כתב אורח – שחר גלעד
אתם עמוסים בעבודה? יש משחק של הקבוצה המועדפת עליכם, אבל הראש שלכם קבור בדד ליין שאתם חייבים לעמוד בו? למה שלא יהיה לכם סחבק שיעדכן אתכם בכל התפתחות חשובה במשחק, מבלי שתצטרכו לעשות ריפרש באתר של ערוץ הספורט? שכחתם בכלל שיש משחק? אל חשש, החבר הכי טוב החדש שלנו, כבר על זה, והוא יזכיר לכם שכדאי להתקפל וללכת הביתה, כי עוד שעה המשחק של מכבי מתחיל.
תגידו לי אתם, למי יש כח היום להוציא את מכשיר הטלפון מהכיס, להקיש על המסך, להזין סיסמא, להיכנס לדפדפן, ולהתחיל להקליד את החיפוש שהוא רוצה? כמה זמן אתם מבזבזים על להיכנס לאפליקציה של סינמה סיטי או יס פלנט, לחכות שהיא תיטען, לגלול עד שמוצאים את הסרט שמתכננים ללכת אליו, ללחוץ על שם הסרט ולבחור את שם הקולנוע בעיר המבוקשת, רק בשביל לראות באיזה שעה אותו סרט מציג? מתיש, לא? לפחות קצת. מה אם הייתי אומר לכם שבמקום לעבור את כל התהליך המסורבל הזה, כל מה שתצרכו להגיד זה, “היי גוגל אחינו, באיזה שעה היום באטמן נגד איירון מן נגד מלתעות מציג ביס פלנט ראשל״צ?”, ומיד תקבלו את השעות הרלוונטיות. נשמע טוב, נכון?
הנה אחד אפילו יותר טוב. “גוגל, איזה סרטים מומלצים יש באיזור שלי?”, ואז לא רק שהוא ימצא את בתי הקולנוע הקרובים למיקומכם, אלא הוא יתן לכם גם שעות, ואפילו ימליץ לכם על הסרטים שנראים לו הטובים ביותר, כי הוא ישאב את המידע שלו על דירוג הגולשים ב imdb ובנוסף לכל זה, הוא יעזור לכם לבצע רכישה ולקנות את הכרטיסים. כל הטוב הזה למעשה כבר קורם עור וגידים. גוגל עובדת במרץ בתקופה האחרונה, על פלטפורמת החיפוש הקולי שלה. בניגוד לאלפי שירים, או מסיבות בהם צועק הדי.ג׳יי בהתלהבות מטורפת לקהל “תרימו את הידיים באוויר”, גוגל אומרת לגולשים “תורידו אותם, תכניסו לכיסים”. אתם לא צריכים יותר להשתמש בידיים בשביל לשאול את מנוע החיפוש שאלות. כל מה שאתם צריכים זה חיבור לאינטרנט ופה.
האלגוריתם של גוגל, משתכלל ככל שעוברים הימים עוד ועוד. יודע זאת כל מקדם אתרים באשר הוא, שנמצא כבר תקופה ארוכה בתחום וחווה את השדרוגים שאותו אלגוריתם עבר עם הזמן. מהימים הראשונים בהם הוא ידע לזהות מילות מפתח ולדרג אתרים, ועד לשדרוגו, בו הוא יודע לקרוא את התכנים באתר, כותרות, טקסטים, תמונות וכו׳. בגוגל הרי שמו לעצמם מזמן כמטרה, לספק את חוויית החיפוש הטובה ביותר עבור הגולשים. ועכשיו החיפוש הקולי שהולך ומתפתח, הוא בהחלט שלב נוסף באבולוציה של החיפוש באינטרנט שלנו.
בגוגל לא מעוניינים לפתח עבורנו רק מערכת של שאלות ותשובות. בניגוד למתחרה מאפל סירי, העוזר של גוגל נבנה בצורה כזאת שהוא יוכל לפתח איתנו שיחה ולא רק לענות לנו על שאלות. ענקית החיפוש רוצה לבנות עוזר או עוזרת אישית, שיהפכו לחלק אינטגרלי בחיים שלנו. ראיתם את הסרט her עם יואקין פיניקס וסקרלט ג׳והנסון? אז כזה. לא רק מה התוצאה בין ריאל מדריד לברצלונה, או מי הבקיע את שער האליפות של מנצ׳סטר סיטי, אלא היי, מה שלומך? מה אתה עושה? איך עבר הלילה? ברמה כזאת. דו שיח מוחלט, אשר מטשטש לחלוטין את גבולות המציאות. אבסורד ככל שזה נשמע, זה בדיוק מה שרוצים בגוגל, הם מצידם רוצים להפוך את החיפוש לנגיש ביותר עבור המשתמשים שלהם ולספק להם תוצאות ממוקדות ככל הניתן.
משתמשי אפל רבים מרוצים מסירי. היא עונה להם על שאלות ומציגה להם נתונים רלוונטיים לשאילתות החיפוש שלהם, היא מחייגת עבורם לאמא ואבא וכותבת אירועים ופגישות ביומן. אבל היא עדיין לא הפכה להיות ״אחת מהחבר’ה״. בניגוד לעוזר של גוגל, שלו יהיה קל יותר להפוך לאחד מהחבר׳ה, ולא בגלל שגוגל חברה טובה יותר, אלא כי יש לה יותר נתונים עלינו מאשר לאפל, ותחשבו כיצד הרגלי השימוש שלנו באתרי אינטרנט והקלדה בידיים ישתנו מקצה לקצה, ביום שזה יקרה. גוגל הרי מכירה כל שאילתת חיפוש שעשינו אי פעם. היא יודעת מה הרגלי השימוש שלנו באינטרנט, יודעת לאן אנחנו נכנסים, איזה אתרים מדברים אלינו, מה סוג האוכל שאנחנו מחפשים ועוד. היא ערה לכל דפוס התנהגותי שלנו. לכן הגיוני יהיה להגיד, שעם כל המידע שיהיה לאותו עוזר, שיחות איתו יהפכו להיות עניין שבשגרה.
למה הפוטנציאל של העוזר של גוגל גדול משל אפל?
סירי נשענת גם היא, בסופו של יום, על תוצאות שהיא צריכה לחפש בגוגל. היא לא יודעת הרי מה אנחנו מחפשים באינטרנט, כי אנחנו לא משתמשים בה לחפש בדפדפן. העוזר של גוגל כן יוכל לדעת בדיוק מה אנחנו מחפשים, מתי איך כמה ולמה. דמיינו מצב בו העוזר של גוגל יודע שבקרוב, לבן או בת הזוג שלכם יש יומולדת. (והרי זה רשום לכם ביומן בטלפון) ואז בסמוך לאירוע, הוא מתחיל להמליץ לכם על מתנות בעצמו. הוא מציג לכם טיסות ומחפש לכם דילים, כי הוא יודע שבתקופה הזאת אתם טסים לחו”ל, או שחיפשתם איזשהו טיול לאחרונה, ומכיר אתכם טוב יותר מכל אחד אחר. באינטרנט, ובעיקר בגוגל אנחנו מחפשים את הדברים הכי אישיים ואינטימיים שלנו, כאלה שאנחנו לא משתפים עם אף אחד. רק עם גוגל. ואם חשבתם שהם לא יודעים מזה, אתם טועים.
סופו של תחום קידום האתרים?
אם אתם עוסקים בתחום הקשור באינטרנט, או שיש לכם אתר שאתם נלחמים בכל הכח להביא לצמרת התוצאות בעמוד הראשון של גוגל, אתם בוודאי מבינים את חשיבותם של מקדמי אתרים. אותם מקדמים הם כנראה האנשים שחוששים הכי הרבה מאותו עוזר וירטואלי של גוגל. אפשר להבין את החשש. תפקידו של מקדם האתרים הוא להביא את האתר של הלקוח שלו להוביל בתוצאות החיפוש. אתם רוצים מסעדה בתל אביב? אין בעיה, תקלידו ותקבלו רשימה של מסעדות. אבל מה יקרה כאשר העוזר של גוגל יהפוך להיות חלק בלתי נפרד מהנוף, ואתם כבר לא תצטרכו יותר להקליד ביטויי חיפוש, אלא פשוט תשאלו אותו והוא ימצא לכם את התשובה הרלוונטית ביותר עבורכם? כל הדרך בה אנחנו יוצרים את התוכן שלנו, תשתנה מהקצה לקצה. באופן אישי, למרות חששות רבים של מקדמי אתרים אורגניים, אני די בטוח שכמו מהמורות אחרות שהתחום הזה צלח, גם כאן, הוא פשוט ידע להסתגל, וגם במצב בו אולי לא מחפשים פיזית עם האצבעות את מילות המפתח, למקדם האתרים יהיה הרבה מה לתרום.
איך החיפוש ישפיע על התוכן?
אם יש לעסק שלכם אתר, כדאי שתקדימו תרופה למכה ותתחילו לאט ובהדרגה ליצור תוכן שאנחנו יכולים להעריך, כי הוא יהיה רלוונטי לחיפוש הקולי. אותו עוזר יהיה מבוסס מיקום. הוא הרי חבר טוב שלנו, דואג לנו ויודע בדיוק היכן אנחנו נמצאים, לכן אם תהיו בתל אביב ותבקשו המלצות למסעדות, התוצאות שהוא יציג לכם יהיו מסעדות בתל אביב שבקרבת מקום אליכם (בניגוד לחיפוש היום, בו אם אתם בתל אביב והאתר הראשון הוא בחיפה, אתם תראו את זה). התוצאות שאתם תקבלו יהיו הרלוונטיות ביותר עבורכם, באותה נקודת זמן ספציפית שאתם נמצאים בה. זאת אומרת, שכדאי מאוד לעסק שלכם להירשם לגוגל מיי ביזנס ולהוסיף מיקום. ככה האלגוריתם של גוגל ידע את המיקום המדוייק שלכם ויוכל להציג אתכם למחפש המזדמן, כשזה יהיה רלוונטי. יחד עם זאת, זה לא אומר שהחשיבה שלכם עכשיו צריכה להתבסס רק על מהן המילים שהגולש יכול לחפש, אלא לתקוף בכל החזיתות. גם תוכן לקידום אתרים בצורה איכותית וגם תוכן שיעורר את העוזר הקולי.
אפל נגד גוגל סיבוב 3000
אם כן, גם בתחום החיפוש הקולי אנחנו צפויים לראות תחרות עזה בין 2 חברות הענק. כיום ידה של אפל על העליונה, וסירי נתפסת כפופולארית מאוד וגם כאחת שמספקת תוצאות. יחד עם זאת, אם באפל לא יעשו מאמצים כדי להפוך אותה לאנושית יותר, החסרונות שלה, בהשוואה לפוטנציאל הקיים לעוזר של גוגל, יבלטו. סירי כמו שציינתי למעלה כרגע, מנהלת איתנו דו שיח של שאלות ותשובות. סקוט האפמן, אשר אחראי על התוכנית של הגוגל אסיסטנט והוא גם סגן נשיא בענקית החיפוש, הודיע בצורה גלויה, שהחזון שלהם כולל שיחות של לקוחות עם גוגל ישירות. כלומר בעזרת הכלי הזה, יוכלו המשתמשים לדבר עם גוגל וליצור אינטראקציה עם דמות שתרגיש להם חיה. כאמור, המידע שיש לגוגל על כולנו הוא עצום. הם מכירים כל פרט בנו, יודעים מה אנחנו אוכלים, שותים, אוהבים לשמוע, מחפשים ביוטיוב (שהרי מדובר במנוע החיפוש מספר 2 בעולם וגם הוא שייך לגוגל) ועוד כל כך הרבה מידע, שכאשר נשאל את הטלפון שלנו שאלה, נקבל את התשובה הטובה ביותר עבורנו.
יש ממה לפחד?
עידן הפרטיות כבר נגמר מזמן. חברות הענק הרי יודעות בדיוק מה אנחנו עושים בכל רגע נתון. הן מקשיבות לנו, קוראות לנו את המיילים, ההודעות וכו’. ביום שהן יתחילו לדבר איתנו בצורה חברית, זה יום בו הגימיק יהיה נפלא, אך גם אי אפשר יהיה שלא לתהות, מה יקרה אם כל המידע הזה יפול לידיים הלא נכונות? עוזרת אישית שתוכל ״להלשין״ עלינו… מלחיץ, לא?
** המאמר נכתב על ידי שחר גלעד בעלים של חברת PRM – שיווק באינטרנט