לרגל ההשקה של הגירסה החדשה מאפשרת NNG הורדה חינם של האפליקציה הן לאנדרואיד והן ל-iOS. ההטבה מהיום ועד סוף השבוע. מהרו להוריד.
לקראת השקת הגרסה החדשה של תכנת הניווט iGO, ביקרנו במטה החברה בהונגריה על מנת לראות להיכן נעלמה החברה (היא לא…) ולאן מועדות פניה. הזקנים בחבורה עוד זוכרים את שנת 2004 השנה בה הוקמה iGO ע”י דודי וירניק וקובי הלפרין, שנה בה חברת מפה היתה החברה הבלעדית עם מפות לניווט בישראל והימים בהם תכנת ניווט בשם דסטינייטור נמכרה לצרכנים במחיר של 4000 שקל. אם נלך עוד אחורה כחצי שנה נגלה כי וירניק והלפרין נאלצו להיפרד כידידים מהחברים בדסטינייטור והיה להם טווח זמן של כחצי שנה לנסות ולפתח תכנת ניווט משל עצמם. על מנת לעשות זאת הם פנו לחברה בשם PDA Mill אשר ישבה בבודפשט בהונגריה ועסקה בפיתוח משחקים.
יחד הם החליטו לפתח תכנת ניווט בזמן אפס וזאת על מנת להספיק לעמוד בהתחייבות שהם נתנו ובסוף שנת 2004 הם עמדו במשימה והשיקו תכנת ניווט חדשה בשם iGo. כיום מטה החברה ממוקם עדיין בבודפשט אך במקום מספר בודד של מפתחים החברה מעסיקה כאלף עובדים בשלושה מבנים גדולים ומרווחים. עובדה מעניינת שסיפר וירניק היא שיש ישראלי אחד בלבד המועסק בחברה היות והמנטאליות של הישראלים לא בדיוק מסתדרת עם המנטליות של העובדים האחרים ולא רק הונגרים עובדים בחברה אלא עירוב של עובדים מארצות שונות. החברה מוערכת מאד בהונגריה וקיבלה מעמד מיוחד ועקב כך גם הטבות מיוחדות שהמדינה נותנת לחברה וזאת כהערכה רבה על התרומה לקהילה בהונגריה.
אמנם בחברה קיימות חברות ענק אחרות שפועלות במשק ההונגרי אבל iGO כנראה הצליחה לשבות את לב ההונגרים ולזכות במעמד מועדף לעומת האחרות. אנו מאמינים כי כל סביבת העבודה והאווירה ששוררת בחברה רק תורמים לדבר. את המבנים של החברה הם שיפצו מאפס ודאגו לייצר סביבת עבודה נוחה, מפנקת ותומכת בזכות עיצוב צעיר ודינמי, מסדרונות מעוקלים על מנת לא לתת תחושה של מבוך מייאש, חדרי עבודה ללא כוכי עבודה וכולם עם חלונות גדולים שמכניסים הרבה אור.
החשיבה לטובת העובדים ניכרת בהרבה פרטים קטנים, לאורך המסדרונות קיימות פינות ישיבה עם כורסאות מפנקות וכיסאות מסאג’, בכל מסדרון קיים מטבחון ואפילו הכסאות של כולם הם ממותג יוקרתי ולא מתפשר.
אנו משערים כי אחת המטרות של הבאת העיתונאים למטה החברה, מעבר להשקת הגרסה החדשה של התכנה היא להראות כי iGO לא נעלמה כפי שרבים חושבים. זה נכון שבארץ שלנו תכנת WAZE תפסנה כל חלקת ניווט אפשרית ודי דחקה את iGo הצידה אבל הדבר לא מורגש כאן במטה בהונגריה. החברה ממשיכה לפתח ולקדם את עולמות הניווט בעיקר בתחום הרכב ואפילו לזכות בפרסים רבים. בסיור שערך לנו וירניק הוא מתחיל בקיר הגביעים, מדליות ושאר פרסים שהחברה מקבלת ורואים כי הוא די נרגש לספר על כמות הפרסים והערכה שהחברה שלו מקבלת.
באופן די מפתיע החברה מתעקשת למכור את הגרסאות שלה למובייל ולא לחלק בחינם כפי שעושות החברות המתחרות waze גוגל ואפל אבל וירניק טוען כי על מוצר איכותי צריך לשלם ובכך רומז כי התכנה שלו איכותית מהמתחרות. iGO הבינו כי בעולמות המובייל הם לא יוכלו להתחרות מול הגדולות שמחלקות חינם את התכנה שלהם ולכן בשנים האחרונות הם עשו מעבר לתחום הרכב. מדוע הם עשו את המעבר אפשר להבין בקלות היות בתחום הזה משלמים על התכנה, אין העתקות וגניבות (רמיזה קשה לכיוון המזרח הרחוק) וקיימות הרבה אפשרויות להתפתח לעולמות מתקדמים וריווחיים.
החברה סגרה חוזי שיווק עם מרבית יצרניות הרכב הגדולות בעולם על מנת שתהיה מערכת ניווט מובנת של iGO ברכבים שנמכרים לצרכן. כפי שכולם יודעים השוק הישראלי קטן והאפשרות לגדול בו נמוכה. על נתון הפתיחה הקטן הזה תוסיפו את יבואני הרכב הישראלים שעושים “קומבינות” ביבוא הרכבים על מנת להוזיל עלויות ולמקסם רווחים ותקבלו שוק ישראלי ללא iGO מובנה ברכבים שמגיעים ארצה. רק כ-20% מהרכבים החדשים שנמכרים בארץ מותקנים עם iGO . וירניק מתלונן כי רק בארץ (ובברזיל) יבואני הרכב מבקשים לקבל את הרכב ללא מערכת מולטימדיה מקורית של היצרן ובמקומה לבצעה התקנה מקומית שבדר”כ מותקן בה מערכת זולה וללא iGO אלא תכנת ניווט חינמית כגון waze. אתם בטוח שואלים את עצמם לאחר כל הנתונים הקשים על השוק הישראלי מדוע וירניק ממשיך להתעקש, לפתח בעברית ואפילו לשחרר גרסא בחינם אחת לתקופה? ששואלים אותו הוא פשוט אומר זה בא מהלב ולא משיקולים עיסקיים. כמות הזמן והכסף שמושקעים בגרסה הישראלית עם המפות לישראל היא אדירה וללא הצדקה כלכלית לעומת גודל השוק אבל הוא לא יכול בתור ישראלי להזניח את השוק המקומי ועדיין פועל מהלב ולא לפי תכתיב כלכלי.
את הנתונים הטכניים החדשים של התכנה כבר חשפנו בכתבה הזו אבל אנחנו רוצים להתמקד בנקודה אחת מעניינת שממחישה עד כמה החברה משקיעה בפיתוח התכנה. כפי שידוע לתכנה קיימת הפעלה קולית שדרכה ניתן להפעיל את כל התכנה. להבדיל מתכנות אחרות שמשתמשות שמנוע זיהוי קולי קיים כמו סירי של אפל או מנוע זיהוי הדיבור של גוגל, NNG פיתחה מנוע משל עצמה ודרכו אתם יכולים לשלוט על כל תהליך הניווט. הזיהוי הקולי לא ישמש אתכם רק להקראת כתובת שאתם חפצים לנווט אליהם אלא גם לשלוט על התכנה, לגלול למעלה או למטה, לבחור אפשרויות ועוד. החברה ישבה והכניסה למילון של מערכת הזיהוי את שמות כל הרחובות בישראל כולל שמות מסובכים שניתן להקריא בכמה דרכים (נכונות ולא נכונות) לדוגמא רחוב דיזינוף Dizingov או דיזנגוף Dizengov. לא משנה באיזו צורה צקראו לשם התכנה תדע לזהות אתכם, גם אם אמרתם לא בהגייה המדוייקת. הם פשוט ישבו והקריאו לתוך המערכת את כל ההטיות האפשריות לכל שמות הרחובות.
אחד החסרונות של התכנה בעבר היה מערכת העידכונים השוטפים שהייתה בעבר מסורבלת וקשה. היום בגרסה החדשה NNG הפכה את זה לתהליך פשוט ע”י יצירת חנות מובנית בתוך התכנה שדרכה אתם יכולים לרכוש מפות לחו”ל, לשכור מפות לחו”ל ולהוריד עדכוני מפה אונליין ללא חיוב.
במהלך הסיור כל הזמן הראו לנו את הפיתוחים העכשווים ועל מה הם עובדים בימים אלו. הסיור נעשה מעניין כאשר נכנסו לחדר העתיד שלהם חדר קטן ובו החברה מדגימה יכולות עתידיות שהם מפתחים, דברים שעדין לא נראו בשוק וחלקם ממש נראה כמדע בדיוני. דוגמא נוספת שמראה את רמת ההשקעה והירידה פלרטים של החברה היא מערכת HUD Head Up Display. מערכת HUD קיימת כבר במספר רכבים אבל בצורה פשוטה. המערכת מקרינה נתונים על שמשה קטנה ושקופה שממוקמת מול קו הראיה של הנהג. בדר”כ מערכות מקוריות שכאלה מראות נוריות חיווי של הרכב ומהירות נסיעה. אחת מהבעיות של מערכות שכאלו היא שהעין של הנהג צריכה לצאת מהמיקוד לראיה למרחוק ולעבור למיקוד לראיה מקרוב לכן עד היום המערכות לא מקרינות ישירות על שמשת הרכב כי זה יהיה בלתי אפשרי לנסוע ולקרוא נתונים בגלל הצורך של העין לשנות מיקודים בתכיפות דבר שיפריע לנהיגה. על מנת לפתור את הבעיה באה חברת NNG ופיתחה מערכת מיוחדת משל עצמה, מחומרים ייחודיים שפתרו את בעית המיקוד. בחדר ההדגמות ראינו תמערכת HUD קטנה אבל שממחישה כיצד החברה פתרה את בעיית המיקוד.
עוד באותו חדר זכינו לראות הצצה לפרוייקט חדשני שהחברה עובדת ומפתחת שממחיש לנו לאן רמת הניוווט והתלת מימד הולכים להיכנס לחיינו וכיצד המציאות הרבודה הולכת להשתלט על הניווט המסורתי. החברה יצרה הדמייה ע”י שימוש בטאבלטים שעליהם מומחשת המציאות הרבודה בעולמות הניווט. מדע בדיוני כבר אמרנו?
לסיכום:
נראה היה כי הסיור נועד בעיקר להראות לנו כי חברת NNG לא נעלמה יחד עם תכנת הניווט שלה iGo אלא היא חייה ובועטת פחות בשוק המקומי והרבה בשוק העולמי. היה נראה כי לדודי וירניק וקובי הלפרין המייסדים היה חשוב שנראה עד כמה החברה משקיעה בפיתוח לשוק העולמי ובמיוחד גם לשוק הישראלי למרות היותו זניח ואכן במטרות האלה הם הצליחו. בנימה אישית ניתן לומר כי זה מעט צובט בלב לראות חברה “ישראלית” (רק בהגדרה הכללית הרי היא חברה הונגרית לכל דבר וענין) אשר מפתחת ומצליחה בעולם וכל זה נעשה משכונה מפוארת בבודפשט ולא מישראל. 1000 משרות שיכלו להיות כאן בישראל ולפתח את התעשיה המקומית. אנו מבינים את השיקולים שהביאו את המייסדים להקים את החברה ולהמשיך ולהתפתח שם בהונגריה אבל מעט מתסכל. iGo רק התחילה את דרכה ולפי מה שראינו העתיד עוד צופן בחובו הפתעות רבות מכיוונה. עולם הניווט הולך להתפתח למקומות שהיום זה נראה כחלום אבל לרגע אחד שהיינו בבודפשט הרגשנו בעתיד.
לרגל ההשקה של הגרסה החדשה NNG מאפשרת הורדה בחינם של האפליקציה הן לאנדרואיד והן ל-iOS. ההטבה מהיום ועד סוף השבוע. מהרו להוריד.