נראה שנמצא הפתרון לעומסי התנועה הנוראיים במדינה. על פי נעם ברדין ממייסדי Waze ניתן לפתור זאת ללא השקעה מיוחדת וללא שיפורים בתשתיות אלא רק אם השימוש בקארפול Carpool יגבר. בשיחה שערך עם העיתונאים, העריך ברדין כי כאשר יותר נהגים ישתמשו עם קארפול של וייז, עומסי התנועה ירדו ואפילו יעלמו. כן, עד כדי כך.
קארפול הינה אפליקציה חדשה מבית גוגל / וייז המיועדת גם לנהגים וגם למחפש טרמפ-נסיעה משותפת, ומאפשרת לחבר בין אנשים שנוסעים לאנשים שמחפשים להצטרף לנסיעה. הפוטנציאל של האפליקציה הוא גדול, וייז עם 80 מיליון משתמשים פעילים מתוכם 2.7 מיליון בישראל כאשר כל חודש מדווחים בארץ על 1.2 מיליון אירועים, מרביתם דיווחים על רכב תקוע או פקקים אבל יש גם דיווחים מצילי חיים. כיום מעסיקה וייז 320 עובדים, 200 מהם בישראל ותכנית ההתרחבות כוללת גיוס של עוד 120 מתוכם 50 בישראל.
בשיחה סיפר ברדין כי החברה מעוניינת מאוד שפתרון קארפול יתפוס אבל הבעיה החברתית מטרידה אותם. “את הבעיות הטכנולוגיות הקשורות ליישומון נפתור” אמר ברדין אבל מה קורה עם הבעיה החברתית? לא כל אחד מרגיש בנוח לעלות לרכב זר ולשבת עם נהג/ת שלא מכירים לאורך הנסיעה. ומה קורה עם יש מאחור בוסטר של ילד? איך יושבים? היכן יושבים? מקדימה או מאחור? האם מדברים בזמן הנסיעה או לא? מה קורה עם הנהג לא מריח טוב, שלא נגיד חלילה מסריח? אלו הן שאלות שמטרידות את וייז והן יכולות להשיע על טיב השירות ועל הצלחתו או כישלונו. ברדין אמר כי הם לא יכולים לשלוט עם מרבית הפרמטרים החברתיים וכי רק הזמן יעשה את שלו בנושא קודי התנהגות בנסיעות משותפות.
לשאלת הכתבים ברדין אמר כי וייז לא תתן לנהגים להפוך את זה למקצוע ומקור פרנסה לכן אי אפשר לקחת יותר מפעמיים ביום וכי המחיר נקבע (בין היתר) בצורה כזו שזה לא יוכל להוות מקור פרנסה לנהגים. עקב זאת גם הנושא הביטוחי לא מהווה בעיה וכי לדבריו אין בעיה ביטוחית כלפי מי שמסיעים אותו. אמנם כבר שמענו כמה הצהרות של מספר חברות ביטוח כי הן מכסות את הנוסע המתלווה בנסיעה שיתופית אבל עד שהנושא לא יעמוד למבחן בית משפט לא נוכל לדעת בוודאות כי הנושא אמנם מכוסה.
בנוסף, משחררת החברה פיצ׳ר חדש – הצעת נסיעה ב-Waze Carpool – עד היום, נהגים היו מקבלים בקשות נסיעות מנוסעים פוטנציאלים, ויכלו לבחור האם לאשר את הבקשה ולאסוף את הנוסע/ת או שלא. כעת, נהגים יוכלו להציע לנוסעים להצטרף לנסיעה שלהם באופן יזום, ולקחת חלק פעיל יותר במהפכת התחבורה של Waze Carpool. העדכון כבר זמין למשתמשים. לשאלת כתבנו האם לחברת וייז יש הסכמים מסחריים עם חברות כבישי האגרה ענה ברדין חד משמעית “לא”. חברת וייז וברדין המוביל אותה רואים חזון אוטופי שבעתיד הלא כל כך רחוק העולם יהיה מונע ברכבים חשמליים, אוטונומיים ולצרכן הפרטי לא יהיה צורך בבעלות על רכב.
בעולם שכזה וייז תוכל להשתלב ב”מאחורי הקלעים” שמניע את הרכבים. חשבו לעצמכם כמה מידע יש לחברה על התנהגות הנהגים בכבישים. לא רק מסלולים מהיכן ולאן אלא גם היכן חניתם יחסית למקום מבוקשכם, כמה זמן אתם בחניה, מה חוסם את התנועה, איזה רמזורים פועלים ועוד הרבה נתונים שנותנים לה שליטה, בקרה וניהול עיר חכמה. כבר היום ברמת גן ובחולון החברה יודעת לדווח על מיקומן של משאיות הזבל ולדאוג שלא תתקעו מאחורי אחת שכזו בבוקר שלכם. בבוסטון וייז יודעת להפנות נהגים לכבישים מושלגים לאחר שמשאיות פינוי השלג עברו שם ופיזרו מלח לנסיעה בטוחה יותר. ברדין סיפר כי נכון להיום וייז אינה מעוניינת להכנס לנושא מקומות החניה היות והחברה אינה יכולה להבטיח את מקום החניה. הפחד בנושא חניה הוא שהאפליקצייה תוביל את הנהג אל מקום החניה ועד שהוא יגיע המקום לא יהיה זמין יותר. בכרגע שנושא החניה יהיה יותר ברור ומובטח החברה תשקול להכנס לתחום. נתון מעניין שמסר ברדין הוא לגבי שיתופי פעולה שיש לחברה. כיום לוייז יש שיתופי פעולה עם למעלה מ-200 גופי בעולם, בארץ לדוגמא עם מד”א ועם משטרת ישראל. שוטרי משטרת ישראל עברו תדרוך המאפשר להם לעדכן סגירת כבישים באופן ישיר בוייז.
ברדין מסר כי כל התקנות אפליקצית וייז במערכות המדיה ברכבים, התקנות הנעשות מקומית בארץ הן ללא אישורה והסכמתה אבל יש איזו עצימת עין של וייז בנושא. השת”פ היחיד שוייז מבצעת בתחום מדיית רכבים הוא עם Android Auto של גוגל כמובן.