על פי מחקרים, רכב זקוק ל-25 מטר חניה בנקודת המוצא ובנקודת ההגעה שלו. בנוסף כל רכב זקוק ל-60 מטר מרחב כביש. חישוב פשוט זה אומר שכל רכב זקוק לכ-110 מטר. בשנה עולים על הכביש כ-300,000 רכבים מה שאומר כי כל שנה צריכים להוסיף כ-33,000,000 מטר (פחות הרכבים שירדו מהכביש).
לכולם ברור כי המדינה לא בונה כמות כזו של כבישים ואי אפשר להוסיף כמות כזו של כבישים, פשוט בלתי אפשרי לעשות יש מאין. נדמה כי עירית תל-אביב הפנימה את המספרים הללו והיא מחפשת פתרונות תחבורה חליפיים לתחבורה הפרטי. אתמול הכריזה עירית תל-אביב בשיתוף עם חברת CAR2GO על מיזם של רכב שיתופי שייקרא אוטותל. העיקרון פשוט: אוטותל תדאג למקם ברחבי העיר רכבים אשר יהיו זמינים לשימוש של התושבים ולא רק תושבי תל-אביב אלא כל מי שרוצה.
בתחילה יהיו 40 רכבים לניסיון ראשוני עם 500 נסיינים, בחודש יולי 2017 זה יגדל ל-90-170 רכבים עם 1,500 נסיינים עד להשקה המלאה בערך בחודש אוקטובר עם 260 רכבים. כל מי שרוצה להצטרף למיזם יצטרך לבצע רישום ראשוני באתר של אוטותל דרך המחשב או דרך האפליקציה ולאחר מכן לקבל כרטיס חכם איתו הוא פותח את הרכב. כאשר משתמש ירצה לקחת רכב הוא יוכל לזמן אותו דרך האפליקציה לשעה מסוימת או פשוט לראות על מפה אינטראקטיבית היכן יש רכב פנוי וזמין. עם הגיעו לרכב הוא יוכל לפתוח ולהניע אותו בעזרת הכרטיס החכם ופשוט לנסוע.
המנוי יהיה מורכב מעלות חודשית קבועה שעדין לא נקבעה אבל כנראה תעמוד על כ-40-50 שקלים לחודש בתוספת תעריף לדקה. המחירים כוללים הכל כגון דלק, ביטוח וכדומה. לרכבים הייעודיים (יונדאי i10) הוקצאו 520 חניות מיוחדת אבל כל משתמש יוכל לחנות איתם בכל חניה פנויה המסומנת בכחול לבן. לקיחת הרכב והחזרתו כרגע תעשה אך ורק בתל-אביב אבל יש רצון להרחיב את זה לכלל מטרופולין גוש דן. לאוטותל יש מערכת תפעול מאויישת 24/7 במשך 364 ימים בשנה (למעט יום כיפור). מערכת התפעול תדאג תמיד לנקות, לתחזק ולתדלק את הרכבים כך שהמשתמשים יקבלו רכב מוכן לנסיעה, בדומה לרכב שכור שמקבלים. בנוסף המכוניות תאובזרנה עם מערכת מולטימדיה אשר תכיל בתוכה לחצן המקשר ישירות אל המוקד במקרה שהמשתמש יצטרך עזרה כגון בעיות בהתנעה או אפילו עזרה בלהחליף פנצ’ר. המערך ממומן בתקציב עירוני של כ-100 מיליון ₪, הכולל את רכישת כלי הרכב תפעול המערך ותחזוקתו. מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4- 14 רכבים פרטיים מהכביש. המערך יופעל על ידי חברת CAR2GO מקבוצת שגריר.
גיל לייזר, מנכ”ל CAR2GO מקבוצת שגריר: “אנו בעיצומה של מהפכה תחבורתית שצפויה לצמצם באופן משמעותי את בעיות החניה, זיהום האוויר והשימוש ברכב פרטי בעיר תל אביב-יפו. במיזם “אוטותל” הושקעו מאות שעות מחקר ופיתוח על מנת לייצר חווית שימוש, אשר תהווה תחליף קל יעיל, נוח וחסכוני לרכב הפרטי לרווחת תושבי העיר תל אביב-יפו ומבקריה. הצלחנו לייצר מיזם מוביל בקנה מידה עולמי. אנו המיזם הראשון בעולם בתחום אשר יאפשר להשאיר את הרכב בכל חניה מותרת (כחול לבן) ברחבי העיר, מעבר ל-520 החניות הייעודיות שיוקצו לשם כך אשר יהפוך את השירות ליעיל ונגיש בהרבה יותר. אנו צופים כי כבר במהלך שנת 2018 תושבי עיר רבים יאמצו את התרבות החדשה של שיתוף רכבים (משנה לשנה ילך ויגדל), ובכך נצליח לצמצם את בעיות החניה בעיר וזיהום האוויר, ובראש וראשונה נצליח לצמצם מידי חודש באלפי שקלים את הוצאות משק הבית בגין סעיף החזקת רכב. ההשפעה של שיתוף רכבים כבר אומצה בעולם והצליחה לייצר שינוי מהותי, מעל ל- 5 מיליון משתמשים כבר בשירות. מיזם אוטוליב הצרפתי, הצליח להוריד ב- 20% את ההחזקה ברכב פרטי וב- 30% את האחזקה של רכב שני למשפחה. התוצאות מדברות בעד עצמן, פחות זיהום אוויר, פחות בעיות חניה, פחות נסיעה ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית וחיסכון כספי משמעותי.”
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי :”מערך הרכב השיתופי אותו חנכנו היום הוא יוזמה ראשונה מסוגה בארץ, הממחישה שאפשר גם אחרת. “אוטותל” הינו פרויקט שצריך להיות ארצי ואשר משרד התחבורה ומשרד האוצר צריכים להיות שותפים בו. יעילותו של הפרויקט תהיה משמעותית בהרבה, במידה וניתן יהיה להשתמש בו בכל רחבי הארץ ולכל הפחות במטרופולין גוש דן. אני מאוד מקווה שהרשויות המקומיות סביבנו יצטרפו למהלך ואנו מנהלים איתם מגעים בנושא. מערך כלי הרכב של ה”אוטותל” שינוע ברחבי העיר, מצטרף לאמצעים השונים העומדים לרשות התושבים והמבקרים המוותרים על רכבם הפרטי, ובהם הליכה, רכיבה על אופניים ושימוש במערכת התחבורה הציבורית, כאשר אנו יוצאים מתוך הנחה בהתבסס על מערכים דומים בעולם כי כל רכב שיתופי יוריד כ-4 רכבים פרטיים מהכביש. במדינת ישראל הפרויקט הזה חשוב שבעתיים, שכן בכ-20% מהימים, ימי שבת וחג, אין תחבורה ציבורית. מדובר בדרך נוספת בה העירייה פועלת להורדת יוקר המחייה בעיר, כאשר מערך “אוטותל” עשוי לגרום לכך אנשים ימנעו בכלל מלהחזיק רכב פרטי, וכך יחסכו כ-3000 ₪ בחודש. אנו מקווים שפרויקט זה יהווה תמריץ לעשייה גדולה יותר בתחום התחבורה בארץ”.