השבוע הכריזה חברת Huawei על כמה מוצרים חדשים ובניהם את הטלפון החכם Huawei Mate 20 RS, מהדורה מיוחדת בשיתוף פעולה עם חברת Porsche. נדמה כי באירוע נשבר שיא חדש והוא רמת המחיר הגבוהה מאוד שקיבל מכשיר סלולרי עד כה (למעט סולארין של משה חוגג). הדגם עם נפח אחסון 512GB וזיכרון עבודה של 8GB יעלה באירופה 2095 אירו (8,800 שקלים). מסתבר שגם הקהל שהגיע לאירוע היה די המום מרמת המחיר הגבוהה וברגעי הכרזת המחיר ע״י מנכ״ל החברה ריצ׳ארד יו ניתן היה לשמוע את פליאת הקהל מהמחיר ולהבין כי קרה משהו באותו רגע מיוחד של חשיפת המחיר.
הסנונית הראשונה היא חברת אפל כשהחליטה לתמחר את ה-iPhone X מעבר לרף של 1,000 דולר ביום ההכרזה בחודש ספטמבר 2017. מאז נדמה שכל היצרניות הגדולות הסתכלו בקנאה ואמרו ״אם אפל יכולה, למה שלא נוכל גם אנחנו?״ ומאותו רגע כבר זכינו לקבל את ה-Note 9 של חברת Samsung שמתומחר ב-1,250 דולר (1,090 אירו) לדגם עם נפח אחסון של 512GB.
אח״כ המשיכה חברת אפל עם iPhone XS Max במחיר של 1,649 אירו בגרמניה לדגם עם נפח אחסון של 512GB.
וכעת חברת Huawei, חברת סינית שמחיריה אמורים להיות זולים יותר מהמתחרות, מציגה את השלב הבא Huawei Mate 20 Pro במחיר של 1,049 אירו לדגם עם נפח של ״רק״ 128GB והרחק מעליו גרסת הפורשה. המחיר החדש די היכה גלים והרשתות החברתיות סערו בעקבותיו ושם זה נגמר. כולם אוהבים לבוא בטענות אל היצרניות כאשר התמחור גבוה מדי ואפילו להשוות את המחיר המכירה לעלות הייצור אבל לא נראה שזה מזיז משהו ומשפיע על היצרניות.
כעת נשאלת השאלה למה התמחור כל כך גבוה והתשובה פשוטה: כי הם יכולים. פשוט וקל.
בעולם העסקים הכול מתחיל ונגמר בביקוש והיצע. המכשיר החדש מבית Huawei בעיצוב פורשה הינו הדור הרביעי. המחיר הגבוה התחיל עוד בדור הראשון וכעת אנחנו כבר עם הדור הרביעי. אנו מעריכים כי אם בדור הראשון המכירות לא היו טובות וזה לא היה מצליח להימכר, Huawei לא היו באים ומייצרים דור שני, שלישי ואפילו רביעי. נכון שלעיתים נכנסים למשוואה גם שיקולי יוקרה ולהראות לכולם שגם חברה סינית יודעת לעשות שיתופי פעולה עם המותגים הגדולים בעולם ובכך להצהיר כי ״גם אנחנו במגרש של הגדולים״, אבל הכסף מדבר.
אותו סיפור גם עם חברת אפל. הרבה ידעו לחזות כי אפל תפגע במכירות בגלל התמחור הגבוה של ה-iPhone X וכי אפל תתעשת, תחזור לעצמה במכשיר שלאחריו ותחזור למחיר הגיוני, מה שלא קרה. למה אתם שואלים? שוב, במילה אחת: ביקוש. בדוחות הכספיים שהחברה פרסמה חצי שנה לאחר מכן רואים כי חל גידול של 3 אחוזים במכירת מכשירי האייפון. אז אם הקהל דורש מדוע של יספקו את צרכיו?