אך חשוב לדעת את ההבדל ביניהן ולהבין מהי הטעינה המומלצת לרכב חשמלי.
טעינה איטית, כשמה כן היא, טעינה המתבצעת לאורך כמה שעות. לעומתה טעינה מהירה מתבצעת תוך 20 דקות עד שעה, תלוי בעמדת הטעינה וסוג הסוללה, והיא מטעינה את הסוללה כ- 80% בערך. השימוש בטעינה מהירה אמור להיות מיועד למקרי חירום שבהם הסוללה עומדת להיגמר ונותרה עוד כברת דרך שצריך לנסוע. לפי הוראות יצרניות הרכב כולן, לא מומלץ להטעין את הרכב באופן קבוע בטעינה מהירה, רצוי להימנע מכך ולהשתמש בדרך זו רק בעת הצורך. ברחבי הארץ פרוסות עמדות טעינה לרכב חשמלי, חלקן מהירות וחלקן איטיות.
טעינה איטית מתבצעת לרוב בעמדה הביתית או בעמדה ציבורית בקרבת מקום העבודה. הטעינה אורכת כמה שעות ורוב הציבור בוחר לבצע אותה בשעות הלילה או בשעות העבודה, בפרט אם יש עמדה קרובה, כאשר הרכב אינו בשימוש לאורך זמן.
עמדת טעינה ביתית
טעינת רכב חשמלי, כפי שהבנו, אורכת זמן רב וכדי לנצל את הזמן באופן הטוב ביותר, כדאי לבצע את הטעינה בשעות הלילה או בשעות שבהן הרכב אינו בשימוש. עמדת טעינה ביתית ניתנת להתקנה בחנייה הביתית, וישנם אפילו בנייני מגורים אשר מאפשרים או אפילו קיימים בהם כבר עמדות טעינה. ניתן להתקין עמדה ביתית בעלות של כמה אלפי שקלים. המחיר נקבע בהתאם למקום החנייה ולקרבתה לנקודת חשמל, אורך קו החשמל שיש למתוח, חבילת השירות שאתם מעוניינים לרכוש וכדומה. סוללה של רכב חשמלי ניתנת לטעינת באמצעות נקודת חשמל רגילה, ובתנאי שמחברים לה את הכבל המתאים.
עובדות חשובות על טעינה
ברחבי הארץ פרוסות עמדות טעינה ציבוריות, ומתכננות להיבנות עוד כ- 60,000 עד לשנת 2030. חלק מהעמדות נועדו לטעינה מהירה וחלקן לטעינה איטית. עמדת טעינה יכולה להטעין רכב אחד או שניים, בהתאם לסוג העמדה. אין צורך להשגיח בעת טעינת הרכב בעמדה חיצונית, הרכב נועל את כבל הטעינה ואין חשש מפני גניבת הרכב בדרך זו. אם עמדת הטעינה היא חיצונית, אין חשש מפני התחשמלות או פגיעה בחלקים הפנימיים של הרכב, כך שניתן להטעין את הרכב גם בזמן הגשם. ישנן עמדות טעינה ציבוריות שאין בהן כבל מובנה, לכן, כדאי להצטייד מראש בכבל ייעודי כדי להטעין את הרכב החשמלי בעמדות אלו.
שמירה על חיי הסוללה
כדי לשמור על חיי הסוללה חשוב לשמור על כמה כללים. רצוי לטעון אותה עד ל- 80% – 90% בלבד, לא כדאי להגיע לטעינה מלאה של 100%. בימים שבהם אתם יודעים כי מתוכננת לכם נסיעה ארוכה, תוכלו להטעין את הסוללה במלואה. חשוב לשמור על הסוללה מפני טמפרטורות קיצוניות. אין לנו חורפים קרים במיוחד, אך הקיץ באזורנו חם מאוד, לכן מומלץ להחנות את הרכב בצל. ברוב כלי הרכב קיימת בקרת טמפרטורה כך שאם הרכב מחובר למטען, המערכת שומרת על טמפרטורת הסוללה.
טעינה של רכב חשמלי אינה מורכבת או קשה, ואם תפעלו לפי המלצות היצרן, מובטח לכם כי תיהנו מחיי סוללה ארוכה, טווח נסיעה מקסימלי וללא ביקורים במוסכים ובמרכזי השירות.