המדיה החברתית החלה אמנם את דרכה כאמצעי לשמירת קשר עם חברים ושיתוף אירועים משמחים, אבל בפועל נראה כי היא דווקא מותירה משתמשים רבים עם תחושות שליליות. מחקר חדש שערכה מעבדת קספרסקי בקרב 16,750 אלף משתמשים ברחבי העולם (כולל ישראל), מגלה כי המרדף אחרי הלייקים משחק תפקיד חשוב, כאשר רוב האנשים מרגישים מדוכאים או מאוכזבים כאשר אינם מקבלים את כמות הלייקים שציפו לה.
מהמחקר עולה כי 42 אחוזים מהנשאלים מעידים הם חשים קנאה כאשר חברים מקבלים מספר לייקים רב יותר, 72 אחוזים מוטרדים מהפרסום שהופך לפולשני במיוחד, אולם הסיבה לתסכול מגיעה ממקום עמוק יותר. על אף הרצון להרגיש טוב מהפעילות במדיה החברתית, כאשר אנשים רואים פוסטים שמחים של חבריהם במהלך חופשות ואירועים אחרים, הם לעיתים קרובות נותרים עם תחושת דכדוך על כך שאנשים אחרים נהנים מהחיים יותר מהם. אחוזים מהנסקרים חשו עצב כאשר ראו פוסטים של חברים ממסיבה אליה לא הוזמנו, ו-45 העידו אחוזים כי לתמונות שהעלו חברים במהלך חופשות הייתה השפעה שלילית עליהם. יותר מכך, 37 אחוזים הודו כי צפייה בפוסטים מרגשים שהעלו בעצמם בעבר הותירה אותם עם תחושה כי חייהם בעבר היו טובים יותר מהחיים בהווה.
מהסקר גם עולה כי מרבית המשתמשים מבקרים במדיה החברתית בעיקר כדי לעדכן ולהתעדכן. רוב האנשים (65 אחוזים) משתמשים ברשתות חברתיות כדי לשמור על קשר עם חברים ומכרים וכדי לצפות בפוסטים משעשעים (60 אחוזים). רבים מקדישים זמן ניכר להפיכת הפרופיל שלהם לחיובי וממלאים אותו ברגעים מרגשים ומשעשעים (61 אחוזים).43 אחוזים מהמשתמשים טרודים בהצגת הזמן הנפלא שבילו בחופש.
“היחסים שלנו עם המדיה החברתית התפתחו למעגל אכזרי. אנו משתמשים בפלטפורמות החברתיות כדי לספר לחברינו על כל הדברים החיוביים שאנו עושים – כי זה גורם לנו להרגיש טוב”, אמר יבגני צ’רשנב, ראש מדיה חברתית במעבדת קספרסקי. “אבל המציאות היא שכולם עושים את אותו הדבר, כך שכאשר אנו מתחברים למדיה החברתית, אנו מופגזים באינספור תמונות ופוסטים שהעלו חברים, והרושם הוא שהם נהנים מהחיים יותר מאיתנו. קל לראות מדוע אנשים נותרים עם תחושת דיכאון, ומדוע כל כך הרבה אנשים שוקלים לעזוב את המדיה החברתית לחלוטין. הקושי הוא שאנשים מרגישים לכודים מפני שרבים מהזיכרונות היקרים שלהם אוחסנו במדיה החברתית, והם אינם רוצים לאבד את הגישה אליהם”.